استاندار همدان:
استاندار همدان گفت: سلامت آب شُرب مردم همدان خط قرمز ما است و سلامت و بهداشت آب شُرب همدان در اولویت قرار دارد
کد خبر: ۱۰۷۰۱۶۹
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۹ 02 October 2022

 

به گزارش تابناک همدان، علیرضا قاسمی فرزاد در جلسه شورای تأمین آب شهر همدان با تشریح شرایط بهره‌برداری پروژه آبرسانی گفت: آب‌تالوار، پس از آب‌گیری مخازن شماره یک، ۲ و سه با پمپاژ نهایی به مخزن کی. دو (K ۲) منتقل شده است، بر این اساس، هم‌اکنون آماده بهره‌برداری است.

او با قدردانی از تلاش‌های وزارت نیرو و مجموعه آن در استان گفت: از وزارت نیرو توقع داریم تا با انجام پروژه آبرسانی، موضوع قطعی آب به طور کامل برطرف شود.

معاون راهبردی و نظارت بر بهره‌برداری شرکت آبفای کشور نیز با تاکید بر سلامت بهداشت آب شُرب مردم همدان، گفت: سلامت آب سد تالوار در وزارت نیرو به صورت مستمر در حال پایش بوده و هست.

هاشم امینی گفت: با اقدامات انجام شده، آب شُرب همدان، از نظر بهداشتی و سلامت، هیچ مشکلی ندارد.

احمد منتظری,مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت آب و فاضلاب شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز با تاکید بر سلامت آب شهروندان همدان گفت: به طور یقین وضعیت بهداشتی آب تالوار برای استفاده شهروندان، مطابق استاندارد‌های ملی و بین‌المللی خواهد بود.

 در پی کاهش جدی بارش‌ها و خشکسالی ناشی از آن، ذخیره آب سد‌های استان همدان به ویژه سد اکباتان به عنوان منبع اصلی تامین آب شهر همدان بسیار کاهش یافته است. همین موضوع در ۲ ماه گذشته موجب بروز مشکل و تنش آبی در شهر همدان و اعمال زمان بندی قطع شبکه در شهر شده است.

رئیس جهمور در تاریخ ۶ مرداد ماه در سفر به استان همدان ۲ ماه فرصت داد تا با بهره برداری پروژه آبرسانی از سد تالوار به همدان مشکل آب این شهر تا ۶ مهر ۱۴۰۱ برطرف شود.

در این مدت «علی اکبر محرابیان» وزیر نیرو ۲ بار به صورت سرزده به همدان سفر کرده است.

احمد وحیدی وزیر کشور نیز در سفری یک روزه به استان روند اجرای طرح آبرسانی به همدان و خروج این شهر از وضعیت بحرانی را بررسی کرد.

طرح آبرسانی به شهر همدان یکی از اقدامات موثر و پایدار برای رفع مشکل کم آبی است که این پروژه در ۱۸ سال گذشته بلاتکلیف بوده و پیشرفت بسیار کمی داشته است، از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم این پروژه با پیگیری‌های جدی استاندار همدان و حمایت‌های دولت پیشرفت قابل توجهی داشته است چراکه اقدامی راهگشا و پایدار برای رفع مشکل کم آبی همدان است.

طرح آبرسانی به همدان با خط انتقال به طول ۱۴۰ کیلومتر از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال ۱۳۸۳ به استان همدان است که با اجرای این طرح تامین آب بلند مدت شهر همدان و شهر‌ها و روستا‌های مسیر در دستور کار قرار دارد.

عملیات اجرایی این طرح از سال ۱۳۸۶ آغاز شده، ولی در سال‌های گذشته به کندی پیش می‌رفت و به نوعی متوقف شده بود که از سال گذشته و با روی کار آمدن دولت سیزدهم موضوع تامین آب آشامیدنی شهر همدان با پیگیری شبانه روزی استاندار همدان در اولویت کاری وزارت نیرو قرار گرفت و با پیگیری‌های ویژه و تزریق اعتبارات مناسب، این پروژه از حالت توقف کامل خارج و وارد پیشرف در اجرای کار شد و فعالیت کارگاه‌ها از سر گرفته شد و مرحله اول آن برای آبرسانی به شهر همدان رو به اتمام است.

اقدامات صورت گرفته در طول چهار ماه گذشته بسیار ارزشمند است و پیشرفت فیزیکی این پروژه، با گذشته قابل قیاس نیست. این طرح دارای سه ایستگاه پمپاژ به ارتفاع ۵۷۶ متر است که ایستگاه شماره یک و ۲ هر کدام ۲۲۰ متر و ایستگاه شماره سه ۱۳۶ متر طول پمپاژ دارد.

میانگین بارش‌های استان همدان در سال جاری آب ۴۴ درصد نسبت به بلند مدت کاهش یافته است.

منبع  ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار