سیصد و شصت و سومین جلسه شورای شهر تهران در حالی به پایان رسید که با حواشی همراه بود. در این جلسه که 7 نفر غایب بودند به بحث و بررسی در خصوص گزارش اعتبارات شهرداری تهران پرداخته شد.
کد خبر: ۴۶۶۸۶۹
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۷ 25 July 2017
به گزارش تابناک : سیصد و شصت و سومین جلسه شورای شهر تهران در حالی به پایان رسید که با حواشی همراه بود. در این جلسه که افرادی از جمله فاطمه دانشور، معصومه آباد، حسین رضازاده، عبدالمقیم ناصحی، محسن سرخو، ولی‌الله شجاع‌پوریان و اسماعیل دوستی در جلسه حضور نداشتند به بحث و بررسی در خصوص گزارش اعتبارات شهرداری تهران پرداخته شد.

عباس جدیدی :مسئولان شهرداری برای جلوی دوربین رفتن مسابقه می دهند

عضو کمیسیون نظارت شورای شهر تهران گفت: اداره کردن شهر سبک و سیاق دیگری دارد و متاسفانه شهرداری واگذاری همه امور را به پیمانکاران سپرده است. متاسفانه شاهد هستیم شهرداری بر سر افتتاح پروژه‌ها رقابت می‌کند و مسوولان شهری برای آنکه جلوی دوربین بروند با یکدیگر مسابقه می‌دهند اما بهتر است پیمانکاران را جلوی دوربین بیاوریم تا بگویند چگونه و با چه مشکلاتی این پروژه‌ها را ساخته‌اند.

وی با بیان اینکه ما در بودجه شهرداری همه مسائل را در نظر می‌گیریم اما در آخر شاهد بالا آمدن بدهی هستیم، گفت: 60 هزار میلیارد تومان بدهی سند خورده وجود دارد که شهرداری آنها را ایجاد کرده و جای سوال است که چرا بدهی بالا آورده‌اند. صدها هزار میلیارد تومان عوارض مردم را گرفته‌اند تا این چند پل را بسازند.

جدیدی تاکید کرد: تا وقتی که شهرداری به شهرفروشی و فروش دارایی‌های تهران متکی باشد وضع همین است و به چه زبانی بگوییم که شهرداری نظارت‌پذیر نیست.
عضو کمیسیون نظارت شورای شهر تهران مجددا تاکید کرد: شهرداری پاسخ نامه من را در مورد واگذاری املاک نداده و باید اعلام کنم واگذاری املاک در شهرداری وضعیت نجومی را رد کرده و به مریخی رسیده است.

محمد حقانی؛ فروش ساختمان ها توسط شهرداری

رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران از واگذاری دقیقه نود ساخت فاز دوم برج میلاد گلایه کرد. وی با بیان اینکه شهرداری باید چیزی هم برای آیندگان بگذارد نه اینکه همه پل‌ها را پشت سر خود خراب کرده و بگوییم اصلاحات در مدیریت بعدی دفن می‌شود، گفت: متاسفانه شاهد هستیم هنوز هم شهرداری ساختمان‌های متعدد خود را تخلیه کرده و به فروش می‌رساند، چرا که شاهدیم اخیرا درخیابان آفریقا ساختمانی را تخلیه کرده و کارمندانش را به خیابان کریم‌خان آورده است.

رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه علی‌رغم وعده قالیباف که قرار بود قرارداد جدیدی منعقد نشود، شاهد هستیم که اجرایی کردن فاز دوم برج میلاد به نیروی انتظامی سپرده و به آنها قرار بستند، گفت: شهرداری تکذیب کرده است که واحدهای بهاران به قرارگاه امام رضا (ع) واگذار کرده اما شاهد هستیم که قراردادها به امضای شهرداران مناطق رسیده است. همچنین بازارچه‌های سطح شهر بخصوص در داخل پارک‌ها به افراد خاص واگذار شده که مورد قبول نیست.

رحمت الله حافظی؛ تعارض منافع شهرداری در دعوت اعضای شورای شهر به مشهد/ تخصیص سلیقه ای اعتبار در شهرداری تهران

رییس کمیسیون شورای شهر تهران از سفر اعضای شورای شهر که به میزبانی شهرداری انجام شده، گلایه کرد و گفت: هر سال اعضای شورای شهر تهران به میزبانی شهرداری تهران به سفر مشهد می‌روند در سه سال گذشته نیز به این مساله تذکر دادم چراکه میزبانی شهرداری از اعضای شورای شهر تعارض منافع دارد.

رییس کمیسیون شورای شهر تهران با بیان اینکه  از شورا می‌خواهم مانع این سفر شود چراکه شبهه‌ناک است، گفت: بهتر است رییس شورای شهر این دعوت را داشته باشد نه اینکه شهرداری این کار را بکند. چراکه تعارض منافع دارد و شبهه ایجاد می‌کند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در بخش دیگری از صحبت های خود, با بیان اینکه تامین اعتبار پروژه های غیر مصوب از محل منابع پروژه های مصوب از انحرافات جدی بودجه شهرداری است، گفت: تخصیص سلیقه ای اعتبار نیز منجر به هرج و مرج می شود. طی سال گذشته بارها از ریاست شورا درخواست شد که این گزارش ها قبل از ارائه به صحن، در اختیار کمیسیون ها قرار گیرد اما این امر محقق نشد، البته اگر قصد ارائه گزارش به صورت صوری دارید به همین روش ادامه دهید.

وی با بیان اینکه در این گزارش درباره علت عدم تخصیص منابع به بسیاری پروژه ها، دلائلی مطرح شده است، افزود: برای نمونه، علت عدم تخصیص اعتبار برای احداث پیاده راه دریاچه چیتگر، تشکیل شرکت جدیدی اعلام شده، سوال اینکه شرکت جدید متعلق به چه کسی است و آیا مجوز شورای شهر را دارد یا نه؟ همچنین درباره پروژه خرید و نصب خانه های دوچرخه، نوشته شده است هزینه های غیر مرتبط، این توضیح چه معنایی دارد؟

حافظی با بیان اینکه کمک به ساخت مراکز فرهنگی و مذهبی شهید تهرانی مقدم و شهید شوشتری مصوبه شورای شهر دارد، تاکید کرد: در این گزارش درباره علت عدم اجرای این مراکز نوشته شده "فاقد اولویت". شهرداری مجتهد نیست و مقلد است، رساله عملی شهرداری، کتابچه بودجه است. شهرداری در جایگاهی نیست که در این زمینه تصمیم بگیرد، این پروژه ها مصوبه شورا است و منابع برای آن پیش بینی شده و بودجه سنواتی هم 100 درصد محقق شده، این پول ها کجا رفته است؟

حافظی با بیان اینکه بر اساس گزارش، در جدول تطبیقی سنواتی مناقصات عمومی و ترک تشریفات، شاخص مد نظر، تعداد پروژه ها است در حالی که باید منابع ریالی باشد، گفت: اجرای پروژه در اراضی غیر ملکی شهرداری، اختصاص مکرر اعتبار به پروژه های بزرگ و عدم تخصیص اعتبار به سایر پروژه ها از دیگر مشکلات این گزارش است، این موارد چه معنی دارد؟ یعنی خارج از سقف بودجه مصوب، اعتبار پیش بینی شده است یا در محاسبات اعتبار لازم در پروژه خطا داشته اند که این می تواند خودش باعث انحراف بودجه شود.

حافظی ادامه داد: تامین اعتبار پروژه های غیر مصوب از محل پروژه های مصوب از دیگر مشکلات است. در این گزارش آمده است، برای پروژه های غیر مصوب هزینه می شود که این امر تخلف و انحراف از مصوبات شوراست، تخصیص سلیقه‌ای اعتبار نیز باعث هرج و مرج می شود. انتظار داریم این گزارشات در اختیار اعضاء قرار گیرد.


ناصر امانی: بدهی های شهرداری مرسوم است

معاون برنامه ریزی و امور شوراهای شهرداری تهران گفت: اگر سندی در خصوص بدهی ۶۰ هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران دارید، حتما به مراکز نظارتی ارائه کنید. هر یک از اعضا سندی در خصوص بدهی ۶۰ هزار میلیاردی شهرداری دارند به تمامی نهادهای نظارتی ارائه کنند.
وی ادامه داد: اگر سندی در خصوص این بدهی ۶۰ هزار میلیاردی وجود دارد و می‌گویند این اسناد آماده است، برای ما که وظیفه نظارتی و برنامه‌ریزی در شورا داریم بدهند، ما حتماً پیگیری می‌کنیم. نه برای ۶۰ هزار میلیارد، حتی برای ۶ هزار میلیارد هم سندی دارند، باز برای ما بفرستند و ما موظف به پیگیری هستیم.

امانی با بیان اینکه تمامی سازمان‌ها و نهادهایی که فعالیت اجرایی می‌کنند بدهی دارند، گفت: اینکه شهرداری تهران با این میزان فعالیت، بدهی‌هایی داشته باشد موضوع طبیعی است، همچنان که شهرداران دوره گذشته بدهی داشته‌اند.

معاون شهردار تهران اضافه کرد: وقتی گفته می‌شود شهرداری تهران اندازه چند وزارتخانه درآمد دارد، پس دور از انتظار نیست که بدهی نیز داشته باشد.
وی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته شهرداری تهران به طور متوسط ۱۳۰ هزار میلیارد تومان در شهر تهران فعالیت داشته است، گفت: داشتن ۲۰ هزار میلیارد بدهی که ۸ درصد این مبلغ هم نمی‌شود، عدد قابل توجهی نیست.

امانی اضافه کرد: در شهرداری روزانه ۲ هزار پیمانکار فعالیت می‌کنند، حتی رُفت و روب شهر نیز با پیمانکاران بخش خصوصی است، بنابراین داشتن بدهی جدید طبیعی است و اشکالی ندارد.
به گفته وی، وزارت کشور که میزان عملکردش با شهرداری تهران قابل مقایسه نیست، ۳۵ هزار میلیارد بدهی دارد.

در ادامه امانی در پاسخ به انتقاد محمدحقانی در خصوص فروش ساختمان‌های کوچک شهرداری در سطح شهر تصریح کرد: پیش از این شهرداری تهران ساختمان‌هایش در ۶۰۰ نقطه پراکنده بود که تلاش می‌کنیم همه ساختمان‌ها را در پردیس مدیریت شهری متمرکز کنیم؛ بنابراین ساختمان‌های کوچک در سطح شهر را واگذار کرده‌ایم.

وی ادامه داد: بر اساس قانون طی ۱۰ سال گذشته ما مجوز داشتیم ۱۱ هزار میلیارد تومان از املاک شهرداری را واگذار کرده که تاکنون ۸ هزار میلیارد از املاک واگذار شده و هنوز تا ۳ هزار میلیارد تومان دیگر مجوز داریم؛ این در حالی است که دو و نیم برابر این میزان نیز ملک در شهرداری تملک شده است. ما ۶۰ هزار میلیارد سند حتی اگر برای ۶ هزار میلیارد هم سندی دارند باز برای ما بفرستند و ما موظف به پیگیری هستیم.

احمد دنیا مالی؛ رشد شهرک های اطراف تهران در چند سال اخیر

رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران از لزوم تسریع بررسی طرح کمربندی سبز تهران برای توقف رشد شهرک‌های اقماری خبر داد و گفت: در عرض 15 سال اخیر شهرهای حومه تهران رشد فزآینده‌ای داشته‌اند و تعداد سکوتنگاه‌های غیراصلی افزایش یافته است، رشد این شهرهای جدید به گونه‌ای بوده که به حریم شهرها بخصوص تهران تجاوز شده است و مشکلاتی را بخصوص در جنوب تهران و در مناطق 18 و 20 ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه اداره کل حریم شهرداری تهران لایحه‌ای را تحت عنوان طرح کمربندی سبز تهران براساس اسناد بالادستی تهیه کرده است، گفت: البته موضوع کمربند سبز تهران دو دهه است که در دستورکار قرار دارد و پیشنهاد می‌شود هرچه سریع‌تر این لایحه در شورا به تصویب برسد.
رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران افزود: رشد شهرک‌های اطراف بخصوص در جنوب تهران باید متوقف شود و باید هرچه سریع‌تر این لایحه مورد بررسی قرار گیرد چراکه باید نظر نهایی شورای عالی معماری و شهرسازی را کسب کنیم.


مجتبی شاکری: گلایه از عدم پاسخگویی شهرداری/ متخلفان با شهرداری مناطق کنار می‌آیند

رییس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران خواستار عدم تصویب پیشنهاد جدید مجلس در زمینه تخفیف مجازات و توزیع دولتی مواد مخدر شد و گفت: این طرح پاک کردن صورت مساله آسیب‌های اجتماعی است. تضمین نتیجه بخش بودن رسیدگی به آسیب دیدگان و معتادان متجاهر منوط به همکاری دیگر دستگاه‌های دولتی مرتبط و نیز قوه قضاییه است. اما به جای همکاری پیشنهاد تخفیف مجازات و دولتی شدن توزیع مواد مخدر بدر مجلس مطرح شده که جای تأمل بسیار دارد.
وی خاطرنشان کرد: طبق آسیب‌شناسی صورت گرفته در شورا، مسئله تولید، اشتغال و معیشت مردم در تشدید آسیب‌های اجتماعی مؤثر است و تا زمانی که این موارد حل نشود، از جمعیت رو به افزونی معتادان کاسته نمی‌شود و توزیع دولتی کاری از پیش نمی‌برد.

شاکری با بیان اینکه مسوولان با دنبال کردن این ایده به جای حل مسئله تولید و اشتغال و ارتقای وضعیت معیشت مردم، در صدد پاک کردن صورت مسئله هستند، گفت: بدون طی روند حل مسئله، تصویب این طرح فقط دسترسی به عنصر آسیب زا را ساده‌تر می‌کند.

رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران با بیان اینکه تصویب این طرح شورا و شهردار بعدی را با مشکلات پیچیده تری در زمینه آسیب‌های اجتماعی روبرو می‌کند، خواستار عدم تصویب این طرح توسط مجلس شد. ریشه حل نشدن تولید و اشتغال ملی عدم تناسب ۹۰درصدی بودجه جاری با سهم ۱۰ درصد بودجه عمرانی است. این نسبت یعنی تعطیلی تولید جدید و اشتغال جدید و شعله گرفتن آسیب‌های اجتماعی.

وی در بخش دیگر سخنانش خطاب به عباس جدیدی که دربارهٔ عدم پاسخگویی شهرداری گلایه کرده بود، گفت: دست ما به عنوان عضو شورا بسته نبود و می‌توانستیم از ابزارهای تذکر، سؤال و استیضاح در فرصت چهار سال استفاده کنیم و نیز اختیار داشتیم به صلاحدید خود برنامه پنج ساله و بودجه سالانه را تصویب کنیم یا با بخشی از آن مخالفت کنیم؛ بنابراین جمع شورا تصویب کننده عملی است که از شورا سر می‌زند.

شاکری با بیان اینکه ده عضو شورا در کنار نمایندگان دولت و قوه قضایبه مثلث کمیسیون ماده ۱۰۰ را تشمیل می‌دهند، گفت: ۹۰ درصد احکام کمیسیون ماده ۱۰۰ اجرا نمی‌شود و به همین خاطر بارها درخواست کردم ۱۰ عضو شورا در این رابطه توضیح دهد. این احکام به منزله قواره شهر است و وقتی اجرا نمی‌شود یعنی تبدیل تهران به شهر بی قواره. از این رو بارها درخواست کردم اعضای شورا که در این کمیسیون حضور دارند بیانیه‌ای دراره مشکلاتی که موجب عدم اجرای احکام ماده ۱۰۰ می‌شود، ارائه دهند.

وی خاطرنشان کرد: همین روند در کمیسیون ماده ۵ نیز که مجوزهای بلندمرتبه سازی و تغییر کاربری را صادر می‌کند وجود دارد و انبوه بلندمرتبه سازی‌های بی قواره شهر را به سمت بی‌هویتی سوق داده است.

شاکری با طرح این سؤال که برای جلوگیری از این بی قوارگی ناشی از مصوبات کمیسیون‌های ماده ۵ و ۱۰۰ چه باید کرد، گفت: در حال حاضر متخلفان به نوعی با شهرداری مناطق کنار می‌آیند و با پرداخت جریمه نقدی از اجرای احکام قلع و قمع خلاص می‌شوند.

علیرضا دبیر ؛ گزارش ۱۲ماهه پروژه‌های تملک دارایی سرمایه‌ای سال ۹۵ شهرداری تهران

علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در سیصد شصت و سومین جلسه رسمی چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران گزارش «نظارتی دوازده‌ماهه پروژه‌های تملک دارایی سرمایه‌ای سال ۱۳۹۵ شهرداری تهران» را در صحن علنی شورا ارائه کرد.
علیرضا دبیر با اشاره به تعداد کل و ماهیت پروژه‌های تملک دارایی سرمایه‌ای شهرداری تهران گفت: تعداد کل پروژه‌های شهرداری در مناطق و معاونت‌ها شامل ۲۲۲۴ پروژه بوده است که ۳۰۱ پروژه مربوط به معاونت‌ها و ۱۹۲۳ پروژه مربوط به مناطق شهرداری تهران می‌شود. همچنین تعداد پروژه‌های مستمر نگهداشت در مجموع ۱۵۸۹ پروژه است که ۱۳۸۵ پروژه مربوط مناطق و ۲۰۴ پروژه مربوط به معاونت‌ها است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: پروژه‌های سرمایه‌ای مستمر عمرانی در مناطق ۵۳۸ پروژه و معاونت‌ها ۹۷ پروژه است. تعداد پروژه‌های سرمایه‌ای غیرمستمر عمرانی جدید ۲۰۹ پروژه در مجموع است که ۱۸۸ پروژه مربوط به مناطق و ۲۱ پروژه مربوط به معاونت‌ها می‌شود همچنین تعداد پروژه‌های سرمایه‌ای غیرمستمر (عمرانی) نیمه‌تمام در مناطق ۳۵۰ پروژه و در معاونت‌ها ۷۶ پروژه است.

وی ادامه داد: پروژه‌های بررسی شده غیر مستمرعمرانی از ۵۳۸ پروژه مربوط به مناطق ۵۳۱ پروژه بازدید شده شده است و همچنین ۹۵ پروژه در معاونت‌ها را کارشناسان کمیسیون برنامه بودجه بازدید کرده‌اند. پروژه‌های مستمر (نگهداشت) در کل ۱۵۸۹ پروژه بوده است که ۱۵۴۴ پروژه بررسی شده است. لازم بذکر است پروژه‌های بازدید نشده غیرمستمر و بررسی شده مستمر، پروژه‌هایی هستند که بعلت حذف اعتبار، عدم ورود اطلاعات درسامانه کنترل پروژه شهرداری و عدم همکاری برخی از واحدها امکان نظارت نبوده است.

دبیر در ادامه به علت تأخیر پروژه‌های سرمایه‌ای غیرمستمر (عمرانی) اشاره کرد و گفت: زمین، طراحی و برنامه‌ریزی، پیمانکاری، مالی و اجرا از جمله مواری هستند که سبب به تأخیر افتادن پروژه‌ها غیرمستمر (عمرانی) شده‌اند. در مجموع ۲۶ مورد تأخیر مربوط به زمین، ۳۶ مورد مربوط به طراحی و برنامه‌ریزی، ۱۷ مورد مربوط به پیمانکار، ۱۱۳ مورد مالی، ۱۲ مورد اجرا و ۶۴ مورد سایر عوامل بوده است که سبب تأخیر در اجرا پروژه‌های شهرداری تهران شده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه گفت: مشکلات زمین شامل تأمین زمین، معارض ملکی می‌شود و همچنین در طراحی و برنامه‌ریزی بررسی مجدد، مطالعات، تغییر نقشه و مشخصات، تأیید نقشه، تغییر حجم کار و تغییر کاربری از جمله علل تأخیر در پروژه‌ها را شامل شده‌اند.

دبیر گفت: موارد تغییرات پروژه‌های غیرمستمر بازدید شده مجموعاً ۸۰۸ مورد است ۹۷ مورد مربوط تغییر ساختار شروع، ۵۳۷ مورد تغییر در سال خاتمه و ۱۷۴ مورد مربوط به تغییر برآورد اولیه می‌شود.

وی در ادامه به تأخیر در پروژه‌های نگهداشت (مستمر) اشاره کرد و گفت: از علل دیگر تأخیر در اجرای پروژه‌های نگهداشت، عدم ابلاغ و عدم تعهد کل اعتبار پروژه‌ها است طبق بررسی انجام شده معادل ۶٪ از اعتبار مصوب ابلاغ نگردیده و ۷٫۳٪ از اعتبار مصوب تعهد نشده است
دبیر در خصوص نحوهٔ واگذاری پروژه‌ها توسط موسسات وابسته گفت: ۲۲٫۲ در مناقصه عمومی، ۲٫۵ مناقصه محدود، ۲۳٫۶ ترک تشریفات و ۵۱٫۷ استعلامی بوده است. ترک تشریفات شامل انجام عملیات بصورت امانی (خرید و اجرا)، واگذاری به بخش خصوصی و دولتی و شرکت‌های وابسته به شهرداری است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: وضعیت پیشرفت فیزیکی پروژه‌های تملک دارایی سرمایه‌ای شهرداری تهران برای پروژه‌های مستمر درصد پیشرفت در زمان بازدید ۹۳٫۵۶ درصد و برای پروژه‌های غیرمستمر ۹۴٫۷۵ درصد بوده است که در مجموع میانگین پیشرفت در سال ۶۶٫۰۷ درصد می‌شود که ۳۳٫۰۹ درصد عقب‌تر از انتظار بوده است.

دبیر در ادامه به مشکلات اجرایی اشاره کرد و گفت: عدم مطالعات کافی و برآورد صحیح و دقیق کل اعتبار مورد نیاز جهت پروژه‌ها قبل از پیشنهاد پروژه و تأمین اعتبار برای پروژه‌هایی که فاقد طرح و برنامه اجرایی مشخص هستند، روش تأیید قراردادها توسط معاونت فنی و عمرانی مرکز همواره با صرف زمان زیادی همراه است، فقدان برنامه زمانبندی مناسب برای اجرای پروژه‌ها، عدم پرداخت به موقع مطالبات پیمانکاران، عدم اجرای پارکینگ در برخی از پروژه‌ها و مشکلات پرداخت اعتبارات غیرنقدی از جمله مشکلات عمومی در اجرا پروژه‌ها هستند.

دبیر با اشاره به مشکلات موجود در اجرا پروژه‌ها پیشنهادات کمیسیون برنامه و بودجه را برای برطرف کردن این مشکلات اینطور مطرح کرد: به منظور تسهیل در اجرای پروژه‌های سرمایه‌ای، قبل از شروع عملیات اجرایی، واحد اجرایی می‌باید در قالب یک پروژه مطالعاتی نسبت به انجام مطالعات فاز صفر، یک و دو اقدام کنند و در صورت تصویب مطالعات انجام شده، اعتبار آن را به واحدهای اجرایی ابلاغ نماید. ضمناً در مورد رفع معارض پروژه‌ها به نحوی اقدام شود که قبل از شروع عملیات اجرائی یا به موازات آن اقدام لازم معمول گردد، ضروری است قبل از هرگونه اقدام در مورد تغییر کاربری، بهره‌برداری و یا عنوان پروژه‌های مصوب، موضوع با ارائه مستندات لازم و گزارش توجیهی به تصویب شورای اسلامی شهر تهران برسد، پیشنهاد می‌شود شهرداری تهران در طراحی بوستان‌ها، سرویس‌های بهداشتی، ساختمان‌های اداری –خدماتی و سامانه‌های حمل و نقل عمومی، نیاز ذینفعان اعم از معلولین و سالمندان را با بررسی میدانی مشخص و مدنظر قرار دهد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در پایان گفت: پروژه‌ها بایستی بر اساس شاخص‌های حجم کار، اعتبار، نوع سازه و توان اجرایی و گردش مالی لازم و وظایف سازمانی تفکیک شوند تا مناطق از ورود به اجرای پروژه‌های بزرگ، پیچیده فرامنطقه‌ای و نیازمند توان تخصصی بالا منع گردند، قبل از هرگونه اقدام در مورد ایجاد تعهد مازاد بر اعتبارات مصوب، افزایش حجم عملیات و یا تغییر زمانبندی اجرا مندرج در بودجه مصوب و سایر مجوزهای قانونی، واحد اجرایی ذیربط ملزم به ارائه گزارش توجیهی به منظور اخذ مجوز از شورای اسلامی شهر تهران گردد، کلیه واحدهای اجرایی شهرداری از اجرای پروژه‌های غیرمصوب (فاقد) منع گردند، دستورالعمل‌ها و معیارها و استانداردهای ضوابط فنی و اجرایی پروژه‌های شهرداری تهران تهیه و بر اساس آن اقدام گردد و در پیشنهاد پروژه‌های جدید مرتبط با سایر سازمانها، موافقت سازمانهای مرتبط از قبیل سازمان اوقاف و میراث فرهنگی و غیره اخذ گردد، کلیه واحدهای شهرداری تهران که از اعتبارات تملک دارایی مالی سرمایه‌ای استفاده می‌نمایند، موظف باشند اطلاعات مربوط به پروژه‌های خود را در سامانه نظارت تکمیل نمایند و همچنین شهرداری تهران موظف گردد در تدوین لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ اطلاعات مربوط به کلیه کد پروژه‌ها را بطور صحیح درج نموده به طوری که در تمامی سامانه‌های شهرداری این اطلاعات یکنواخت باشد.

اقبال شاکری ؛ کنایه به دولت در خصوص پروژه های عمرانی

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران گفت: در حال حاضر بالغ بر دو هزار و ۲۰۰ پروژه اعم از مستمر و غیرمستمر در سطح شهر تهران در حال انجام است. خوشبختانه میزان درصد پیشرفت پروژه‌های شهر نسبت به پروژه‌های دولتی بهتر است.

وی تصریح کرد: با توجه به آمار ارائه شده از پیشرفت پروژها در بعضی مناطق و معاونت‌ها به این نتیجه رسیده‌ایم که شرایط پیشرفت پروژه‌ها در مناطق بهتر از معاونت هاست.
شاکری با اشاره به علل تأخیر پروژه‌ها در سطح شهر گفت: ۴۲ درصد از علل تأخیر مالی، ۱۰ درصد زمین، ۲۴ درصد سایر و سرجمع ۶۵ درصد از علل تأخیر است ضمن اینکه ۵ درصد از علل تأخیر به پیمانکاران برمی‌گردد.

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران تصریح کرد: باید اصلاحاتی درخصوص سامانه مدیریت پروژه‌ها ایجاد شود و هر چقدر ما بتوانیم پیشرفت پروژه‌ها را بر اساس برنامه انجام دهیم، می‌توانیم شاهد کاهش هزینه‌ها نیز باشم.

شاکری ادامه داد: طبق گزارش اشاره شده ۲۵ درصد از پروژه‌ها نیز دچار تغییرات شده‌اند که این تغییرات باعث افزایش زمان پروژه و همچنین اختلافاتی می‌شود که باید به این موارد توجه شود.
وی همچنین به اولویت پذیرش پروژه‌ها اشاره کرد و گفت: این موضوعی است که باید موردتوجه قرار گیرد و پروژه‌های اولویت دار در دستور کار قرار گیرند ضمن اینکه در حال حاضر بالغ بر ۲۲۰۰ پروژه مستمر و غیرمستمر در سطح شهر تهران در حال انجام است که این کار فوق‌العاده است.

حواشی جلسه امروز شورای شهر؛ حافظی دقایقی صحن علنی را ترک کرد


در جریان سیصد و شصت و سومین جلسه شورای شهر تهران، اعضای شورا از هابیل درویشی مدیرعامل شرکت مترو تهران تقدیر کردند اما رحمت الله حافظی نسبت به نحوه ی عملکرد مترو تهران انتقاد داشت و در گزارشاتی خط 7 را نا ایمن می دانست. از این رو صحن علنی شورای اسلامی را ترک کرد.





منبع : تیترشهر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار