مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: امسال تا سقف ۳۵۰ هزار نفر امکان اسکان مسافران نوروزی در هتل‌ها، مهمان‌پذیرها، اقامتگاه‌های بوم گردی، هتل‌های سنتی، مدارس، خانه‌های استیجاری و زائرسراها فراهم شده است.
کد خبر: ۳۹۵۹۳۴
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۷ 16 March 2017

به گزارش تابناک : فریدون الهیاری امروز در اصفهان، پیرامون تمهیدات نوروز اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اظهار کرد: این سازمان دبیرخانه ستاد  هماهنگی خدمات سفر استان اصفهان را به عهده دارد و باید با سایر دستگاه‌ها و کمیته‌هایی که ارائه‌دهنده خدمتی هستند در ارتباط باشد و به بررسی و پایش اطلاعات و آمار سفرهای نوروزی بپردازد؛ در واقع حلقه وصل ستاد هماهنگی سفر کشور و استان خواهد بود.

* ظرفیت ۳۵۰ هزار نفری اسکان مسافران در اصفهان

وی با اشاره به جلسات هماهنگی سازمان‌دهی خدمات نوروزی افزود: امسال تا سقف ۳۵۰ هزار نفر امکان اسکان مسافران نوروزی در هتل‌ها، مهمان‌پذیرها، اقامتگاه‌های بوم گردی، هتل‌های سنتی، مدارس، خانه‌های استیجاری، زائرسراها و کمپینگ‌های سطح استان فراهم شده است که ظرفیت ۳۲۰ هزار نفر آماده به خدمت است و ۳۰ هزار ظرفیت اقامتی  رزرو  هم پیش‌بینی شده که در صورت نیاز از آن استفاده می‌شود؛ این وضعیت نسبت به سال گذشته رشد ۲۰ درصدی داشته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به اینکه خدمات سایر دستگاه‌ها خاطر نشان کرد: خدمات بهداشتی و پزشکی، تأمین ارزاق مورد نیاز، ایجاد ایستگاه‌های امنیت و سلامت و ایستگاه‌های هدایت مسافران از برنامه‌های ستاد هماهنگی خدمات سفر است.

الهیاری با اشاره به رویکرد میراث فرهنگی در نوروز، بیان کرد: امسال با شعار «اصفهان، شهر جهانی صنایع‌دستی» تمرکز را بر فراهم آوردن شرایط مناسب عرضه مصنوعات سنتی قرار دادیم و در بسیاری از شهرستان‌های استان بازارچه‌های صنایع‌دستی فعال خواهد بود.

وی اضافه کرد: با توجه به تجربه سال گذشته، جشن نوروزگاه، امسال با وسعت و محتوای غنی‌تری در باغ‌موزه چهل‌ستون، میدان امام و راه شاهی برگزار می‌شود و در شهرستان‌های شاخص استان هم برنامه‌های فرهنگی ویژه نوروز دایر خواهد بود.

* افزایش ساعات بازدید از آثار تاریخی

الهیاری با اشاره به اینکه تمامی بناهای تاریخی اصفهان آماده پذیرایی از مسافران است، تصریح کرد: جدای از بناهایی که در طول ایام سال هم بازدیدکننده دارند، در بعضی بناهای شهرستان‌ها که بازدید چندانی ندارند، پیش‌بینی‌های لازم برای استقبال از مسافران صورت گرفته و ساعات بازدید از بناهای تاریخی در ایام نوروز نیز از ساعت ۹ صبح تا ۹ شب افزایش‌یافته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان با تأکید بر اینکه افزایش قیمتی برای بلیت بازدید از بناهای تاریخی پیش‌بینی نشده، یادآور شد: از آنجا که در ایام نوروز با توجه به ازدحام جمعیت و شرایط خاصی که وجود دارد هماهنگی برای ارائه تخفیف به برخی گروه‌ها مشکلاتی را ایجاد می‌کند تا ۱۵ فروردین نرخ بازدید از اماکن تاریخی همانند طول سال بدون کاهش یا افزایش خواهد بود.

وی در خصوص آمار مسافران نوروزی اذعان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم نسبت به سال گذشته ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش حضور گردشگران را در استان اصفهان شاهد باشیم و بر همین اساس به ظرفیت مکان‌های اقامتی اضافه کردیم.

* ادامه فعالیت تحقیقاتی بر روی تونل آبراهه مسجد امام

الهیاری با بیان اینکه در استان اصفهان از لحاظ خدمات پزشکی امکانی فراهم شده که در دیگر استان‌ها به این اندازه نیست، تأکید کرد: پذیرش بیماران دیالیزی و کسانی که نیاز به خدمات ویژه مثل پرتودرمانی داشته باشند با تمهیدات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بدون محدودیت انجام خواهد گرفت تا مسافران در حوزه درمان مشکلی نداشته باشند و از سفر خود به اصفهان لذت ببرند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به آخرین وضعیت تونل آبراهه مسجد امام که به تازگی کشف شده است، خاطر نشان کرد: گل و لای این تونل به طور کامل تخلیه شده، بخشی از فعالیت‌های مرمتی آن هم صورت گرفته و در شرایط مناسبی است ولی فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقی برای شناسایی شبکه آبراهه‌های اصفهان همچنان توسط واحد باستان‌شناسی در حال پیگیری است.

* تکان‌های نوروزی منارجنبان هر نیم ساعت یک بار

وی پیرامون بنای منارجنبان هم ابراز داشت: شرایط این بنا در گذشته به گونه‌ای بود که هر کس می‌توانست آن را تکان دهد در حالی که این کار به استحکام بنا صدماتی را وارد می‌ساخت، از این جهت میراث فرهنگی برای مدتی از تکان دادن آن جلوگیری کرد که این کار جاذبه بازدید بنا را کاهش داد و هویت آن را تا حدودی مخدوش کرد.

اله یاری ادامه داد: سال گذشته تصمیم بر آن شد تا تکان دادن منارجنبان در ساعات مشخص و توسط یک نفر با نظارت کارشناسان میراث فرهنگی انجام شود به طوری که آسیبی به بنا وارد نشود، امسال هم این روند ادامه خواهد داشت که گردشگران می‌توانند هر یک ساعت یک‌بار شاهد این تکان خوردن باشند، البته این ساعت با تشخیص کارشناسان بنا و ازدحام جمعیت می‌تواند به نیم ساعت یک‌بار هم برسد.

* علت جمع نشدن داربست‌های عالی‌قاپو

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان در پاسخ به این سؤال که چرا علی‌رغم وعده قبلی هنوز داربست‌های عالی‌قاپو در پایان سال جمع‌آوری نشده است، اظهار کرد: عملیات استحکام‌بخشی به عالی‌قاپو چند ماهی است که پایان یافته و داربست‌های موجود که بخش عظیمی از آن هم جمع‌آوری شده به جهت موزون‌سازی و تزیینات بنا است.

وی با اشاره به اینکه اکنون کف‌سازی عالی‌قاپو به اجرا درآمده، اضافه کرد: از آنجا که اصرار ما بر جمع‌آوری همیشگی داربست‌ها بود، سعی کردیم تا همزمان با عملیات استحکام‌بخشی از همان داربست‌ها برای تزیینات هم استفاده کنیم، البته در بخش‌هایی که این داربست‌ها جمع شده و عملیات موزون‌سازی و تزیینات انجام نگرفته است، مجبور هستیم با استفاده از بالابر یا نوع دیگری از داربست‌ها این کار را به اتمام برسانیم.

* سامانه هوشمند اطفا حریق در انتظار کاخ چهل‌ستون

الهیاری با بیان اینکه مرمت نقاشی‌های جنگ کرنال در چهل‌ستون به پایان رسیده، یادآور شد: یکی از کارهای مهمی که در این چهل‌ستون انجام گرفت، مرمت و موزون‌سازی پیشانی این کاخ به پایان رسیده و اکنون ضلع جنوبی بعد از استحکام‌بخشی در مرحله موزون‌سازی است و ضلع شمالی نیز در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به اجرای مرمت ایوان چهل‌ستون و عملیات استحکام‌بخشی درون کاخ خاطر نشان کرد: مهم‌ترین و خاص‌ترین پروژه‌ای که در کاخ چهل‌ستون پیش‌بینی شده سامانه هوشمند اطفا حریق است که در اولویت‌های سازمان میراث فرهنگی بوده و کارهای مطالعاتی آن انجام گرفته و به زودی آغاز خواهد شد.

وی در پایان تأکید کرد: بناهایی که دارای سازه‌های چوبی خاص هستند در معرض خطر قرار دارند و نصب سامانه هوشمند اطفای حریق نیازمند تمهیدات و شرایط خاصی است چرا که از روش‌های معمول به جهت آسیب‌های احتمالی نمی‌توان استفاده کرد.



منبع : فارس

برچسب ها: تابناک ، استان ها ، خبرروز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار