ناتوانیزناشویی در مردان سالمند از دو بعد جسمی و روانپزشکی قابل بررسی است، به گونه ای که می توان گفت سالمندانی که دچار ناتوانی جنسی می شوند، ممکن است به هر دو علت، به این بیماری مبتلا شده باشند.
کد خبر: ۳۸۵۷۰۰
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰ 27 February 2017
به گزارش تابناک : به گفته یک روانپزشک، ناتوانی جنسی در مردان سالمند از دو بعد جسمی و روانپزشکی قابل بررسی است، به گونه ای که می توان گفت سالمندانی که دچار ناتوانی جنسی می شوند، ممکن است به هر دو علت، به این بیماری مبتلا شده باشند.
دکتر علی ناظری آستانه افزود: با بالا رفتن سن در مردان، بدن آنها از نظر ساختار فیزیولوژیکی دچار تغییراتی می شود که قدرت آمیزش، قدرت باروری و تا حدودی میل جنسی را تحت تأثیر قرار می دهد، به طوری که توانایی آمیزش در آنها نسبت به گذشته کمتر شده و از قدرت باروری آنها نیز کاسته می شود، البته در مورد میل جنسی، این اتفاق کمتر می افتد، بدان معنی که شاید توانایی جنسی آنها به مرور کاهش یافته یا از بین برود، اما تا پایان عمر میل جنسی در آنها وجود دارد.
این مسئول کلینیک سلامت جنسی عنوان کرد: دوره سالمندی در مردان معمولاً از ۶۵ سالگی به بعد است و ناتوانی جنسی ممکن است بعد از این سن آغاز شود. بعضی از بیماری های جسمی سالمندی مانند ابتلا به فشار خون، گرفتگی عروق و دیابت که البته دیابت نقش بیشتری در ناتوانی جنسی مردان دارد، همچنین مصرف برخی داروها برای درمان بیماری های شایع سالمندان، مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی نیز ممکن است سبب ناتوانی جنسی در سالمندان شود.
این روانپزشک تشریح کرد: حفظ قدرت جنسی و میل جنسی در نظر آقایان سالمند از اهمیت بیشتری برخوردار است تا خانم ها. بسیاری از خانم های سالمند از  پیدایش چین و چروک پوست و از دست دادن زیبایی ظاهری در دوران سالمندی گلایه دارند، اما برای مردان سالمند، حفظ توانایی جنسی اهمیت دارد. بنابراین اغلب مردان سالمند با کاهش توانایی جنسی، اعتماد به نفس خود را از دست می دهند، به این دلیل که آن را یک ضعف می دانند. چنانچه این عوامل موثر در ناتوانی جنسی چه از لحاظ جسمی چه از لحاظ ذهنی دست به دست هم دهند، ممکن است سبب شود که برخی از مردان سالمند دچار افسردگی نیز شوند.
دکتر ناظری آستانه همچنین گفت: عده ای از مردان نیز هستند که از سنین پایین به دلیل برخی بیماری ها و اختلالات خاص جنسی دچار ناتوانی جنسی و عدم توانایی آمیزش جنسی شده اند، در صورتی که قابل درمان باشند با گذراندن دوره های درمانی نظیر زناشویی تراپی درمان خواهند شد، در غیر این صورت ممکن است عده ای تا پایان سالمندی همچنان دراین مساله ناتوان بمانند. مردانی هم که در سنین پایین تر از ۶۰ سالگی مبتلا به بیماری های دیابت و یا فشارخون شده اند در صورت عدم درمان و همچنین مصرف کنندگان مواد مخدر و الکل در صورت عدم ترک مصرف تا پایان سالمندی، ممکن است دچار ناتوانی جنسی شوند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی توصیه کرد: برای ارتقای سطح توانایی جنسی در سالمندان، بهتر است از ابتلا به بیماری های زمینه ای که تاثیر منفی بر توانایی جنسی دارند، پیشگیری شود. همچنین مردان باید بپذیرند که سالمندی یک موقعیت جدیدی از زندگی آنهاست و چنانچه بتوانند خود را با شرایط جدید جسمی پیش آمده تطبیق داده و سازگاری پیدا کنند، اعتماد به نفس آنها تقویت خواهد شد. همچنین با ورزش کردن و فعالیت های مفید می توانند سلامت روح و جسم خود را ارتقا دهند.


منبع : سلامت آنلاین
برچسب ها: تابناک ، استانها ، خبرروز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار