تغییرات ناهماهنگ و سریع تعرفه‌ها نظم فعالیت‌های بخش خصوصی را به هم می‌زند به همین منظور حذف پلکانی آن پیشنهاد می شود.
کد خبر: ۴۹۶۳۲۹
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۸ 19 September 2017
به گزارش تابناک : نظام تعرفه باید به گونه‌ای تنظیم شود که شرایط را برای رقابت پذیری بازار فراهم کرده و به مرور زمان مسیر را برای حرکت به سمت آزادسازی تعرفه ها، هموارتر کند.
بنا به گفته رحیم زارع عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تراز تجاری ما در دو سال گذشته مثبت بوده درحالیکه صادرات کشور از ۱۰۲ میلیارد به حدود ۸۷ میلیارد دلار تقلیل یافته است.
وی همچنین معتقد است، کشور‌هایی که حجم تجارت آنها کمتر از ۳۰۰ میلیارد دلار باشد، وضع خوبی در حوزه تجارت ندارند، با عنایت به این مسئله می‌توان دریافت که ایران با وجود برخورداری از تنها ۴۷ صدم درصد حجم تجارت خارجی، جایگاه مناسبی در عرصه بین المللی ندارد.
از سویی، دیگر کشور‌های توسعه یافته به منظور ورود به سازمان تجارت جهانی اقدام به حذف نظام تعرفه کرده اند و تنها در برخی از موارد  اقدام به افزایش تعرفه اقلامی کرده که توانایی تولید آن را در داخل کشور خود دارند.
لزوم اعمال تعرفه مناسب در جهت رقابت پذیری تولیدات داخلی
حسن فروزان فرد عضو اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، نگاه دولت به تعرفه‌ها نباید به گونه‌ای باشد که به راحتی آن را تغییر دهد و باید اصول و قانون های را برای آن تعیین  کند تا  تعرفه‌ها در کوتاه مدت حذف شود.
وی با بیان اینکه تغییرات ناهماهنگ و سریع تعرفه‌ها نظم فعالیت‌های بخش خصوصی را به هم می‌زند، گفت: افزایش و کاهش مکرر آن به مرور زمان شرایط را برای وارد کننده، توزیع کننده و مصرف کننده نامناسب می‌کند ضمن اینکه بخشی از واردات ما مجددا در فضای تولیدی، استفاده می‌شود.
فروزان فرد از نظام تعرفه به عنوان ابزار دولت‌ها برای تنظیم بازار یاد کرد و افزود: به منظور نظم دهی تولیدات داخلی و جلوگیری از هدررفت فرصت‌های صادراتی، دولت باید با نگاه حرفه‌ای تری شرایط را برای رقابت پذیری بازار آماده کند.
این عضو اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: انتظار می‌رود تا با هدف گذاری بلندمدت، زیرساخت‌های لازم برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی فراهم شود به همین منظور نباید از طریق تصویب تعرفه‌های بالا، برای خود محدودیت ایجاد کنیم.
وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا زمان حذف نظام تعرفه نرسیده است، افزود: دولت درصورت داشتن اراده جدی برای کاهش تعرفه ها، برای حمایت از چند کالای خاص از دیوار تعرفه استفاده خواهد کرد و به تدریج با کنترل و جلوگیری از نابه هنجاری‌ها موضوع را با جدیت پیگیری کند و بدین صورت شاهد آثار مثبت آن خواهیم بود.
فروزان فرد با بیان اینکه کمک‌های تعرفه‌ای هیچ گاه در بلندمدت زمینه را برای رقابت حرفه‌ای مهیا نمی‌کند، افزود: هر کشوری تلاش می‌کند تا از ظرفیت حاکمیتی خود یعنی دامیپنگ‌ها از آثار منفی کوتاه مدت جلوگیری کند.
این عضو اتاق بازرگانی تهران با ابراز گلایه مندی از اعمال تعرفه برای برخی کالاها در بلندمدت عنوان کرد: دولت نمی‌تواند با اعمال تعرفه ۴۰ ساله از هیچ صنعتی حمایت کند چرا که نتیجه آن وضع نامناسب صنعت خودروسازی می‌شود.
وی اظهار کرد: بهتر است تا مسوولان به جای افزایش تعرفه ها، اقدام به کاهش هزینه تمام شده کالا‌ها کنند، چرا که این امر سبب می‌شود تا دولت منابع خود را از جیب مردم تامین کند.
فروزان فرد بیان کرد: افزایش تعرفه‌ها موجب می‌شود تا پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی با چالش مواجه شود و باید تعرفه‌ها بصورت پلکانی اعمال شوند از طرفی حوزه کسب و کار و بازار را باید به سمت رقابت پذیری سوق داد، اما برخی افراد سودجو با رانت و لابی گری درصدد هستند تعرفه‌ها را حفظ کنند که این امر آثار مخربی بر اقتصاد خواهد داشت.
این عضو اتاق بازرگانی تهران در پایان گفت: رقابت ارزشمند است چرا که مصرف کننده نهایی از آن منتفع و رفاه اجتماعی حاصل می‌شود، بنابراین باید از طریق اعمال تعرفه مناسب در جهت رقابت پذیری تولیدات داخلی گام برداشت چرا که با فروش نفت هیچ گاه نمی‌توان توسعه اقتصادی را ایجاد کرد.
 





منبع : باشگاه خبرنگاران جوان 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار