جزیره کیش به واسطه آب و هوای گرم خود همه ساله در آغاز فصل سرما میزبان پرندگان مهاجری است که از نقاط مختلف جهان به این جزیره کوچ می کنند.
کد خبر: ۱۰۷۷۴۳۷
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۹ 16 November 2022

به گزارش تابناک جزیره، همه جزیره کیش را به بازارها و سواحل نقره فام و تفریحات دریایی آن می شناسند این جزیره همه ساله میزبان ۲ میلیون گردشگر از اقصی نقاط ایران و جهان است و به عنوان چهارمین مقصد گردشگری غرب آسیا شناخته شده است.
اما این جزیره مرجانی با آب و هوای گرم و مرطوب و موقعیت خاص جغرافیایی خود دارای زیستگاه های متنوعی نظیر دریا، پهنه های وسیع جزر و مدی، سواحل ماسه ای و صخرها و درختان پراکنده بومی از نوع کهور ایرانی و پاکستانی، لور و نخل را در خود جای داده است.
به همین دلیل جزیره کیش از تراکم گونه های مختلف پرنده غنی بوده به طوریکه سید علی جبلی محیط بان و خالق کتاب پرندگان جزیره کیش معتقد است، در نتیجه چندین سال تلاش محیط بانان و کارشناسان محیط زیست ۱۹۳ گونه پرنده در این جزیره شناسایی شده است که حدود ۳۰ درصد تنوع پرندگان ایران را تشکیل می دهد.
این پرندگان متعلق به ۴۸ خانواده و ۱۷ راسته بوده که برای اولین بار بوجانگا خاکستری در این جزیره مشاهده و به فهرست پرندگان ایران اضافه شده است.
فراهم بودن منابع غذایی، امنیت و همچنین سواحل ماسه ای و صخره های بکر این منطقه را به زیستگاه مناسبی برای حضور انواع پرندگان آبزی مانند حواصیل خاکستری، باکلان، اگرت ساحلی، پرستوهای دریایی، انواع کاکایی تبدیل کرده است به گونه ای که جمعیت کاکایی ها در سال حفاظت شده این جزیره به بیش از چهار هزار قطعه می رسد.
این جزیره به لحاظ وسعت و امنیتی بسیار مناسب و زیستگاه تمام پرندگان دریایی و کنار آبزی بوده به گونه ای که عمق آب در منطقه ساحلی غرب و شمالغرب آن در ساعات جزر دریا به صورتی است که پهنه وسیعی از سواحل گلی و ماسه ای برای چندین ساعت از آب خارج می ماند و مواد غذایی کافی برای پرندگان در آن یافت می شود.
در کنار آب گیرهای شمال ، مانداب ها، جنگل های باز با درختان پراکنده و درختان دست کاشت این جزیره، نقاط شهری و مسکونی به دلیل وجود انواع درختان بومی نطیر کهور و لور و فضاهای سبز شهری از دیگر دلایلی است که پرندگان در سه فصل از سال این جزیره را برای ماندگاری انتخاب می کنند.
از دیگر دلایل امن بودن کیش برای پرندگان می توان به همزیستی مسالمت آمیز ساکنان این جزیره با پرندگان و انواع جانوران اشاره کرد که این مساله‌ باعث شده در کنار سواحل علی رغم حضور مردم و گردشگران شاهد حضور پرندگان مختلفی نیز باشیم و صحنه های دیدنی آن برای همگان دلنشین و خواستنی است.
این ظرفیت و پتانسیل بزرگ می تواند در راستای جذب گردشگران علاقمند در این حوزه بسیاری موثر باشد اگر مردم و مساولان از آن به درستی استفاده کنند.
و مساله مهم در این راستا توجه به این نکته است در طول سالیان عمر انسان ها بر روی زمین آنچه برایمان مشخص شده این است که هرآنچه به طبیعت بدهیم همان را از او پس خواهیم گرفت پس بیایم با طبیعت و عناصرش مهربان تر باشیم.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار