رفته رفته سیاست های دولت هایی که در این 5 سال گذشته علیه دولت و ملت سوریه دشمنی می کردند، با تغییراتی روبرو شده، اما تاکتیک است.
کد خبر: ۳۶۵۰۴۷
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰ 22 January 2017
به گزارش تابناک : مقاومت 5 ساله در سوریه می رود تا نتیجه خود را به دست آورد، بیش از 5 سال پیش بود که آمریکا و کشورهای متحد او در منطقه علیه دولت و ملت سوریه وارد عمل شدند تا با سقوط دولت در این کشور، به آرزوهای خود دست یابند.

تجزیه سوریه و تشکیل چند کشور در این منطقه، تضعیف جبهه مقاومت و قطع ارتباط زمینی سوریه یکپارچه با لبنان و سرزمین های اشغالی و قطع ارتباط ایران با سوریه و لبنان از مهمترین اهدافی است که آمریکا و رژیم صهیونیستی همچنان در پی آن هستند.
اما آمریکا و کشورهای همپیمان پس از 5 سال حملات گسترده به سوریه برای سرنگونی دولت قانونی این کشور، نتوانستند بشار اسد را سرنگون کنند.

مقاومتی که در سوریه با نقش آفرینی ایران شکل گرفت، از روند فروپاشی سوریه جلوگیری کرد و باعث شد تا جبهه مقاومت در منطقه قدرت و اقتدار خود را به رخ آمریکا، اسرائیل و کشورهای مرتجعی همچون ترکیه و عربستان بکشد.

اصرار آمریکا و دیگر کشورهای همپیمان او در منطقه بر کناره گیری اسد یا سرنگونی او بود، اما اکنون آنها از این صرافت کوتاه آمده اند چرا که طرح و برنامه های خود را شکست خورده می دانند.

ترکیه یکی از کشورهای هم مرز با سوریه است، مقامات این کشور در این سال های جنگ در سوریه، از گروه های تروریستی تکفیری و دیگر گروه های معارض و معاند حمایت گسترده آشکار می کردند، اکنون با توجه به تغییرات زیادی که در تحولات غرب آسیا به ویژه در سوریه و عراق به وجود آمده سیاست تغییر در رفتار خود را در قبال سوریه و بشار اسد در پیش گرفته اند.

اما نمی توان به این سیاست مقامات ترکیه اعتماد کامل داشت چرا که همین کشور پیش از آغاز بحران در سوریه روابط بسیار نزدیکی با سوریه داشت.تغییر رفتار ترکیه را می تواند یک تاکتیک دانست نه استراتژی.

اکنون مقامات ترکیه سعی دارند با اظهارات و مواضع نرم در قبال دولت سوریه، تغییر سیاست خود را اعلام کنند.

این تغییر سیاست در حالی انجام شده است که دولت و ملت سوریه پیروزی ها بزرگی به دست آورده اند و با بازپس گیری حلب قدرت چانه زنی خود را بالا بردند.

در همین زمینه مهمت شیمشک، معاون نخست‌وزیر ترکیه، گفته است که این کشور دیگر بر حل بحران سوریه با کناره‌گیری بشار اسد، اصرار ندارد.

به گفته شیمشک اوضاع در شرایط فعلی به نحو چشمگیری تغییر کرده است.

اما هنوز رگه هایی از دشمن های ترکیه علیه سوریه به ویژه بشار اسد در سخنان مقامات ترکیه دیده می شود چرا که معاون نخست‌وزیر ترکیه گرچه از تأکید این کشور بر سرنگونی بشار اسد دست برداشته اما گفته است: تا آنجایی که به موضع ما در باره بشار اسد مربوط می‌شود، ما فکر می‌کنیم رنج و دردی که مردم سوریه متحمل می‌شوند به وضوح به رژیم بشار اسد مرتبط است. اما ما باید در این مورد واقع‌بین باشیم.

شیمشک در حالی به درد و رنج مردم سوریه اشاره می کند که یکی از مسببان اصلی بروز وضعیت کنونی در سوریه دخالت های مستقیم مقامات ترکیه در این کشور است.

حتی این دخالت ها باعث شده است تا مردم ترکیه هم به خاطر سیاست های مقامات خود درگیر این بحران شوند و تاکنون ده ها انفجار تروریستی در این کشور از سوی گروه های تکفیری به خاطر دخالت هایی است که در سوریه انجام داده است.

تغییر سیاست ترکیه در قبال سوریه از زمانی آغاز شد که مقامات این کشور پی بردند شکست در این بحران به خاطر تحولاتی که در سوریه اتفاق افتاده برای آنها رقم خواهد خورد و بهترین سیاستی که اکنون باید اتخاذ کنند نزدیکتر کردن دیدگاه های خود به ایران و روسیه است.

البته این تصور که ترکیه دقیقاً با سیاست های ایران و روسیه همراه شده ، اشتباه است، آنها هنوز هم خواهان کناره گیری یا سرنگونی بشر اسد از قدرت هستند، اما اکنون ناچار شده اند که سیاست خود را نرم تر کنند.

سخنگوی رئیس جمهور ترکیه هفته گذشته گفته بود،
این کشور هنوز معتقد است که رسیدن به سوریه‌ای متحد با وجود بشار اسد ممکن نیست، اما خواستار اتخاذ سیاست گام به گام بوده و در انتظار نتایج مذاکرات صلح در قزاقستان است.

اخباری درباره آینده سوریه و بشار اسد منتشر شده که ادعا می کند روسیه در طرحی که ارائه داده یک فرصت چهار ساله برای بشار اسد در نظر گرفته است.

بشار اسد بر اساس انتخاباتی که چندی پیش در این کشور برگزار کرد پیروز آن شد و تا سال 2021 رئیس جمهوری کشور است. همان چهار سالی که در طرج روسیه وجود دارد.

این چهار سال فرصت خوبی خواهد بود برای زمینه سازی انتخابات ریاست جمهوری در آن سال.

شرایط اکنون برای گروه های تروریستی و گروه های معارض و معاند سوریه وخیم است، آنها در شرایط مرگ و زندگی قرار گرفته اند، مذاکرات آستانه سرنوشت این گروه ها را تعیین می کند.

تکلیف گروه تکفیری وهابی داعش و جبهه النصره روشن است، آنها در فهرست گروه های تروریستی قرار دارند و هم اکنون آتش بس در مناطقی که آنها حضور دارند برقرار نیست.

اما دیگر گروه های معاند و معارض که نام خود را ارتش آزاد سوریه گذاشته اند، در جایگاهی نیستند که بخواهند یا بتوانند برای آینده سوریه تصمیم بگیرند یا برای آن تعیین تکلیف کنند.

آنها دو راه پیش پای خود دارند، یا این که تن به نتایج نشست آستانه بدهند و از تصمیماتی که در آن گرفته خواهد شد تبعیت کنند، یا این که به جنگ ادامه دهند و منتظر نابودی تک تک نیروهای خود باشند.

آنها اگر در نشست آستانه در قزاقستان حاضر می شوند، برای جلوگیری از نابودی کامل خود است.می دانند اگر تن به نشست و نتایج آن ندهند، جنگ با آنها ادامه می یابد، جنگی که آنها را از بین خواهد برد و سوریه را از این ویران تر خواهد کرد.



منبع : میزان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار