گوش دادن به موسیقی زمانی که خسته و ناراحت هستید می‌تواند شما را سرحال کند. حتی گاهی برای آرام شدن در هنگام خشم هم مفید است.
کد خبر: ۴۹۷۴۴۹
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۴ 21 September 2017
به گزارش تابناک : گوش دادن به موسیقی زمانی که خسته و ناراحت هستید می‌تواند شما را سرحال کند.  حتی گاهی برای آرام شدن در هنگام خشم هم مفید است؛ اما اگر دوست دارید تأثیراتی که نواختن ساز بر مغز شما می‌گذارد را بشناسید این گزارش را بخوانید.
 
فواید نواختن موسیقی بر مغز 
نواختن موسیقی و نیز گوش دادن به آن باعث تحریک مغز و افزایش ظرفیت آن می‌شود
۱- افزایش ظرفیت حافظه
تحقیقات نشان داده است که نواختن موسیقی و نیز گوش دادن به آن باعث تحریک مغز و افزایش ظرفیت آن می‌شود. در یک آزمایش، به ۲۲ کودک بین ۳ الی ۴٫۵ سال درس‌های کیبورد و یا آواز داده شد. در سوی دیگر، به گروهی ۱۵ نفره نیز هیچ درس موسیقی ارائه نشد. هر دو گروه در یک کلاس پیش دبستانی قرار گرفتند. نتایج نشان داد، کودکانی که در کلاسهای هفتگی کیبورد شرکت می‌کردند، ۳۴ درصد بهتر از سایرین در کسب مهارت‌های ماندگار عمل کردند.
 
بنا بر مقاله‌ای که در مجله آنلاین تلگراف منتشر شده است، «تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که نواختن منظم یک ساز باعث تغییر شکل و قدرت مغز شده و می‌تواند از آن برای بهبود مهارت‌های شناختی افراد استفاده کرد.» همچنین تحقیقات نشان داده است که نواختن منظم موسیقی باعث بهبود مهارت در استفاده از دستان، شنوایی، ذخیره اطلاعات صوتی در ذهن و حافظه در افراد می‌شود. همچنین این کار می‌تواند به اندازه ۷ نمره، آی‌کیو افراد را بهبود بخشد.
 
۲- بهبود دادن مدیریت زمان و مهارت‌های سازمان‌دهی
یادگیری نواختن یک ساز نیازمند تمرین نظم و سازمان‌دهی است و یک موسیقیدان خوب می‌داند که کیفیت زمان تمرین از کمیت آن مهم‌تر است. یک نوازنده برای این‌که بتواند سریع‌تر پیشرفت کند، خواهد آموخت که چگونه زمان خود را سامان دهد و از زمان خود به شکل بهینه استفاده کند.
 
فواید نواختن موسیقی بر مغز 
 نواختن یک ساز نیازمند این است که نوازنده برای ساخت آهنگ با سایرین همکاری کند
۳- افزایش مهارت کار تیمی
انجام کار تیمی از مهارت‌های بسیار مهم برای موفقیت در زندگی هستند. نواختن یک ساز نیازمند این است که نوازنده برای ساخت آهنگ با سایرین همکاری کند. در یک گروه موسیقی، افراد می‌آموزند که چگونه با  سایرین کنار بیایند و همکاری کنند و برای نواختن یک آهنگ خوب به صورت گروهی، هر نوازنده باید یاد بگیرد که به دیگران گوش فرا دهد تا افراد در کنار هم بتوانند آهنگی دلنواز خلق کنند.
 
۴- افزایش پشتکار
یادگیری نواختن یک ساز نیازمند صرف زمان و تلاش است که این امر باعث می‌شود که صبر و پشتکار افراد در بوته آزمایش قرار بگیرد. هیچ قطعه موسیقی را نمی‌توان بار اول بی نقص اجرا کرد و اکثر نوازندگان پیش از آنکه بتوانند قطعه‌ای را به درستی اجرا کنند، بارها آن را تمرین می‌کنند.

5- بهبود هماهنگی جسمی و ذهنی
هنر نوازندگی نیازمند هماهنگی و همکاری چشم و ذهن و دست‌هاست. با خواندن نُت از روی یک صفحه، مغز به صورت ناخودآگاه این نت‌ها را به الگوهای حرکتی تبدیل می‌کند. به این مجموعه، تنفس و گرفتن ریتم را نیز اضافه کنید تا بهتر متوجه هماهنگی ایجادشده شوید.
فواید نواختن موسیقی بر مغز 
هنر نوازندگی نیازمند هماهنگی و همکاری چشم و ذهن و دست‌هاست
۶- بهبود توانایی ریاضی
خواندن نت‌های موسیقی نیازمند شمارش نت‌ها و ریتم‌هاست که این امر می‌تواند به بهبود مهارت‌های ریاضی مغز کمک کند. در عین حال، مطالعه تئوری موسیقی نیازمند یادگیری جنبه‌های بسیاری از ریاضی  است. مطالعات نشان داده است که دانش‌آموزانی که سازی را می‌نوازند از دانش‌آموزانی که سازی نمی‌نوازند، نمره‌های بهتری کسب می‌کنند.

۷- بهبود مهارت‌های درک مطلب
بنا بر تحقیقی که در مجله «روانشناسی موسیقی» چاپ‌شده است، کودکانی که به مدت چند سال در کلاس‌های مربوط به آموزش موسیقی و آموزش ریتم‌های پیچیده شرکت کرده‌اند، عملکرد بهتری در خواندن و درک مطلب متون از خود نشان داده‌اند. شاید چنین نتیجه‌ای چندان عجیب نباشد چرا که نوازندگی شامل خواندن و ادراک مداوم است. زمانی که نوازنده نت‌های سیاه و سفید را روی یک صفحه می‌بیند، باید بتواند نام نت را تشخیص داده و آن را به حرکت دست متناسب ترجمه کند. در عین حال باید بتواند ریتمی که نت‌ها تشکیل می‌دهند تشخیص دهد و الگوی مناسب را اجرا نماید.

۸- افزایش احساس مسئولیت
نواختن یک ساز مسئولیت‌هایی نیز به همراه خود دارد. نگهداری از ساز و حفظ آن و نیز احساس مسئولیت برای شرکت در تمرین و انجام تمرینات روزانه از عواملی است که می‌تواند باعث افزایش حس مسئولیت افراد گردد.
فواید نواختن موسیقی بر مغز
 گوش دادن به موسیقی زمانی که خسته و ناراحت هستید می‌تواند شما را سرحال کند
۹- افزایش تمرکز
نواختن یک ساز نیازمند تمرکز بر روی چیزهایی همچون گام، ریتم، تمپو و کیفیت صداست. نوازندگی در یک گروه حتی نیازمند تمرکز بیشتری است، چراکه باید به عملکرد سایر اعضای گروه نیز توجه کرد و آن را تحلیل نمود.

۱۰- کاهش استرس
ساز یک نوازنده متعلق به وی است و او می‌تواند هر چه می‌خواهد با آن بنوازد. این کار به وی کمک می‌کند تا احساسات خود را با استفاده از ساز بیان نماید و در نتیجه خود را از استرس‌ها و فشارهای روزانه خالی کند. همین کار باعث می‌شود که تنش و اضطرابی را که زندگی تحمیل انسان می‌کند را به راحتی دور بریزد و روش درمانی کارآمدی باشد برای بچه‌هایی که دچار اختلالاتی از قبیل اوتیسم و افسردگی  هستند.

۱۱- ایجاد احساس کامیابی
یادگیری مهارتهای دشوار نوازندگی و فائق آمدن بر چالش‌های آن و تسلط بر آن با حسی از رضایت و کامیابی همراه است و اعتمادبه‌نفس نوازنده را در انجام سایر کارهای چالش‌برانگیز در زندگی افزایش می‌دهد.
 
فواید نواختن موسیقی بر مغز 
 نوازندگی یک ساز، بسیار هیجان‌انگیز و لذت‌بخش است
 
۱۲. دقت ذهن
تحقیقات جدید حاکی از آن است که خطر بروز زوال عقل ناشی از افزایش سن یا بیماری در افرادی که موسیقی می‌نوازند، کمتر است. محققان دانشگاه «سنت اندروز» دریافته‌اند افرادی که ساز می‌نوازند، ذهن‌های تیزتری دارند و سریع‌تر از دیگرانی که اهل موسیقی نیستند، متوجه اشتباهات شده و می‌توانند آنها را اصلاح کنند.
 
بعد از مطالعاتی که انجام شد «اینز جنتچ» روانشناس گفت: این مطالعه نشان می‌دهد حتی متوسط ترین سطوح فعالیت موسیقیایی می‌تواند برای عملکرد مغز مفید باشد. این یافته‌ها می‌تواند معانی مهمی داشته باشد چرا که فرایندهای دخیل در بهبود عملکرد مغزی ناشی از موسیقی نوازی، در بین نخستین فرایندهایی است که تحت تأثیر پیری و همچنین تعدادی از بیماری‌های روحی مانند افسردگی قرار می‌گیرد.
 
۱۳. باعث ایجاد شادی در زندگی شما می‌شود
نوازندگی یک ساز، بسیار هیجان‌انگیز و لذت‌بخش است. علاوه بر این هیجان و لذتی که از نوازندگی دارید، یک احساس فوق‌العاده زیبا خواهید داشت. زمانی که شنوندگان، برای اجرای فوق‌العاده زیبا و دل‌نشین، شما را تشویق و تحسین می‌کنند، این مسئله در شما احساس غرور ایجاد می کند. زمانی که شما داوطلبانه در انجمن‌ها و اجتماعات مختلف نوازندگی می‌کنید؛ و خوشحالی و هیجان را در چهره‌ افراد می‌بینید که ازموسیقی شما لذت می‌برند،ناخودآگاه خوشحال می شوید.
 
  فواید نواختن موسیقی بر مغز
نوازندگی در یک گروه حتی نیازمند تمرکز بیشتری است 
۱۴.تقویت کردن سیستم تنفسی 
هوا یکی از عوامل مهمی است که می‌تواند یک قطعه موسیقی را فوق‌العاده زیبا کند. علاوه بر این برای اجرا کردن صحیح هر قطعه موسیقی شما نیاز دارید نفس عمیقی بکشید و یاد بگیرید که چگونه عمل بازدم را انجام دهید که روی نحوه نواختن شما و کیفیت قطعه تأثیر نگذارد. تمرین تنفس صحیح یکی از ملزومات ضروری  برای موزیسین‌هاست و باعث تقویت سیستم تنفسی شما می‌شود.
 
۱۵. بالا بردن مهارت اجرایی
یکی از هدف‌های زیاد تمرین کردن و ساز زدن زیاد، این است که بتوانید برای دیگران اجرا کنید. هرچه بیشتر در مقابل دیگران بنوازید، ترس و اضطراب شما کم‌تر می‌شود. نوازندگی در یک گروه موسیقی یا در  یک ارکستر موسیقی به شما کمک می‌کند تا اضطراب کمتری داشته باشید. به این علت که شما تنها نیستد. آماده شدن برای بخشی که می‌نوازید و همچنین این نکته که چگونه بنوازید بسیار راحت‌تر است از زمانی که شما تنها برای یک جمعیت می‌نوازید.
 
۱۶. شما را با فرهنگ و تاریخ آشنا می‌کند
اغلب اوقات موسیقی بازتابی است از محیط و زمانی که آن موسیقی خلق شده است؛ بنابراین شما انواع مختلفی از موسیقی را یاد می‌گیرید مانند موسیقی کلاسیک متداول، موسیقی محلی، موسیقی قرون وسطی و دیگر ژانرهای موسیقی. موسیقی در درونش، تاریخچه خود را حمل می‌کند و هر قطعه‌ موسیقی، پیش‌زمینه و داستان خود را دارد که می‌تواند به پیشرفت کردن دیگر فرهنگ‌ها کمک کند.
 
 فواید نواختن موسیقی بر مغز
 نوازندگی ساز احتیاج دارد که شما به دقت گوش کنید
۱۷. مهارت‌های اجتماعی شما را ارتقاء می‌دهد
نواختن ساز یک روش عالی برای بالا بردن مهارت‌های اجتماعی شما به شمار می‌آید. بعضی از موزیسین‌ها جذب گروه‌ها و ارکسترها می‌شوند و بیشتر اوقات دوستانی که در گروه پیدا می‌کنند، برایشان مثل خانواده هستند. این اتفاق خیلی بین نوازندگان معمول است که در طول فعالیت‌های موسیقی خود چنین دوستانی داشته باشند.
 
۱۸. تقویت مهارت شنوایی
نوازندگی ساز احتیاج دارد که شما به دقت گوش کنید. شما باید توانایی شنیدن نت اشتباه را داشته باشید و آن را تبدیل به نت درست کنید. کوک کردن ساز نیاز به تقویت شنوایی دارد. همچنین هنگامی که یک گام مشخص را می‌نوازید، بتوانید تشخیص دهید که نت‌ها کوک هستند. وقتی دسته‌جمعی می‌نوازید شما مجبورید که به ملودی گوش کنید و اگر نقش همراهی کننده ملودی را دارید، باید نرم‌تر و آرام‌تر بنوازید. با نواختن موسیقی شما به‌طور طبیعی و مطمئن مهارت شنوایی خود را بالابرده‌اید.
 
فواید نواختن موسیقی بر مغز 
  وقتی دسته‌جمعی می‌نوازید شما مجبورید که به ملودی گوش کنید
۱۹. لذت به دست آوردن دستاوردی بزرگ
غلبه کردن بر چالش‌های موسیقی که زمانی فکر می‌کردید هرگز به آن نمی‌رسید، می‌تواند یک دستاورد بزرگ برای شما باشد. وقتی شما برای اولین بار یاد گرفتید چگونه یک ساز را بنوازید، نگه‌داشتن یک نت به اندازه دو ضرب و یا نواختن یک گام، یک موفقیت فوق‌العاده محسوب می‌شد. در حالی که هرچه بیشتر تمرین کنید شما تبدیل به یک موزیسین با تجربه خواهید شد که قطعات زیبایی می‌نوازد که نه تنها به گوش خودتان، بلکه برای دیگران هم لذت‌بخش خواهد بود.
 
۲۰. انضباط را به شما یاد می‌دهد
نواختن ساز می‌تواند بسیار چالش برانگیز باشد. یکی از مواردی که موزیسین ها یاد می‌گیرند نظم و انضباط است. تمرین کردن‌های زیاد و سخت تلاش کردن برای قسمت‌هایی که احتیاج به تمرین و ممارست دارند. بهترین موزیسین‌های دنیا، استاد انضباط و مقررات هم هستند و این همان دلیلی ست که باعث موفقیت آن‌ها شده است.






منبع : فرادید 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار