معاون سازمان میراث فرهنگی بر ضرورت شناخت و آگاهی از تاریخ مناطق مختلف و اجرای پروژه‌های توسعه شهری در تداوم با تاریخ شهرها تأکید کرد.
کد خبر: ۳۶۵۱۱۴
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۲ 22 January 2017

به گزارش تابناک : چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی استان قزوین با حضور محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور، محمدعلی حضرتی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین، اعضای شورای اسلامی شهر قزوین، جمعی از اساتید برجسته حوزه باستان‌شناسی، معماری و شهرسازی و تشکل‌های مردمی دوستدار میراث فرهنگی در تالار بهشتی واقع در بنای تاریخی داعی برگزار شد.

در این همایش طالبیان با اشاره به اهداف برگزاری کنگره‌های استانی تاریخ معماری و شهرسازی گفت: کنگره‌های استانی تاریخ معماری و شهرسازی باهدف بررسی و شناخت ارزش‌های تاریخی – فرهنگی و طبیعی مناطق مختلف کشور و آگاهی افراد و دستگاه‌ها از حوزه‌های مختلف تاریخی و فرهنگی در ۳۱ استان کشور در فواصل زمانی مختلف تا پایان سال جاری برگزار می‌شود که امیدواریم دستاوردهای خوبی در زمینه معرفی و ارائه اطلاعات ارزشمند تاریخی مناطق مختلف در پی داشته باشد.

وی توجه به منظر تاریخی شهری را از محورهای عمده کنگره‌های تاریخ معماری و شهرسازی استان‌ها خواند و اظهار کرد: توسعه شهری باید در تداوم با تاریخ صورت گیرد، موضوع بسیار مهمی که امروز شهرهای ما به آن دچار شده و از آن رنج می‌برند، توسعه ناهمگون در داخل و خارج از مراکز تاریخی شهرهاست که باید در این جلسات موردتوجه و بررسی کارشناسان واقع شود.

وی با اشاره به دیگر محورهای اصلی همایش‌های استانی تاریخ معماری و شهرسازی تصریح کرد: ثبت میراث مدرن و معاصر، ضرورت شناخت و توجه به میراث آب و کشاورزی با توجه به بحران کم‌آبی کشور، معرفی و توسعه کوریدورها و مسیرهای فرهنگی و ثبت میراث فرهنگی ناملموس از دیگر موضوعات مهمی است که باید در این نشست‌ها با نگاه و توجهی ویژه به تاریخ گذشته مدنظر قرار گیرد.

معاون میراث فرهنگی با اشاره به ظرفیت‌های غنی تاریخی و فرهنگی استان قزوین یادآور شد: قزوین یکی از مهم‌ترین پهنه‌های تاریخی و فرهنگی کشور است و علی‌رغم کم‌لطفی‌هایی که صورت گرفته و باعث از بین رفتن بسیاری از بناها و آثار تاریخی ارزشمند این شهر کهن شده، هنوز ساختار اصلی و بخش عمده آثار و بافت تاریخی آن اعم از مجموعه دولت‌خانه، مجموعه تاریخی بازار، خانه‌های تاریخی و ... پابرجاست که باید با نگاه ویژه مسئولین استان و همت شهروندان حفظ و نگهداری شود.

طالبیان در ادامه با تأکید بر اهمیت باغستان سنتی قزوین خاطرنشان کرد: واقع‌شدن شهر قزوین در میان باغات سنتی یک نمونه استثنایی در جهان است و باغستان سنتی قزوین یک ثروت ملی محسوب می‌شود که این میراث ارزشمند باید در کنار دیگر آثار و بناهای تاریخی این شهر حفظ شود.

معاون میراث فرهنگی کشور یادآور شد: خوشبختانه در زمینه حفاظت از میراث فرهنگی و محیط‌زیست اقدامات خوبی در کشور در حال اجرا است که نشان از شعور و درک متقابل مردم است و امیدواریم که توسعه پایدار را به دنبال داشته باشد.




منبع : ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار