رئیس اداره محیط زیست کیش گفت : یک هزار و 44 لاک پشت پوزه عقابی در سایت حفاظت شده ساحلی جزیره کیش در پایان این دوره از زاد آوری متولد شدند .
کد خبر: ۴۶۷۵۵۴
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۱ 26 July 2017
به گزارش تابناک : مریم محمدی روز چهارشنبه اظهار کرد: در فصل تابستان امسال یازدهمین دوره مستمرحفاظت از لاک پشت های دریایی جزیره کیش با ثبت 24 لانه در سایت حفاظت شده به طول ساحلی حدود 800 متر و تولد یک هزار و 44 نوزاد در این سواحل به پایان رسید.
وی با تاکید بر اینکه لاک پشت پوزه عقابی تنها گونه تخمگذار در جزیره کیش است افزود : با توجه به امنیت، بکر بودن، دانه بندی مناسب و سایر مشخصات این جانوران سواحل جنوب جزیره را برای تخمگذاری انتخاب می کنند.
محمدی گفت : این گونه جانوری از گونه های حمایت شده و طبق فهرست قرمز' سازمان جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی 'به شدت در معرض خطر انقراض هستند و این لاک پشت ها در هر دوره بیش از یک بار تخمگذاری می کنند. 
رئیس اداره محیط زیست کیش تصریح کرد : با تلاش های اداره محیط زیست سازمان منطقه ازاد برای راه اندازی و مدیریت سایت حفاظت شده لاک پشت ها در جزیره و فرهنگ سازی های انجام گرفته در طول سالیان گذشته از جمله آموزش در مدارس این سایت به یکی از جذابیت های گردشگری جزیره کیش تبدیل شده است به گونه ای که امسال حدود 250 خانواده از نحوه تخم گذاری لاک پشت ها و به دنیا آمدن نوزادان آن ها دیدن کردند که این امر سبب آشنایی بیشتر با این گونه جانوری و عوامل تهدید آن و حفاظت بهتر آن خواهد شد. 
وی اضافه کرد : در فصل زاد و ولد لاک پشت های دریایی در کیش ، علاوه بر سایت حفاظت شده، تمام سواحل جزیره توسط محیط بانان اداره محیط زیست گشت زنی می شود.
محمدی ؛ استراتژی کلی اداره محیط زیست را حفاظت لانه ها در شرایط کاملا طبیعی و بدون مداخله عنوان کرد و افزود : با جابه جایی لانه ها علاوه بر پایین آمدن درصد تخمهایی که به نوزاد تبدیل می شوند ،نسبت جنسیتی آنها تغییر می کند و احتمال خطر آلودگی افزایش می یابد .

*اقدامات حفاظتی 100 درصد نوزادان متولد شده در سایت را راهی آبهای خلیج فارس می کند
وی گفت : در طول اجرای طرح حفاظت و مونیتورینگ لاک پشت های دریایی جزیره کیش، لانه هایی که پائین تر از خط مد هستند و یا به علت نامناسب بودن محل لانه احتمال تخریب آنها وجود دارد جابه جا می شوند.
محمدی تصریح کرد: تجربه های یازده ساله اجرای این طرح نشان داده که در مدت یازده سال اجرای آن ،درصد تبدیل تخم به نوزاد در لانه های جابه جا شده بسیار خوب بوده و کمتر از 10درصد با لانه های اصلی تفاوت دارد. 
رئیس اداره محیط زیست کیش به ایرنا گفت : در نتیجه اقدامات حفاظتی از جمله حصار کشی و مراقبت سایت، خاموش کردن چراغهای جاده همجوار سایت حفاظت شده و هدایت نوزادان لاک پشت به دریا با کمک محیط بانان 100 درصد نوزادان متولد شده در هر لانه به سلامت راهی آبهای نیلگون خلیج فارس می شوند.
حفاظت از لاک پشت های تخم گذار از دسترس صیادان غیر مجاز، مراقبت از لانه ها و تخم ها در برابر دستبرد افراد سودجو ، محافظت از نوزادان لاک پشتها و هدایت آنها به دریا ، علامت گذاری (تگ زنی) و بیومتری لاک پشت های ماده که برای تخم گذاری به سواحل کیش مراجعه می کنند از مراحل مختلف طرح های حفاظت از لاک پشتهای دریایی درجزیره کیش است.
حفاظت از لاک پشت های دریایی جزیره کیش با اجرای 'برنامه حفاظت و مونیتورینگ لاک پشتهای دریایی کیش'' از بهار 1385 در حال اجرا بوده و هر ساله تعداد قابل توجهی از نوزادان لاک پشت ها روانه دریا می شوند .
لاک پشت های پوزه عقابی از جمله گونه های جانوری در معرض خطر انقراض هستند که با توجه به نقش آنها درحفظ سلامت اکوسیستم دریا از جمله مرجان ها اهمیت ویژه ای داشته و مورد توجه اتحادیه ها و سازمانهای جهانی مرتبط با حفظ حیات گونه های گیاهی و جانوری در حال انقراض قرار گرفته اند.
فصل تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی (Hawksbill sea turtle) در جزیره کیش به طور معمول از اواخر اسفند تا خرداد ماه صورت می گیرد .





منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار