مدیرعامل بورس کالا از ورود این بورس به بازار خرده‌فروشی در سال۹۶ و آغاز معاملات پسته و خودرو تا پایان سال خبر داد و در عین حال بار دیگر تأکید کرد: بورس کالا برای تاسیس بورس ارز در انتظار تصمیم سیاستگذاران است.
کد خبر: ۳۸۵۳۲۱
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۷ 27 February 2017

به گزارش تابناک : حامد سلطاني‌نژاد اعلام كرد: مذاكراتي را با سازمان مناطق آزاد براي توسعه رينگ‌هاي صادراتي و ايجاد تابلوي بورس كالا در مناطق آزاد سراسر ايران انجام داده‌ايم. او در اين‌باره توضيح داد: از يك سو مناطق آزاد، مركزي براي توسعه صادرات محصولات هستند و از سوي ديگر انجام معاملات در بورس كالا مزيت‌هايي را براي توليدكنندگان و بازرگانان ايجاد مي‌كند، بنابراين مناطق آزاد مي‌توانند از تابلوهاي صادراتي بورس كالا به شكلي بهينه استفاده ببرند.

او ادامه داد: يكي از مهم‌ترين مزيت‌هاي تابلوي صادراتي بورس كالا مشخص‌شدن حجم و ارزش معاملات و همچنين افزايش قدرت تحليل داده‌ها با استفاده از اين اطلاعات است. با استقرار تابلوهاي صادراتي بورس كالا در مناطق آزاد اين امكانات در اختيار فعالان بازارهاي صادراتي قرار خواهد گرفت.

  • آغاز معاملات اوراق خودرو به‌زودي

مديرعامل بورس كالا درباره عرضه اوراق خودرو در بورس كالا گفت: با چند خودروساز براي عرضه اوراق مبتني بر محصول نهايي خودرو در بورس كالا مذاكره كرده‌ايم و قرار است تا پايان امسال يا در نهايت در اوايل سال۹۶ براي نخستين‌بار انواع اوراق خودرو در بورس كالا عرضه شود.

او در عين حال اشاره‌اي به نوع اوراق، خودروهاي قابل عرضه و شركت‌هاي توليد‌كننده نكرد اما توضيح داد: مذاكرات نهايي انجام شده و در اين زمينه نمايندگي‌هاي فروش خودرو نقش پررنگي ايفا خواهند كرد و در واقع نظام فروش خودرو در بورس كالا از طريق نمايندگي‌هاي فروش خودرو انجام خواهد شد. او افزود: با توجه به اينكه ظرفيت تأمين مالي از بانك‌ها براي خودروسازان به اشباع رسيده بود، آنها تصميم گرفته‌اند تا از بازار‌هاي ديگر مانند بازار سرمايه براي تأمين منابع مالي مورد نيازشان استفاده كنند.
سلطاني‌نژاد ادامه داد: برنامه شركت‌هاي خودروساز فروش محصول بود اما ما به آنها اعلام كرديم كه بايد كالايي بفروشند كه قابليت همگن‌سازي‌ داشته باشد كه درنهايت بر سر اين موضوع توافق شد.

  • سواپ و خرده‌فروشي

سلطاني‌نژاد همچنين از آغاز معاملات سواپ از سال آينده در بورس كالا خبر داد و گفت: بسياري از عرضه‌كننده‌ها يا خريداران بورس كالا به غير از عرضه يك محصول به محصولاتي هم نياز دارند و اين امكان وجود دارد كه بتوانند متقابلا زماني كه يك محصول را عرضه مي‌كنند، از طريق سواپ محصول مورد نيازشان را هم تأمين كنند.

او افزود: بورس‌كالا درنظر دارد فضاي معاملاتش را قدري منعطف‌تركند بر همين اساس انجام معاملات سواپ هم از سال آينده در اين بازار آغاز خواهدشد. مديرعامل بورس كالا گفت: در امتداد منعطف‌تر شدن بازار معاملات بورس كالا تصميم گرفته‌ايم تا وارد حوزه معاملات خرده‌فروشي شويم. اين كار به اين دليل است كه برخي توليدكننده‌ها تمايل دارند توليداتشان را مستقيما به‌دست خريدار برسانند يا از تعداد واسطه‌ها كم كنند.

او اشاره‌اي به اينكه معاملات خرده‌فروشي از بازار كدام محصول آغاز خواهد شد، نكرد اما افزود: براي انجام معاملات خرده‌فروشي مذاكراتي با بانك ملت انجام شده است تا انجام معاملات بورس كالا طيف گسترده‌تري از محصولات را شامل شود و در عين حال گزينه‌هاي بيشتري را در اختيار مشتريان قرار دهد.

  • آغاز معاملات پسته و جوجه يكروزه

مديرعامل بورس كالا در ادامه از عرضه پسته در بورس‌كالا تا پايان سال خبر داد و گفت: معاملات پسته تا چند روز آينده از طريق بورس كالا آغاز مي‌شود، ضمن اينكه معاملات جوجه يك روزه هم در بورس كالا آغاز خواهد شد. او با بيان اينكه معاملات جوجه يكروزه معاملات موكول به آينده است، افزود: پيش‌بيني ما اين است كه معاملات جوجه يك‌روزه به يك بازار بزرگ تبديل شود؛ چرا كه اين بازار بخشي از زندگي همه ما را دربرمي‌گيرد، در اين نوع معاملات تحويل در آينده انجام مي‌شود.



منبع : آسیا
برچسب ها: تابناک ، استانها ، خبرروز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار