محیطبان اداره محیط زیست منطقه آزاد کیش گفت: امسال با همکاری فرودگاه و بندرگاه این جزیره ۲ تن ماسه، صدف و مرجان کشف و ضبط شده است.
کد خبر: ۱۰۲۹۹۷۱
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۲ 21 February 2022

علی جبلی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: جمع آوری و خارج کردن ماسه، مرجان، صدف و سایر اقلام محیط زیستی از جزیره ممنوع است اما مشاهده می شود برخی مسافران بدون اطلاع قبلی اقدام به صدف، ماسه و مرجان از سواحل کیش می کنند.

وی با بیان اینکه جمع آوری و خروج این اقلام طبیعی به محیط زیست جزیره آسیب می زند افزود: با همکاری فرودگاه و بندرگاه جزیره کیش از خروج این اقلام ممانعت می شود که در سال جاری موفق به کشف ۲ تن ماسه، صدف و مرجان شدیم که عمده این میزان کشفیات را ماسه تشکیل می دهد.

جبلی یادآور شد: در سال جاری جریمه خروج این موارد از جزیره در ازای هر کیلوگرم ۱۰۰ میلیون ریال است و اخیرا مشاهده شده که برخی از ساکنان کیش اقدام به نگهداری مرجان ها در حیاط و باغچه ها می کنند که این اقدام نیز غیر قانونی بوده و در صورت مشاهده با برخورد سازمان رو به رو خواهند شد.

وی ادامه داد: برداشتن هر نوع موجود آبزی از جمله ستاره دریایی نیز یک جرم به شمار می رود زیرا حتی لاشه موجودات زنده و همچنین صدف و مرجان مرده هم برای طبیعت و چرخه زیستی آن فوایدی دارند و حذف آن می تواند مشکلات زیست محیطی به دنبال داشته باشد.

محیطبان اداره محیط زیست منطقه آزاد کیش با بیان اینکه زیستگاه‌های مرجانی با بالاترین تنوع زیستی با ارزش‌ترین اکوسیستم دریایی هستند که بعد از جنگل های مناطق حاره، دومین بیوم غنی جهان است افزود: مرجان های زنده تنها هفت صدم سطح اقیانوس ها را پوشانده اما زیستگاه ۲۵ درصد حیات دریایی بوده است.

در دریای عمان ۱۱۷ گونه مرجان و در خلیج فارس ۵۷ گونه شناسایی شده که جزایر فارور و بنی فارور با ۲۹ گونه و کیش با ۲۸ گونه از بالاترین تنوع زیستی برخوردار است.

جزیره کیش از جزیره های استان هرمزگان با بیش از ۹۱ کیلومتر مربع مساحت در ۱۸ کیلومتری کرانه جنوبی ایران واقع شده است که در گذشته آن را قیس می خواندند.

این جزیره از دیرباز تاکنون به دلیل موقعیت استراتژیک، زیبایی های بی نظیر و توسعه همه‌جانبه اقتصادی و گردشگری مقصد گردشگران و فعالان حوزه تجارت و اقتصاد بوده و همواره یکی از مطرح ترین مناطق آزاد کشور محسوب می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار