مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان از تصویب و برنامه ریزی به منظور اجرایی کردن پروژه بین المللی بیابان زدایی ترسیب کربن در استان خبر داد.
کد خبر: ۱۶۸۵۷۴
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۰ 24 January 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، امید ذاکری اظهار داشت: طرح ترسیب کربن موفق ترین طرح بیابان زدایی در کشور است و هدف از اجرای آن احیای مشارکتی منابع طبیعی، توسعه روستایی، کاهش فقر و اشتغالزایی پایدار،ارتقای سطح سواد و بهداشت و کاهش اثرات مخرب زیست محیطی و آلاینده ها می باشد.

وی افزود:این طرح با مشارکت مردم در راستای مقابله با بیابانزایی و احیا اراضی از دست رفته و بایر اجرا می شود.

ذاکری ادامه داد: در این پروژه احیا مراتع تخریب شده ، با مشارکت مردم بر پایه برنامه ای جامع نگر و یکپارچه با مدیریت مراتع و درخت کاری برای بهره گیری مردم انجام می شود.

این مقام مسئول گفت: سه منطقه در شهرستان های بندرعباس، بندرلنگه و جاسک به عنوان مناطق پیشنهادی و اولویت دار این استان برای اجرای این طرح مورد بازدید واقع شده است.
 
وی بیان داشت:منطقه کولغان از کانون های فرسایش بادی در ن بندرعباس با مساحتی بیش از 87 هزار هکتار و برخورداری از جمعیتی افزون بر 45 هزار نفر و با مشاغل دامداری و کشاورزی به عنوان اولویت اول اجرای این طرح تعیین شده است.

مدیر کل منابع طبیعی هرمزگان با اظهار امیدواری در خصوص تامین اعتبارات بین المللی، ملی و استانی این پروژه و اجرایی شدن آن در سال آینده گفت: شهرستان بندرلنگه و جاسک نیز به عنوان اولویت بعدی اجرای این طرح در استان انتخاب شده است.

استان هرمزگان به لحاظ واقع شدن در مناطق بیابانی از استان های خشک و به نوعی خیلی خشک ایران به شمار می رود.

این استان با مساحت هفت میلیون و دویست هزار هکتار دارای یک میلیون و 565 هکتار اراضی بیابانی است.

حدود 16 سال خشکسالی در هرمزگان، کاهش نزولات جوی که افت شدید آب های زمینی را به دنبال داشته، پایین آمدن توان تولید اقتصادی مردم در مناطق بیابانی از مهم ترین تنگناها در زمینه بیابان زدایی است.

بیابان زدایی، افزایش تولید علوفه، اشتغالزایی، بهبود درآمد خانوارها و بازگشت مردم به مناطق روستایی از جمله مزایای طرح بین المللی ترسیب کربن است.

جذب دی اکسید کربن اضافی جو توسط اندام های هوایی و زیرزمینی گیاهان مرتعی به منظور کاهش اثرات سوء پدیده گرمایش زمین، ترسیب کربن گفته می شود.

ترسیب کربن به معنای جذب این عنصر در بافت های گیاهی است و به دلیل اینکه هم اینک دنیای صنعتی با مخاطرات جدی افزایش دی اکسید کربن و شرایط گلخانه ای دست و پنجه نرم می کند سازمان ملل از اجرای طرح ترسیب کربن در هر منطقه مستعد جهان استقبال می کند که شهرستان محلات یکی از این مناطق است.

کاهش گازهای گلخانه ای، افزایش میزان بهره برداری از زمین های مناطق خشک،کند شدن روند بیابانزایی، ظرفیت سازی در سطح محلی، توانمند سازی مردان و زنان، ایجاد مشاغل خرد و جلب مشارکت روستائیان در راستای احیا و مدیریت اقتصادی مراتع تخریب شده از جمله دستاوردهای چشمگیر این طرح بین المللی در مناطق اجرای آن است.

پروژه ترسیب کربن طرحی زیست محیطی و به صورت مشترک بین کشور ایران و آژانس های بین المللی انجام و تسهیلات آن توسط سازمان ملل متحد در ایران سازمان، جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور و دفتر عمران و منابع استانی تامین می شود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار