این همچنین یکی از سبک‌ترین خودروهای موتور وسطی است که تاکنون ساخته شده است.
کد خبر: ۴۴۵۹۱۴
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۵ 21 June 2017

به گزارش تابناک : ممکن است تاکنون نام Autozam AZ-1 را نشنیده باشید. این یک خودروی اسپرت کمیاب بود که توسط سوزوکی طراحی و ساخته شده و توسط مزدا تحت برند اوتوزَم به فروش می‌رسید. خود سوزوکی نیز آن‌را با نام کارا (Cara) به بازار عرضه می‌کرد. فروش AZ-1 از سپتامبر 1992 در ژاپن آغاز شد اما هرگز به فروش مناسبی دست پیدا نکرد زیرا فضای داخلی آن حتی به‌عنوان یک کی کار (Kei Car خودروهای بسیار کوچکی هستند که در ژاپن عرضه می‌شوند) هم بسیار تنگ بود.

علاوه بر این، AZ-1 در مقایسه با کی کارهای اسپرت محبوب‌تری چون سوزوکی کاپوچینو و هوندا بیت، گران‌تر بود. درنتیجه تولید اوتوزم AZ-1 و معادل سوزوکی‌اش یعنی کارا تنها بعد از سه سال و پس از فروشی کمتر از 4500 دستگاه خاتمه یافت. این خودرو فقط 2.99 متر طول داشت که درنتیجه می‌توان آن‌را کوچک‌ترین خودرویی دانست که به‌صورت استاندارد از درهای گالوینگ استفاده می‌کند. علاوه بر این، درعین‌حال AZ-1 یکی از سبک‌ترین خودروهای موتور وسط تولیدی دنیا هم محسوب می‌شود چراکه تنها 720 کیلوگرم وزن دارد که تقریباً مشابه وزن سوزوکی کاپوچینو است.

AZ-1 مجهز به یک پیشرانهٔ سه سیلندر توربوشارژ با حجم 657 سی‌سی بود که فقط 64 اسب بخار قدرت و 85 نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. این موتور در یکی دیگر از کی کارهای مزدا یعنی مدل کارول هم مورداستفاده قرار می‌گرفت. در بخش طراحی بیرونی اما گفته می‌شود AZ-1 در نمای جلو به فورد RS2000، در نمای جانبی به فراری تستاروسا و در عقب به تویوتا MR2 شباهت دارد.

به‌طورکلی اوتوزم AZ-1 یا سوزوکی کارا مانند بسیاری از کی کارهای اسپرت، خودروی قابل‌ستایشی است. البته مطمئناً این یک خودرو عالی و بی‌نقص نیست اما این بخشی از جذابیت آن است. علاوه بر این، AZ-1 یادآوری می‌کند که ژاپنی‌ها در ساخت خودروهای اسپرت جذاب، تبحُر دارند که دایهاتسو کوپن و هوندا S660 دو نمونه از آن‌ها هستند. همچنین در این ‌رابطه شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه ممکن است هوندا نسخهٔ بزرگ‌تری از این کی کار اسپرت را با نام S1000 برای عرضهٔ جهانی تولید کند.



منبع : پدال 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار