عذرخواهی وزیر بهداشت از مردم در صحن علنی شورای شهر
پس از آنکه حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت، نقطه نظرات خود را درباره مسایل بهداشتی و درمانی تهران اعلام کرد، اعضای شورای شهر به بیان دیدگاه های خود در این باره مشغول شدند.
کد خبر: ۳۴۳۱۰
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۰ 12 May 2015
به گزارش تابناک یزد، اقبال شاکری، عضو شورای شهر درباره مکان یابی برای بیمارستانها در سطح تهران گفت: شهرپرستی و محله پرستی، هنوز مکان یابی استقرار بیمارستان ها را در تهران رقم می زند. اکثر بیمارستانهای دولتی در منطقه 6 و بیمارستانهای خصوصی در منطقه 2 است. پایگاه های درمانی جنوب شهر نیازمند حمایت و کمک دولت هستند.
انصاری، عضو دیگر شورای شهر نیز در این باره گفت:ما حرکتهای بزرگ را وقتی آغاز می کنیم، سازمان و ساختار این حرکتها نیز باید بازنگری شود. بحث برونسپاری در بهداشت و درمان را باید به صورت جدی مورد توجه قرار داد. در بخش خیریه، باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد. با توجه به پیشگیری و مسایل بهداشتی و امنیت و بهداشت تولیدات غذایی نکاتی وجود دارد که باید به صورت جدی به آن پرداخته شود. ضرورت برون سپاری آموزش عالی و آموزش پزشکی با توجه به حجم بالای کارها، از نکاتی است که باید مورد بازنگری قرار گیرد. بحث آموزش را می شود به وزارت آموزش عالی برگرداند تا بحث خدمات با جدیت بیشتری دنبال شود.

شهرداری از کارهای بهداشتی خود شورا را مطلع کند
سالاری، عضو دیگر شورای شهر به شهردار تهران اعتراض کرد چرا اقدامات بهداشتی و درمانی خود را بدون توجه به شورای شهر انجام می دهد. او در این باره گفت: این جلسه می تواند نقطه عطفی در تعامل مدیریت شهری با وزارت بهداشت در حوزه سلامت باشد. پیشنهاد می دهم کارگروهی برای تحقق مدیریت یکپارچه شهری در حوزه سلامت ایجاد شود. اقدامات آقای قالیباف در حوزه سلامت مورد نقد اعضای شورا بود. تعهداتی را ایشان ایجاد می کرد که ما باید در جریان قرار می گرفتیم.
او در بخش دیگری از سخنانش به علیرضا دبیر پاسخ داد که گفته بود دلیلی برای حضور اعضای دولت در شورای شهر نیست. سالاری گفت: ایجاد کمیسیون هفتم مدیریت شهری در دولت، از دستاوردهای حضور هیات دولت در شورای شهر بود. اقدامات خوبی در این زمینه به ویژه در تدوین لایحه مدیریت شهری انجام می شود.
سالاری از عدم تصفیه فاضلاب بیمارستانی هم انتقاد کرد و گفت: این فاضلابها در شبکه آبهای سطحی به ویژه چاه های جذبی را آلوده می کند و کشت و کارهایی در جنوب تهران است که از این طریق، آلودگی را به جامعه بازمی گرداند. اقدامات وزارت بهداشت در این زمینه مورد سئوال بنده است. اکثر بیمارستانهای ما در تهران تصفیه خانه ندارند. بحث آلودگی آب تهران نیز شایبه هایی در درباره میزان نیترات و فلور آن وجود دارد که در اذهان عمومی و حتی ذهن متخصصان مشکل ایجاد می کند.
سالاری درباره شیوع سرطان در تهران نیز وارد بحث شد و گفت: کیفیت تغذیه را هم باید مورد توجه قرار داد. یکی از مشکلات شهروندان، شیوع گونه های مختلف سرطان است. درباره بحث پالم در لبنیات و آلودگی گوشت مرغ، وزارت بهداشت بگوید چه اقداماتی را انجام داده. بحث پارازیت ها را هم مشخص کنید. بارها گفته اید به هیچ زمینه ای نرسیده ایم. این شایبه وجود دارد که ارسال پارازیتها آثار زیانباری از جمله پرخاشگری، ناباروری و مانند آن را برای شهروندان تهرانی داشته است.

پاسخ قالیباف به سالاری: در مسایل انسانی باید همدل باشیم
محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در ادامه این نشست، پشت تریبون قرار گرفت و گفت: شهرداری تهران در دهه اخیر با رویکرد اجتماعی و فرهنگی، موضوع سلامت را به عنوان یکی از مهمترین ماموریتهای خود مورد توجه قرار داده و سابقه ای 10 ساله در شهرداری تهران در این باره وجود دارد که بسیار برجسته و شفاف است.
او گفت: خانه های سلامت، پیشتاز سراهای محله بوده اند. در حقیقت تاکیدی بر این است که مدیریت شهری، بحث سلامت شهروندان از دغدغه های اول بوده و حضور آقای دکتر هاشمی در این وزارتخانه نقطه عطفی در همکاری های پیش رو است.
او درباره بحرانهای بالقوه تهران توضیح داد و گفت: یکی از بحرانهای تهران، بیمارستانهای فرسوده با سابقه 80 ساله است و همچنین برخی بیمارستانهای غیر استاندارد است که تغییر کاربری داده اند. این شهرداری نبوده که بیمارستان را تبدیل به کاربری دیگری کرده. قانون این اختیار را به وزارت بهداشت داده و توزیع نرمالی درباره بیمارستانها نداریم. شرق و جنوب تهران درباره مسایل بهداشتی از بسیاری نقاط دیگر کشور، محرومتر است.

شهردار تهران با اشاره به اینکه در این باره کاری از دست شهرداری تهران برنمی آید، گفت: خدمت آقای دکتر هاشمی گفتم امروز یک معضل زیست محیطی و ترافیکی هم وجود دارد و نیازی به بیمارستان در آن نقطه ندارد . کمیسیون عمران می تواند یک جای مناسب را در نظر بگیرد. در حوزه زیرساختی یکی از زمینه های خوب همکاری بین وزارت بهداشت و شهرداری تهران می تواند باشد.
او به انتقاد محمد سالاری عضو شورای شهر پاسخ داد و گفت: شورای شهر نیز در این باره مصوبه دارد. این که آقای سالاری گفتند شورا می خواهد در جریان قرار بگیرد، باید گفت هیچ یک از اقدامات شهرداری خارج از مصوبات شورا نیست. اورژانس کاری است که نباید گفت کار کیست، وزارت بهداشت یا شهرداری یا بخش دولتی یا خصوصی نباید بگویم. وقتی حادثه ای اتفاق می افتد، باید فرد به سرعت به مرکز درمانی برسد. درباره مدیریت بخشهای اورژانس و بحرانی شهر باید به طور دقیق بین شهرداری و وزارت بهداشت به جمع بندی برسیم. الگوهای متفاوتی نیز در این زمینه وجود دارد و به نظر می رسد این حوزه زیرساختی را باید در نظر داشت.

قالیباف: روستاییان برای درمان به تهران می آیند و پول ناهار ندارند

قالیباف درباره اقدامات شهرداری برای استفاده همراهان بیماران از امکانات شهری گفت: بنده بیمارستانهای مختلفی از جمله بیمارستان مفید را دیده ام. افراد زیادی می آیند و حتی مادرانی به اینجا می آیند که پول غذا ندارند تا ناهار بخورند و بچه هم شیری هم دارند که مریضی صعب العلاج دارد. یک روستایی به تهران آمده، نیاز است کنار بچه اش بماند، پول غذا ندارد، شب نمی داند کجا بخوابد. حتا چادر ندارد کنار خیابان بزند. آیا این جای بحث دارد که این وظیفه شهرداری هست یا نه؟ این بحث همراه سراست. ما بهترین همراه سرا را در آن بیمارستان 4 سال قبل ساختیم. به رئیس بیمارستان گفتم واقعا اگر کسی از بودجه مضیقه دارد و شما تشخیص دادید کسی مشکل دارد، ما حل می کنیم. این با همکاری خوب وزارت بهداشت و طبق وظیفه اسلامی و انسانی خود انجام می دهیم. درباره خانه های بهداشت نیز می توان کار کرد. هر چند در حوزه آموزش پزشکی نتوانیم کار کنیم ولی در این حوزه، می توان حتی اختیارات غیرحاکمیتی در حوزه بهداشت به شهرداری تهران واگذار شود و دانشگاه ها در این زمینه به طور کامل به شهرداری تهران پاسخگو باشند.
او در پایان سخنانش به اعضای شورای شهر کنایه زد که: ما با ضعف روحیه همکاری و همدلی و با عدم هماهنگی به این مشکلات اضافه نکنیم.

عذرخواهی وزیر بهداشت از مردم در صحن علنی

دکتر حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت و درمان در ادامه این نشست، پشت تریبون قرار گرفت و گفت: از مردم به خاطر اتفاقات سال 83 و 85 و به خاطر داروهایی که وارد شد عذرخواهی می کنیم. البته منشا این کار خارجی بود و کارخانه ای در خارج بود که تولید کرده بود و برخی از هموطنان گرفتار شدند و همچنان این گرفتاری همچنان هست. این عذرخواهی باید انجام می شد و از جناب آقای دکتر ایازی هم می خواهم با آقای دکتر قالیباف هم جلسه ای برگزار شود تا حقی از مردم و آسیب دیدگان تلف نشود.
وزیر بهداشت گفت: به همه اعلام کردیم هیچ نکته ای که سلامت مردم آسیب می زند نباید باشد. درباره آب تهران، نکته ای نیست که بخواهیم مخفی کنیم. درباره آب، هوا، پارازیت، مواد غذایی و غیره چیزی اخلاقا، قانونا و شرعا نیست که بخواهیم مخفی کنیم. نیازی هم نیست دائم مردم را آزار بدهیم. مردم می بینند هوا آلوده است. به رو آوردن این مسایل، سوهان کشیدن به روح و روان مردم است.

توضیح وزیر بهداشت در باره آب تهران
قاضی زاده هاشمی در ادامه با اشاره به اینکه آب تهران بهتر از سال گذشته است، گفت: به خصوص در جنوب تهران کیفیت آب بهتر شده. من هم با پیشنهاد آقای دکتر حافظی موافقم. از آقای مهندس چیت چیان هم استقبال می کنم. حساسیت را در خودمان بیشتر می بینیم. وضعیت نیترات فعلا در حد استاندارد است و امیدواریم شهروندان نیز مصرف آب را رعایت کنند. وزارت نیرو و شورا و ما هم رصد می کنیم. همدلی که جناب آقای شهردار در نظر دارد با اتحاد و وحدت که "حبل المتین" مردم عزیز ماست و بین مسئولان باید وجود داشته باشد حاصل می شود. هیچ خدمتی ارزشمندتر از این نیست. تفاوتی هم مردم بین استاندار و شهردار و وزارت خانه و دولت نمی بینند. مردم هر ناکارآمدی را به پای حکومت می گذارند. اگر بیکار و معتادی هست، اگر مشکلات اخلاقی هست که هست، این را به پای همه می نویسند. الان من مسئولم. اگر کسی به دلیل نداری و مشکلات معیشتی دچار کج روی و اشکال شود این پای ما نوشته می شود و جدا هم نمی کنند ما را از هم. ما در شمال تهران سفره های آبی بسیار خوب و سالمی داریم اگر همکاری باشد این قابل انتقال است. وزارت بهداشت در این باره هم سختگیر و هم مصمم است و درباره موضوع آب مدعی هستیم و چاهایی که اشکال داشت پلمب شدند و موارد ر هم رصد می کنیم.

وزیر بهداشت در ادامه سخنانش گفت: درباره پسماند نیز امیدواریم همه به آقای شهردار کمک کنند. بخشی نیز مربوط به دولت است. علی رغم مسایلی که سازمان محیط زیست مقرر کرده، ما مبالغ زیادی هزینه کردیم برای ایمن سازی زباله های بیمارستانی. ولی هنوز زباله های زیادی مخاطره آمیز است. فکر کنم همین امسال با کمک شهرداری بتوانیم این موضوع را هم سر و سامان دهیم. در این زمینه ها نمی شود وارد نشد و عمل نکرد. درباره فاضلاب بیمارستانی و پسماند باید پیش قدم شویم. ولی آهسته آهسته این کار شدنی است، باید شما 4 قدم بردارید تا ما هم 2 قدم برداریم. درباره اورژانس هم باید کار کرد. عده ای به نادرستی می گویند این مسئله حاکمیتی است که اشتباه است. اگر مدیریت یکپارچه حوادث در تهران ایجاد شود، می شود تهران در این کار الگو باشد و می تواند تسری در کل کشور پیدا کند.

 پرسنل اورژانس 500 ساعت در ماه کار می کنند
قاضی زاده هاشمی در ادامه گفت: اولین دستگاهی که بعد از پلیس سر صحنه می رسد، اورژانس است. علی رغم اینکه مشکلاتی از قبیل نیروی انسانی و تجهیزات داریم، ما در اورژانس تهران کسانی را داریم که 500 ساعت در ماه کار می کند. البته برخی می گویند این آمار شدنی نیست ولی واقعیت این است که نیرو نداریم.
او در ادامه گفت: یک زمانی مسجد ارگ آتش گرفت، آن موقع تصمیم گرفتند کمک به بیمارستان شهید مطهری کنند. ما باید بایستیم یک عده ای بسوزند و از بین بروند تا بفهمیم برای سوختگی در این شهر کاری نشده. اینطور نیست. اگر مردم از آن سوی اسلامشهر دچار سوختگی شوند، به بیمارستان مطهری می آیند. آنجا به قدری مشکلات داریم. در تابستان آنجا را بازدید کردم 2 ماه بود چیلرش از کار افتاده بود. ببینید که یک کسی سوخته و باندپیچی شده و باید دمای 50 درجه را هم تحمل کند.
وزیر بهداشت درباره مشکلات بیماران روانی هم توضیح داد و گفت: این افراد در شهر رها هستند و این مشکلات زیادی ایجاد می کند. برای نگهداری آنها یک امین آباد است که از قدیم بوده. آنجا پناهگاه بیماران روانی بوده. الان فقط بیمارستان روزبه را داریم و چند مرکز کوچک روانپزشکی در شهر وجود دارد ولی با این آمار بالای اختلالات اعصاب و روان که در تهران کم نیست، مریضها خیلی مستاصل هستند.

 بیمارستان هسته ای تهران تاسیس می شود
وزیر بهداشت در ادامه سخنانش گفت: مطمئن هستم همت شما بالاست و کمک می کنید کارگروهی را برای ساماندهی اماکن بهداشتی و درمانی انجام می دهیم. البته آقای دکتر قالیباف این کار را مدتهاست شروع کرده اند. پریروز اعلام شد با تعداد تخت بالا بیمارستان هسته ای در پارک ولایت دایر می شود و امیدواریم شما هم کمک کنید. ما فقط یک سری مجوز داریم که در اختیار شما می گذاریم. بیمارستانها املاک ما هستند. چه اشکالی دارد اینها را تغییر کاربری دهیم؟ خیلی هم خوب است. این از لحاظ پدافند غیرعامل هم مهم است. در زمان مشکلاتی مانند آتش سوزی و زلزله، مردم مستاصل خواهند بود. از زمان قاجار برخی از این بیمارستانها تاسیس شده و تاکنون کاری روی آنها نشده. هیچ اشکالی ندارد بیمارستانها را تغییر کاربری بدهیم و این فضاها را به فضاهای مسکونی، تجاری و اداری تبدیل کنیم. امیدواریم آقای دنیامالی هم کمک کنند این کار را بکنیم. در پرند 700 هزار جمعیت داریم ولی یک تخت نداریم. در قدس 450 هزار نفر در ملارد 300 هزار نفر، در قرچک 300 هزار نفر حضور دارند ولی یک تخت بستری نداریم. باید اینها را درست کنیم تا تهران خلوت شود. در حاشیه تهران باید کار کنیم. دولت به زودی در این مناطق بیمارستان می سازد.
او در ادامه خطاب به علیرضا دبیر گفت: سه دانشگاه پزشکی در تهران با هم هستند بعد در برخی نقاط مانند شهرری که بیمارستان هفت تیر وجود دارد، این بیمارستان 10 هکتار زمین دارد. در آن یک بیمارستان بسازید. خیرین که نمی توانند بیمارستان بسازند. در بهترین شرایط خیرین 8 درصد از هزینه های را تامین می کنند.

نیترات آب تهران در حد مجاز است
در پایان سخنان وزیر بهداشت، دکتر قاضی زاده هاشمی در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره آلودگی آب تهران به نیترات توضیح داد. وزیربهداشت در این باره گفت: سال گذشته در برخی از مناطق تهران، میزان آلودگی نیتراتی به بالای 100 تا 110 واحد در لیتر رسیده بود که خطرناک بود. استاندارد میزان نیترات 50 واحد در لیتر است که در کشورهای اروپایی این استاندارد رعایت می شود. توانستیم با اقداماتی که انجام شد، میزان نیترات آب تهران را در حد استاندارد در حال حاضر نگه داریم و در برخی مناطق، میزان نیترات از 50 میلی گرم در لیتر هم کمتر است.
او در توضیح خطرناک بودن نیترات بالا گفت: برای نوزادان، نیترات بالاتر از 50 میلی گرم در لیتر تا 100 میلی گرم خطرناک است و برای سایر افراد، نیترات بالاتر از 100 میلی گرم خطرناک محسوب می شود.

 زندان اوین چه زمانی بوستان می شود؟
قالیباف در جمع خبرنگاران در خصوص تغییر کاربری برخی از اراضی تهران به بوستان توضیح داد. قالیباف درباره پارک پردیسان گفت: این پارک بسیار وسیع است و اگر دولت این پارک را واگذار کند، ما آن را تبدیل به بوستان می کنم.
شهردار تهران درباره تغییر کاربری زندان اوین به بوستان هم توضیح داد: این موضوع مربوط به 7-8 ماه پیش است که نزد آقای آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه مسئله مطرح شد وقرار شد بررسی شود. پیش از نوروز، خدمت ایشان بودیم و ایشان گفتند درباره کلیت این مسئله، موافق هستم. البته قرار است به جای اراضی این زندان، تاسیسات و ساختمانهای قوه قضاییه نیز از سوی شهرداری تامین شود.
شهردار پایتخت درباره جانمایی زندان جدید گفت: البته طبیعی است زندان به خارج از شهر منتقل می شود و موضوع حتی در سطح کارشناسان نیز مطرح نشده تا درباره آن تصمیم گیری شود و هنوز جزئیات آن مشخص نیست. ما اعلام آمادگی کرده ایم نیازهای قوه قضاییه درباره تاسیسات و ساختمانهای مربوط به این نهاد را تامین کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار