نکته مهم اینکه کلنگ این بیمارستان از سال ۸۸بر زمین زده شده و تقریبا سه دولت برای تکمیل آن تلاش کرده اند اینکه تصور شود در یک اقدام نمایشی مضر به حال مردم ایلام ،قباله تکمیل آن به نام دولت فعلی زده می شود یک بلاهت محض است .
کد خبر: ۱۰۶۴۰۷۰
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۰ 27 August 2022

تابناک ایلام::امروز در چهارمین روز از هفته دولت و با حضور معاون سیاسی و امنیتی استاندار ایلام همزمان با افتتاح سراسری ۲۴۵ طرح بهداشتی و افزایش ۱۰ هزار تخت بیمارستانی که به صورت ویدئو کنفرانس و با حضور رئیس جمهوری انجام شد، فاز اول بیمارستان رازی شهر ایلام نیز به بهره برداری رسید

هر چند مسولین دانشگاه علوم پزشکی تلاش دارند که عنوان بهره برداری از این مرکز بزرگ درمانی را باوجود صحبت های پیشین خود در باره نواقص این بیمارستان سانسور کنند ،اما آنگونه که پیداست فاز اول این بیمارستان رسماً و با حضور ویدیو کنفرانسی رییس جمهور به بهر برداری رسید

چرا که مسیولین دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با علم به نواقص و کاستی های جدی که این بیمارستان با آن مواجهه است ،صرفا آیین امروز را افزایش ۹۸تختخواب به مراکز درمانی استان ایلام در راستای تقویت زیر ساخت های درمانی استان در آستانه کنگره بزرگ اربعین قلمداد می کنند.

اما واقعیت این است که واکاوی گزارش امروز وزیر بهداشت و درمان به رییس جمهور که بصورت ویدیو کنفرانسی شاهد آن بودیم نشان می دهد که از دیدگاه مسیولین وزارت بهداشت فاز اول بیمارستان رازی ایللم به بهره برداری رسیده است.

در حالیکه افتتاح رسمی این مرکز بزرگ درمانی به دلیل نواقص جدی که از حیث زیرساختی و تجهیزاتی در درون خود با آن روبرو بوده است ،هرساله تلاش هایی برای افتتاح آن را شاهد بودیم که به دلیل مقاومت جریان رسانه و مدیران دغدغه مند و دستگاههای نظارتی از افتتاح رسمی آن جلوگیری بعمل آمد

در حالیکه هنوز یک هفته ای از موضع رسمی رییس دانشگاه علوم پزشکی استان در نشست با اصحاب رسانه نمی گذرد که صراحتا افتتاح این بیمارستان را به رفع نواقص جدی آن از جمله تامین آب پایدار منوط نمود ،اما چگونه در کمتر از یک هفته تسلیم فشارها شد و تن به این افتتاح داد سوالی است که باید به افکار عمومی پاسخ دهند

در مقوله افتتاح بیمارستان رازی ایلام یا چند مسأله اساسی روبرو هستیم که باید به طور حد مورد توجه دست اندرکاران و مدیران استان قرار گیرد :

اول اینکه شکی در این موضوع نداریم که افتتاح امروز یک افتتاح غیر واقعی نمایشی سیاسی در راستای دستاورد سازی بود که هم دود آن به چشم مردم استان می رود و هم اینکه اعتماد مردم از مسولین را بیش از پیش سلب خواهد کرد .

دوم ،افتتاح یک طرح یعنی تغییر وضعیت از فاز ساخت و ساز و تجهیز به فاز بهره برداری و خدمت رسانی !حال حتی اگر این افتتاح را افزایش ۹۸تختخواب معنا کنیم ،ایا این بیمارستان آماده ارایه خدمات به میزان تختخواب های افزایش یافته هست ؟

به معنای ساده تر اگر امروز بیماری برای درمان به بیمارستان رازی اعزام شود آیا از سوی اورژانس پذیرش ،تریاژ و به بخش های جراحی و سپس دیگر بخش های تخصصی ارجاع خواهد شد ؟

آیا در صورت پذیرش بیمار ،بیمارستان از حیث کادر تخصصی ،پزشک ،پرستار ،سر پرستاران و دستیاران و ....بهره مند است که بیماران بتوانند سیکل درمانی خود را طبق چارچوب ها سپری کنند ؟!

آیا بیمارستان از حیث بخش های تخصصی نظیر رادیولوژی ،سی تی اسکن ،آزمایشکاه تخصصی ،داروخانه ،سونو گرافی و...تکمیل است که بیماران بدون ارجاع به بیرون از خدمات این مرکز در حوزه های گفته شده بهره مند شوند ؟

آیا از حیث رفاهی این بیمارستان از ظرفیت لازم برای ارایه خدمات به همراهان بیماران برخوردار است ؟

سوم ؛یکی از بدیهی ترین نیازهای یک مرکز درمانی آب شرب است ،در حالیکه رییس دانشگاه یک هفته قبل افتتاح این بیمارستان را به تامین آب پایدار منوط کرد ،ایا بدون آب می توان یک مرکز حساس درمانی را روی پا نگه داشت ؟!

آیا رییس دانشگاه توانست آب پایدار این دانشگاه را تامین کند یا کماکان آب شرب مورد نیاز از طریق تانکر سیار تامین می شود ؟! اگر آب تامین نشده است چرا ایشان نتوانست بر سر قول و قرار خود باقی بماند و تسلیم فشارهای سیاسی مقامات مافوق خود شد ؟!

چهارم ؛در حالیکه بیمارستان با مشکل راه دسترسی استاندارد روبروست و هنوز مشکل معارضین برای احداث راه دسترسی مرتفع نشده است ،چرا این افتتاح صورت گرفت ؟ تصور کنید اگر معارضین اجازه احداث راه دسترسی را به دولت ندهند ،تکلیف این مرکز درمانی چه خواهد شد ؟؛

پنجم ؛در حالیکه مشکل دفع فاضلاب این بیمارستان مرتفع نشده است ،حتی در صورت رفع مشکل آب شرب آن ،آنوقت این حجم از پساب و فاضلاب چگونه باید دفع شود ؟! آیا همین مسأله خود به چالشی غیر بهداشتی برای بیمارستان تبدیل نخواهد شد ؟!

ششم ؛آنگونه که نماینده ایللم در مجلس درحاشیه افتتاح این مرکز بدان اشاره داشت ؛ برای تکمیل این بیمارستان حداقل به دویست میلیارد تومان اعتبار نیاز است ،ایا این میزان نیازمندی اعتبار به معنای نقص تجهیزاتی بیمارستان نیست ؟

آیا در صورت قرار گرفتن نام بیمارستان در ردیف مراکز به بهره برداری رسیده ،ردیف اعتباری آن حذف نخواهد شد ؟! اگر ردیف اعتباری آن حذف شد آن وقت این همه نواقصات زیر ساختی چگونه باید مرتفع شود ؟!

نکته مهم اینکه کلنگ این بیمارستان از سال ۸۸بر زمین زده شده و تقریبا سه دولت برای تکمیل آن تلاش کرده اند، اینکه تصور شود در یک اقدام نمایشی مضر به حال مردم ایلام ،قباله تکمیل آن به نام دولت فعلی زده می شود یک بلاهت محض است .

چرا که سه دولت در تکمیل آن نقش داشته اند و هیچ فرد منصفی نه نواقص این بیمارستان را به نام این دولت خواهد نوشت و نه اینکه تکمیل آن را به نام آنان ثبت خواهند کرد .

پس عاقلانه ترین راه این بود که در یک پروسه چند ماهه ابتدا تمامی نواقصات زیرساختی این بیمارستان ،نیازهای تجهیزاتی و کادر درمانی آن مرتفع ،سپس در یک زمان دیگر این افتتاح صورت می پذیرفت تا حداقل مردم با بهره مندی از مواهب و‌خدمات آن برای تکمیل کنندگان آن دست به دعا شوند.

اینکه به خاطر یک دستاورد سازی ،مرکزی درمانی به بهره برداری برسد که از اساس قادر به ارایه خدمات درمانی به مردم نباشد ،جز توهین به شعور مردم ،نکته مثبتی از آن استنباط نخواهد شد

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار