رئیس بخش بالادستی شرکت نفت انی ایتالیا گفت: انتقال فناوری و دانش فنی روز در حوزه ازدیاد برداشت از مخازن یکی از اهداف همکاری محتمل میان انی و شرکت ملی نفت ایران است.
کد خبر: ۴۴۵۵۱۳
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰ 21 June 2017
به گزارش تابناک : آنتونیو ولا، در آیین امضا تفاهمنامه همکاری مطالعانی توسعه میدان های گازی کیش و فاز سوم دارخوین با بیان این مطلب افزود: با توجه به سابقه بلند مدت و زمینه همکاری های مشترکی که انی و ایران داشته اند، چشم انداز مثبت و امیدوار کننده ای در انتظار هر دو طرف است.
وی با اشاره به سابقه درخشان انی در جهان به عنوان یکی از برجسته ترین شرکت های توسعه نفت و گاز، فعالیت های این شرکت را در پارس جنوبی موفقیت آمیز خواند و گفت: دستاوردهای چشمگیری در همکاری های گذشته برای هر دو طرف حاصل شده است و این بار انتخاب میدان گازی کیش تصمیم درستی است زیرا انی در حوزه گاز بسیار توانمند عمل می کند.
طرح توسعه میدان گازی کیش با هدف انتقال گاز تولیدی از این میدان به وسیله خطوط لوله زیرزمینی و دریایی و انتقال گاز ترش به پالایشگاه گاز (واقع در منطقه گرزه)، همچنین فرآورش گاز ترش در پالایشگاه به منظور تولید گاز سبک برای صادرات و یا مصارف داخلی در دستور کار شرکت مهندسی و توسعه نفت قرار دارد.
میدان گازی کیش در ٣٠ کیلومتری شرق جزیره لاوان قرار دارد و پس از میدان پارس جنوبی، بزرگترین میدان گازی خلیج فارس به شمار می رود.
حجم گاز در جای میدان کیش بیش از ۵۰ تریلیون فوت ‌مکعب و حجم میعانات گازی در جای آن ۵۱۴ میلیون بشکه برآورده شده است.
وجود مخزن گازی در عمق چهار هزار متری از سطح زمین در جزیره کیش در سال ١٣٨٣ با حفاری یک حلقه چاه به وسیله دستگاه حفاری ٦٧ فتح شرکت ملی حفاری ایران از سوی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران ثبت و اعلام و توسعه میدان از سال ١٣٨٦ با استفاده از منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران آغاز شده است.
میدان دارخوین نیز در ۳۰کیلومتری شمال خرمشهر و ۱۰۰ کیلومتری جنوب غربی اهواز، در امتداد جاده اهواز – خرمشهر واقع شده است. هم اکنون از محل فازهای نخست و دوم توسعه میدان دارخوین در مجموع ١٦٠ هزار بشکه در روز تولید می شود؛ مساحت این میدان حدود ٢٠٠ کیلومتر مربع و نفت درجای آن حدود ۸ میلیارد بشکه است.





منبع : مهر 
برچسب ها: برداشت نفت ، دانش فنی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار