اوج مصرف برق (پیک) امسال با رقمی بالغ بر 55 هزار و 442 مگاوات در مرداد ماه رقم خورد و معاون برق و انرژی وزارت نیرو می‌گوید که «دیگر نگران خاموشی و ثبت رکورد جدیدی از مصرف برق در سال جاری نیستیم.» تابستان امسال شرایط صنعت برق کشور بسیار حساس بود، چراکه میزان مصرف برق با تولید آن برابر بود و اندکی تعلل دولت در مدیریت مصرف منجر به خاموشی می‌شد.
کد خبر: ۴۹۲۷۵۳
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰ 12 September 2017
به گزارش تابناک : در این زمینه هوشنگ فلاحتیان گفت: «امسال حدود 4 هزار و 500 مگاوات از میزان مصرف برق کشور در ساعات اوج کاسته شد. اگر همکاری صنایع، کشاورزی و بخش خانگی نبود مجبور به اعمال خاموشی برنامه‌ریزی شده بودیم اما خوشبختانه چنین اتفاقی رخ نداد.» او ادامه داد: «پیک بار امسال می‌توانست 4 هزار و 500 مگاوات بیشتر باشد و به رقمی فراتر از 59 هزار مگاوات برسد. آن هم در شرایطی که تولید برق کشور حدود 55 هزار مگاوات بود.» آمارها حاکی از آن است که پیک بار امسال حدود 7 درصد از پیک سال گذشته بیشتر بوده و یک علت این رشد افزایش بی‌سابقه دما در برخی شهرهای کشور است. اکنون صنعت برق باید برای مصرف تابستان سال بعد برنامه‌ریزی و آمادگی کسب کند تا مبادا خاموشی رخ دهد. معاون برق و انرژی وزارت نیرو می‌گوید: «به این منظور از هفته آینده تعمیرات اساسی نیروگاه‌ها آغاز خواهد شد.»
ایجاد 3 هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی
تا قبل از پیک سال آینده 3 هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی به توان تولید برق کشور افزوده خواهد شد. فلاحتیان در این خصوص اذعان کرد: «قبل از شروع سال 97 ظرفیت اسمی برق کشور از 77 هزار مگاوات کنونی به 80هزار مگاوات خواهد رسید.» این میزان نیروگاه جدید در حالی به بهره‌برداری می‌رسد که ایران سالانه به 5 هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی نیاز دارد، لذا به گفته معاون برق و انرژی وزارت نیرو سال آینده نیز باید 2 هزار مگاوات مصرف جدید را مدیریت کرد. به این ترتیب سال 97 وزارت نیرو باید جلب همکاری 6 هزار و 500 مگاواتی صنایع و کشاورزی و مصرف‌کنندگان خانگی را در دستور کار خود قرار دهد. رقمی که به اعتقاد فلاحتیان ممکن و شدنی است.
معاون برق و انرژی وزارت نیرو در این باره ادامه داد: «ساخت یک نیروگاه هزار مگاواتی به بیش از 3 هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد. در حالی که با اندکی مدیریت مصرف برق در ساعات اوج بار بدون کاهش رفاه مشترکان، هزینه سرمایه‌گذاری در این صنعت مدیریت خواهد شد. یعنی همان کاری که کشورهای پیشرفته جهان انجام می‌دهند.» بر این اساس مدیریت مصرف همواره باید در دستور کار این صنعت باشد. هرچند که وزارت نیرو تلاش می‌کند تا سرمایه گذار خارجی و داخلی را ترغیب به حضور و برای آن ایجاد انگیزه کند. فلاحتیان با اشاره به اینکه در صنعت برق راه دشواری در پیش روی ماست، گفت: قیمت برق و سایر حامل‌های انرژی در ایران معقول نیست و به دلیل قیمت پایین حامل‌های انرژی از نظر مصرف جزو جوامعی هستیم که شدت مصرف انرژی مان استاندارد نیست. از طرف دیگر این قیمت پایین امکان پرداخت بموقع مطالبات بخش خصوصی را از دولت سلب می‌کند و به همین خاطر بخش خصوصی تمایلی به سرمایه‌گذاری در این صنعت ندارد. او با اشاره به نقش کالای برق در سبد خانوار گفت: برق یک کالای استراتژیک است اما قیمت تمام شده آن تفاوت بسیار زیادی با قیمت فروشش دارد، لذا هر سال باید حل این مشکل را پیگیری کنیم و امسال نیز به دنبال اصلاح تعرفه برق در لایحه بودجه هستیم.






منبع : روزنامه ایران 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار