جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تاکید دارند: تفکیک سه وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، ورزش و جوانان و راه و شهرسازی باعث افزایش بهره وری و سرعت کاردولت می شود اما تعدادی دیگر معتقدند تفکیک یک وزارتخانه و ایجاد دو وزارتخانه جدید هزینه های زیادی روی دست دولت می گذارد.
کد خبر: ۴۴۵۰۲۷
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۵ 20 June 2017
به گزارش تابناک : دو فوریت لایحه اصلاح بخشی از ساختار دولت (تفکیک سه وزارتخانه) در جلسه علنی 21 خرداد ماه در دستور کار مجلس قرار گرفت اما دو فوریت این لایحه تنها 105 رأی موافق از مجموع 238 نماینده حاضر را کسب کرد و به تصویب نرسید.
در این رای گیری 104 نماینده رأی مخالف و 4 نماینده رای ممتنع دادند و در نهایت یک فوریت این لایحه با 124 رأی موافق ، 79 رأی مخالف و 7 رای ممتنع از مجموع 239 نماینده حاضر در جلسه تصویب شد.
بر اساس این لایحه به منظور توسعه بازرگانی داخلی و خارجی در اقتصاد کشور با تفکیک اهداف، ماموریت ها و وظایف مربوط به امور بازرگانی از وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت در جهاد کشاورزی، وزارت بازرگانی تشکیل می شود.
همچنین در صورت تصویب نهایی، قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی لغو و تمامی وظایف و اختیارات واگذار شده به وزیر و وزارت جهاد کشاورزی به وزیر و وزارت بازرگانی منتقل می شود.
براساس این لایحه با انفکاک امور بازرگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت، این وزارتخانه به وزارت صنایع و معادن تغییر نام داده و با اهداف و ماموریت های قبل از ادغام با وزارت بازرگانی به فعالیت خود ادامه می دهد.
بر اساس این لایحه و در صورت تصویب نهایی به منظور تمرکز وظایف در ایجاد یکپارچگی و انسجام در حوزه راه و حمل و نقل و با تفکیک اهداف، ماموریت ها و وظایف مربوط به امور حمل و نقل از وزارت راه و شهرسازی، وزارت راه و ترابری تشکیل می شود.
طبق این لایحه و درصورت تصویب نهایی مجلس، با انفکاک امور راه و حمل و نقل از وزارت راه و شهرسازی این وزارتخانه به وزارت مسکن و شهرسازی تغییر نام داده و با اهداف و ماموریت های قبل از ادغام با وزارت راه و ترابری به فعالیت خود ادامه می دهد.
درصورت تصویب نهایی مجلس و تایید شورای نگهبان، به منظور ساماندهی امور جوانان و هماهنگ سازی اقدامات دستگاه های مسئول در حوزه جوانان، سازمان ملی جوانان با شخصیت حقوقی مستقل و وابسته به ریاست جمهوری تشکیل می شود.
جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نظرات موافق و مخالفی در مورد تفکیک این سه وزارت خانه دارند، موافقان این تفکیک معتقدند که تفکیک سه وزارت خانه باعث صلاح کشور است و بهره وری و سرعت کار دولت را افزایش می دهد از سویی مخالفان معتقدند که این تفکیک هزینه های دولت را بالا می برد.
تفکیک سه وزارت خانه در حالی مطرح شده است که دولت تاکید بر با این تفکیک دارد،
گفت وگو با جمعی از نمایندگان مجلس را در این موضوع در ادامه می خوانید:

**تفکیک سه وزارت خانه به صلاح کشور است
عبدالرضا هاشمی زاهی نماینده مردم تهران در مجلس در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: زمانی که بنا شد این وزارت خانه ها ادغام شود در آن زمان بنده در وزارت صنعت مشغول به کار بودم و موافق با ادغام بودم زیرا طبق سیاست های کلی نظام باید دولت را کوچک می کردیم.
وی افزود: متاسفانه با ادغام نه تنها دولت کوچک نشد، بلکه مشاهده کردیم که وضع بدتر شد و امروز در وزارت خانه ای مانند صنعت، معدن و تجارت نه صنعت متولی دارد و نه تجارت.
وی ادامه داد: امروز من هم یکی از مخالفان ادغام وزارت خانه ها و موافق با تفکیک آن هستم زیرا ما باید قبول کنیم که هنوز هم اقتصاد دولتی است و مساله تفویض اختیارات مدیران بالا به مدیران کل جا نیافته است زیرا در فرهنگ ما بسیاری از موضوعات قائم به شخص است.
عضو فراکسیون امید مجلس گفت: اقتصاد ما دولتی مانده است، درست است که یکسری واگذاری ها انجام شده ولی ما کلا قبول نداریم زیرا به بخش خصوصی واقعی واگذار نشده است.
هاشم زاهی تصریح کرد: تفکیک وزارت خانه ها به صلاح کشور است و نظر بیشتر نمایندگان نیز موافقت با تفکیک وزارت خانه ها است. 

**تفکیک در وزارتخانه هزینه های مدیریت را در دولت بالا می برد
محمدرضا بادامچی نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز در این مورد معتقد است: نمایندگان مجلس به این دلیل که می خواستند روی این موضوع بیشتر تمرکز کرده و کار کارشناسی در کمیسیون های تخصصی انجام بگیرد، به دوفوریت این لایحه در صحن علنی مجلس رای ندادند. 
وی با تاکید بر این که باید مدیریت های کلان در وزارتخانه ها را به کارگزاران و مدیران ارشد منتقل کنیم، گفت: ما اغلب با مدیریت جامعه کلان و دنیای مدرن آشنایی نداریم و به همین دلیل احساس می کنیم با تفکیک و بخش بخش کردن یک وزراتخانه می توانیم آن را بهتر مدیریت کنیم. 
این نماینده مجلس دهم با بیان این که مبنای برنامه ریزی و مدیریت در وزارتخانه های بزرگ باید علمی و سیستمی باشد، بخش بخش کردن وزارتخانه ها را مطابق با سیستم های مدیریت کلان ندانست و افزود: مشکلات ساختاری در یک وزارتخانه را باید با طراحی و اجرای ساز وکارهای مدیریت کلان رفع کنیم. 
بادامچی خاطرنشان کرد: رای به یک فوریت طرح تفکیک سه وزراتخانه هم بر این اساس بود که می خواهیم فرصت بیشتری داشته باشیم تا در کمیسیون تخصصی موضوع را بحث و بررسی کنیم.
وی ادامه داد: می خواستیم با عجله تصمیم گیری نکنیم زیرا همه جوانب این تفکیک ها ضروری است و به زمان بیشتری برای کارشناسی در کمیسیون ها نیاز دارد. 
نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان این که بخش های مختلف وزارتخانه در حال حاضر که در کنار هم قرار گرفته اند مزیت های گسترده ای را به وجود آورده است، خاطرنشان کرد: اگر هم احساس می کنیم کاری انجام نمی شود چون آیین نامه های مربوط به ادغام بخش های وزارتخانه های اولیه نوشته نشده است و مانده است. 
این نماینده مجلس دهم اظهار داشت: اگر سریع تر آیین نامه های مربوطه را می نوشتیم، تجمیع و ادغام در اهداف، وظایف وحذفیات هم انجام می شد، می توانستیم به سرعت موارد عمده در ساختارهای مدیریتی را بررسی کرده و همچنین برای آن برنامه ریزی کنیم. 
بادامچی به تجربه ادغام «وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی» اشاره و تصریح کرد: چند سال است که از ادغام این وزارتخانه می گذرد، تجمیع در بخش ها و ساختار صورت گرفته است و وزارتخانه بر مبنای اهداف تعیین شده در حال طی کردن مسیر خود است. 
وی با بیان این که ما گاهی خیلی عجله می کنیم و در بعضی از مسائل سیستمی، خیلی سریع تصمیم می گیریم، افزود: برخی نیز از گستردگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز گلایه داشتند؛ البته در دولت نیز تفکیک این وزارتخانه پیشنهاد شده بود که رای نیاورد. 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: درکنار هم قرار گرفتن، سازمان ها و ماموریت های آنها و تلفیق و تشکیل یک وزارتخانه، مزیت های بسیاری دارد و دستیابی به اهداف عالیه کشور و برنامه های کلان کشور را تسهیل می کند. 
نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان این که ادغام وزارتخانه باعث یکدست شدن سیاست ها می شود، گفت: امسال نیز شرح وظایفی برای وزارت کار و تعاون و رفاه اجتماعی در کمیسیون اجتماعی نوشته شده است که مراحل نهایی آن را طی می کند. 
بادامچی با یادآوری این که در وزارت کار و تعاون فعالیت های گسترده ای صورت گرفته است، افزود: وقتی موضوع «کار» در کنار «آموزش» قرار می گیرد و این ها در کنار موضوع نیروی انسانی متخصص و جوان قرار داده می شود و با بخش های سرمایه گذاری، کارآفرینی هم افزایی و هم پوشانی می کنند باعث می شود سیاست های واحدی را پایه ریزی شود که در مدت چهار پنج سال می تواند کشور ار از معضل بیکاری خارج کند. 
وی که معتقد است وزارت ورزش و جوانان نیز باید به همین منوال و منسجم و یکپارچه باقی بماند، تصریح کرد: از طرفی هم معتقدم باید روی مدیریت و برنامه ریزی کلان این وزارتخانه بازبینی، تفکر و برنامه ریزی کرد. 
نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: تفکیک کردن یک وزارتخانه و ایجاد دو وزارتخانه جدید هزینه های زیادی روی دست دولت می گذارد و دوباره همه چیز از اهداف و برنامه ها تا ساختارهای باید تفکیک شود. 
بادامچی افزود: در صورت تفکیک وزارتخانه ورزش و جوانان مدیریت ها پراکنده می شوند و برخی از مدیریت ها که تازه آماده شده بودند برای پیشبرد اهداف کلان در کنار هم قرار گیرند با تکانه های شدید مواجه می شوند. 

**تفکیک سه وزارتخانه باعث افزایش بهره وری و سرعت کار دولت می شود
علی اسدی کرم عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز گفت: تفکیک سه وزارتخانه ورزش و جوانان، صنعت، معدن و تجارت و راه وشهرسازی باعث افزایش بهره وری و سرعت کار دولت می شود
وی در مورد لایحه اصلاح ساختار بخشی از دولت افزود: این تفکیک موثر و به نفع این وزارتخانه ها است، دولت ها باید چابک سازی داشته باشند تا بهره وری را بالا ببرند و از حجم گسترده دولت جلوگیری کنند.
وی یادآور شد: در دوره ای که چند وزارتخانه بایکدیگر ادغام شدند در عمل این اتفاق نیفتاد و فقط وزیری از وزارتخانه ای برداشته شد بقیه همه جای خود ماندند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: پس از ادغامی که در گذشته انجام شد، در این وزارتخانه ها فقط وزیری را برداشتند ولی مابقی از بالا تا پایین در جای خود ماندند، ونه تنها تغییر نکردند بلکه حجم بیشتر و گسترده تر هم شد.
اسدی کرم تاکید کرد: مجلس با ادغام وزارتخانه ها می خواست که حجم دولت کوچک شود ولی این اتفاق نیفتاد و حتی حجم بزرگ تر نیز شد.
وی یادآور شد: این لایحه یک فوریتی در حال حاضر در کمیسیون صنایع و معادن مجلس در دست بررسی است و اعضای این کمیسیون نقاط ضعف و قوت آن را مشخص و نظرات خود را به هیات رئیسه ارائه می کنند.





منبع : شمانیوز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار