رییس اداره محیط زیست سازمان منطقه‌ آزاد کیش گفت: طرح حفاظت از مرجان‌ها و محیط زیست بیگ کورال این جزیره واقع در سواحل سیمرغ در حال اجرا است.
کد خبر: ۱۰۲۸۹۰۵
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۴ 16 February 2022

به گزارش تابناک جزیره، مریم محمدی روز چهارشنبه با اعلام این خبر اظهار داشت: سایت بیگ کورال یکی از با ارزش‌ترین سایت‌های مرجانی کیش در ساحل سیمرغ قرار گرفته است و از نظر اکولوژیکی اهمیت بسیار زیادی در جزیره دارد.

وی اضافه کرد: فعالیت های گردشگری بسیاری در حوزه دریا در این منطقه تمرکز دارد و این باعث می شود که واقعا نیاز به حفاظت داشته باشد که در سال‌های گذشته براساس مطالعات یکپارچه طرح مدیریت سواحل و محیط زیست به عنوان منطقه حفاظت شده دریایی اعلام شده و ۲ بار بویه گذاری شده است.

محمدی با بیان اینکه نظارت بر اجرای بهینه ضوابط در این منطقه نیاز به مراقبت دارد افزود: پس از آغاز طرح آزادسازی سواحل و تخریب پلاژ اختصاصی مدیران در کیش، بخشی از این مجموعه در اختیار محیط زیست قرار گرفته و به عنوان مرکز حفاظت و احیای مرجان‌ها برنامه ریزی شده است.

رئیس اداره محیط زیست منطقه آزاد کیش، افزود: امیدواریم با حضور در این سایت با شکار غیر مجاز و تور ریزی غیر مجاز با کمک دیگر دستگاه‌های متولی مقابله کنیم.

مرجان در ظاهر موجودی جان‌سخت اما دل نازک است که با کوچکترین استرس تحمیل شده امکان دارد جان خود را از دست بدهد تا با مرگ آن زیستگاه هزاران جانور دریایی به خطر بیفتد و جهان گامی دیگر به فاجعه زیست محیطی نزدیک شود.

این موجود زنده‌ با اسکلتی از جنس کربنات کلسیم بوده که به گفته محققان پیدایش اولین گونه آن بر روی زمین حدود ۵۴۰ میلیون سال پیش در نتیجه ترکیب یک حیوان (توتیا) و یک گیاه تک‌سلولی بوده است.

وابستگی حیات ۲۵ درصد موجودات دریایی، کاهش شدت موج در طوفان های دریایی، شفافیت آب، استفاده های دارویی، گردشگری، رونق ماهیگیری و درآمد سالانه ۱۳۰ هزار تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلاری در بخش اقتصاد در هر هکتار از این آب سنگ ها تنها بخشی از مزایای وجود مرجان ها در دریاها است.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار