معاون بهداشتی علوم پزشکی یزد:
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به مهار کرونا در استان، نسبت به عادی انگاری و رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی ابراز نگرانی کرد و گفت: اگر با سویه جدیدی از کرونا مواجه نشویم، باید مواظب شیوع بالای بیماری آنفوآنزالا باشیم.
کد خبر: ۱۰۷۰۰۹۲
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۳ 01 October 2022

«محسن میرزایی» با گسترده خواندن حوزه بهداشت، ابراز امیدواری کرد که مسائل و دیدگاه‌های مسئولان و کارشناسان سلامت به جامعه و بازخوردهای جامعه به مسئولان از طریق رسانه ها منعکس شود تا شاهد تغییر فرهنگ سلامت و بهداشت در جامعه باشیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به شیوع و تعدد برخی بیماری‌های واگیردار و غیرواگیر در استان، بهداشت و سلامت جامعه را یک حوزه نگران کننده و حائز اهمیت در کشور خواند.

وی نسبت به خطر شیوع بالای آنفلوآنزا در نیمه دوم سال هشدار دارد و در این باره تصریح کرد: خوشبختانه جمعیت بالایی قریب به ۸۰ درصد جمعیت استان تنها طی یک سال گذشته در مقابل بیماری کرونا واکسینه شده‌ و با کاهش چشمگیر مرگ و میرهای ناشی از کرونا در استان از متوسط چهار نفر به ۱.۵ نفر، شاهد عادی انگاری و رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی در کشور و استان هستیم که اگر با سویه جدیدی از کرونا مواجه نشویم، باید مواظب شیوع بالای بیماری آنفوآنزالا باشیم.

این مقام مسئول در مورد شیوع وبا به دنبال ترددهای بین کشوری در شهریورماه نیز گفت: متاسفانه طی این مدت تعداد ۹ مورد قطعی در مرز شناسایی و از سوی وزارت بهداشت به استان اعلام شد و سه مورد ابتلا به وبا نیز در استان شناسایی شده و تحت مراقبت و درمان قرار گرفتند.

میرزایی خاطرنشان کرد: خوشبختانه با افزایش نمونه‌گیری که طی چند روز گذشته از مراکز درمانی استان ۷۳۰ مورد صورت گرفته، موارد جدیدی مشاهده نشده است.

وی یکی دیگر از موارد مبتلا به استان در اوائل امسال را شیوع سرخک به دلیل افزایش مهاجرتها از افغانستان ذکر کرد و گفت: در این رابطه پنج مورد قطعی شناسایی در استان اتفاق افتاد که با اقدامات درمانی ضورت گرفته، خوشبختانه در حال حاضر نگرانی قابل توجهی در استان در این مورد وجود ندارد.

معاون علوم پزشکی یزد حیوان گزیدگی را عامل خطر ابتلا به بیماری واگیردار هاری خواند و گفت: از ابتدای سال تاکنون دو هزار و ۵۴۰ مورد حیوان گزیدگی در استان روی داده که چند مورد هاری حیوانی داشتیم ولی خوشبختانه در این باره به اندازه کافی واکسن تامین و در همه شهرستانها مرکزی به این منظور اختصاص یافته است.

وی با اشاره به وضعیت نامناسب یزد به لحاظ برخی بیماریهای غیرواگیر در ارزیابی های کشوری، گفت: وضعیت بیماری دیابت در استان خوب نیست و حدود ۱۰۰ هزار نفر در این رابطه دارو دریافت می کنند.

میرزایی شرایط یزد به لحاظ شاخص هایی مانند فشار خون بالا و عوامل بالای خطر آنها مانند چاقی و اضافه وزن را نیز نامطلوب خواند و گفت: پیری جمعیت در استان نیز با روند خوبی همراه نیست و اقداماتی در سطح کشور و به تبع در استان پیرامون آن دنبال می شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در پایان با اشاره به شاخص از دست رفته عمر، این شاخص را متاثر از عواملی مانند مرگ زودتر و نیز سالهای دست رفته به دلیل ناتوانی دانست و عنوان کرد: خوشبختانه در سالهای اخیر با مداخلات در حوزه سلامت از طریق واکسیناسیون و خدمات درمانی حدود ۲۰ سال به متوسط عمر مردم اضافه شده است ولی باید تلاش شود که این مدت به سلامت طی شود.

منبع: ایسنا
برچسب ها: کرونا ، آنفلوانزا ، بهداشت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار