پروفسور «رابرت جرویس» با بیان اینکه «دونالد ترامپ» رئیس جمهور نرمالی نیست گفت: اتاقهای فکر در طراحی سیاست خارجی ترامپ نقش چندانی ندارند.
کد خبر: ۴۷۵۴۸۰
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۲ 09 August 2017
به گزارش تابناک : «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا از زمان ورود به کاخ سفید در 6 ماه گذشته، به دفعات جابجایی هایی را در سلسله مراتب عالی دولت واشنگتن انجام داده که دلیل اصلی آن بگومگو با شخص رئیس جمهور یا یکی از مشاورین نزدیک وی بوده است.

حذف «استیو بانون» پدر معنوی ترامپ و زمزمه هایی که اخیرا درباره تناقض گویی های کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا می شنویم، همگی گواهی بر این مطلب است که حتی نزدیکان رئیس جمهوری آمریکا هم از بی ثباتی شخصیت وی در امان نیستند و تضمینی برای آینده شغلی خود ندارند.

از سوی دیگر، ترامپ از لحظه ورود به کاخ سفید هیچ گونه راهبرد مشخصی را برای سیاست خارجی خود ارائه نداده و این گونه به نظر می آید که تصمیمات وی در لحظه و بیشتر در راستای خودنمایی انجام می گیرد تا تامین منافع آمریکا در عرصه بین الملل.

برای روشن شدن ابعاد راهکارهای سیاسی ترامپ  گفتگویی با پروفسور «رابرت جرویس» رئیس پیشین انجمن علوم سیاسی آمریکا و استاد دانشگاه کلمبیا تنظیم شده که در ادامه می آید.

*چه گروهها و اشخاصی دارای بیشترین تاثیر بر سیاست های ترامپ هستند؟

به نظر می رسد تاجران بیشتر از دیگر گروهها وی را تحت تاثیر قرار می دهند. اما من فکر می کنم این امر به دلیل قدرت و نفوذ زیاد این افراد بر ترامپ نیست بلکه دلیل واقعی این است که ترامپ فکر می کند افرادی که پول و ثروت زیادی کسب کرده اند، دارای هوش و ذکاوت بیشتری هستند. در مورد تاثیر مشاوران او باید گفت که ارتباطات خانوادگی و شخصی اهمیت بسیار دارد.

*از«استیو بانون» و «استفان میلر» به عنوان افراد تاثیرگذار بر تصمیم گیری های ترامپ یاد می شود اما بعد از برکناری بانون، گمانه زنی درباره تاثیر پذیری ترامپ از «جراد کوشنر» دامادش افزایش یافته است. تاثیر افرادی مثل کوشنر بر تصمیمات ترامپ چیست؟

هیچ کس به طور قطع نمی داند - یا حداقل من نمی دانم - افرادی مانند کوشنر تا چه حد بر سیاست های ترامپ تاثیرگذار هستند. اما به نظر می رسد ترامپ به توصیه های کوشنر توجه کند حتی اگر همیشه توصیه های او را نپذیرد.

*افرادی که در پشت پرده به تصمیم گیری ترامپ به ویژه در حوزه خاورمیانه کمک می کنند، چه کسانی هستند؟ در این روند دو گروه اصلی و ثانوی تصمیم گیرنده شامل چه کسانی می شوند؟

من فکر نمی کنم در پشت پرده تصمیم گیری ترامپ گروههای زیادی نقش داشته باشند، قطعا در بروکراسی چنین گروههایی وجود ندارد.

*اتاق فکرهای موثر در طراحی سیاست خارجی ترامپ کدام است؟

باید گفت در طراحی سیاست خارجی ترامپ اتاق های فکر نقش چندانی ندارند زیرا «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری نرمال و دارای ایدئولوژی مشخص و ارتباطات عمیق در دنیای سیاست خارجی نیست.

*لابی های عربستان سعودی تا چه حد بر ساختار قدرت و سیاست خارجی ترامپ موثر هستند؟

به نظر من ترامپ فکر می کند عربستان سعودی بسیار مهم است، نه به این علت که عربستان سعودی دارای لابی موثر در آمریکاست بلکه به این علت که ترامپ می خواهد برخلاف اوباما که روابط خوبی با عربستان نداشت یا حداقل تحت فشار روابط با این کشور بود، کارهای متفاوتی انجام دهد.

به نظر می رسد ترامپ می خواهد ائتلاف سنی – اسرائیلی علیه ایران تشکیل داده اما این موضوع را با طرح های خود جهت نابودی داعش سازگار نمی کند.

منبع:مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار