رییس اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش گفت: آب شیرین کن های غیر مجاز و تخلیه پساب آنها از مهمترین چالش های زیست محیطی این جزیره است.
کد خبر: ۱۰۱۶۸۴۶
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴ 18 December 2021

 

مریم محمدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه آب شیرین کن های غیرمجازی زیادی در جزیره کیش وجود دارد اظهار داشت: عمده ترین محل فعالیت این آب شیرین کن ها در هتل ها، کارگاه های تولیدی و کارخانه های بتن است.

وی اضافه کرد: این واحدها پساب آب شیرین کن را از سه طریق شامل تخلیه در دریا، چاه های حفری و شبکه انتقال فاضلاب تخلیه می کنند که در هر سه مورد خطراتی را برای محیط زیست جزیره به دنبال دارد که تخلیه پساب در شبکه فاضلاب موجب کاهش رانمدان تصفیه و افزایش شوری آب و در نهایت باعث بروز مشکل برای فضای سبز جزیره خواهد

محمدی با اشاره به اینکه تخلیه شورابه (پساب) در دریا باعث شوری بیش از حد آب نقطه ای از دریا و باعث مرگ زیستمندان آن از جمله مرجان ها شود افزود: رهاسازی این آب در چاه های حفری شده نیز موجب شوری آب های زیر زمینی و از بین رفتن حیات وحش جزیره می شود.

وی با اشاره به ابلاغ استاندارد تخلیه به دریاهای ایران (خلیج فارس، عمان و خزر) افزود: این استاندار ابزاری قانونی برای دیگری برای برخورد با پدیده آب شیرین کن های غیرمجاز است که برای اجرای آن نیازمند حمایت جدی کیشوندان و همکاری بین بخشی دستگاه و نهادهای مختلف است.

رییس اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش گفت: همچنین سرمایه گذاری در بخش تولید نمک از پساب آب شیرین کن های جزیره دیگر راهکار جلوگیری از تخریب محیط زیست است که با توجه به تجربه موفق سایر نقاط مشابه جهان این اقدام سودآور در حال پیگیری است.

بر اساس این استاندار تراز بالای لوله تخلیه فاضلاب ها و پساب شهری و صنعتی و شورابه آب شیرین کن که میانگین حجم تخلیه آنها بیش از ۱۰ هزار متر مکعب بر روز است باید حداقل یک متر پایین‌تر از سالانه سطح آب در حال مه کشند در دریای عمان و خلیج فارس یا پایین ترین تراز ثبت شده سالانه آب دریای خزر باشد.

استاندارد تخلیه به دریاهای ایران (خلیج فارس، عمان و خزر) با استناد به مواد ۱، ۵ و ۶ آیین نامه جلوگیری از آلودگی آب توسط سازمان محیط زیست با همکاری وزاتخانه های نفت، نیرو، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جهاد کشاورزی تهیه شده است.

هدف این استاندارد کنترل آلودگی جریان های مایع تخلیه شده به دریا از منابع و فعالیت های انسان ساخت و کاهش اثرات آنها بر کیفیت آب دریا و اکوسیستم های دریایی بوده و حدود قابل قبول کیفیت را برای تخلیه دریاهای کشور را تعیین می کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار