ایران نمی‌تواند در سکوت، نظاره‌گر انفجار منافعش در منطقه باشد.
کد خبر: ۵۰۴۸۹۰
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۵ 08 October 2017
به گزارش تابناک : محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه دولت آقای روحانی، به تازگی در یک مصاحبه درباره برنامه ایران برای بعد از شکست داعش گفت: «ما به درخواست دولت سوریه در این کشور حضور داریم. هر زمانی که حضورمان مورد استقبال نباشد، در سوریه نمی‌مانیم.»[۱]

*به نظر می‌رسد آقای ظریف که زمانی در بحبوحه جنگ سوریه بر خروج حزب‌الله از این کشور هم تأکید کرد[۲] بهتر بود اظهار نظر در این زمینه را به سطح ارشدتری از مقامات کشور واگذار می‌کرد.

زیرا نه تنها سابقه او در زمینه مواضع و اقداماتش پیرامون سوریه سابقه دلچسبی نیست بلکه ایشان تخصصی هم در امور امنیتی و نظامی کلان ندارد.
خاصه اینکه زمانی و در هنگام برگزاری دو اجلاس در وین برای حل مناقشه سوریه، مقولاتی از جانب ایشان و تیم همراهشان پذیرفته شد که به گواه تحلیلگران، خلل‌هایی را در کار مستشاری نظامی ایران اسلامی در سوریه و اقدامات سپاه قدس پدید می‌آورد.[۳]

آنچه که درباره حضور ایران در سوریه باید دانست، اینست که حضور مستشاری ما که می‌تواند یک حضور فیزیکی هم نباشد، لزوما تابعی از استقبال سوری‌ها نیست و ایران نمی‌تواند در سکوت، نظاره‌گر انفجار منافعش در منطقه باشد.

کما اینکه تجربه ما در جنگ «بوسنی و هرزگوین» که به گواه مقام معظم‌رهبری اهمیتی بیش از جنگ ۸ ساله هم داشت، عبرتی بزرگ است.

جمهوری اسلامی ایران به رغم عملکرد تعیین کننده در این جنگ، تقدیم چندین شهید و نجات مردمان قلب اروپا از نسل‌کُشی اما دست آخر با عملگری آمریکا در کنفرانس صلح دیتون، از صحنه سیاسی و نظامی بوسنی حذف شد و نتایجی که به برکت خون شهدا حاصل آمده بود، وسعت بیشتری نیافت.
از طرف دیگر، منطقی نیست که ایران یکّه‌تاز ارض سوریه در مصاف با تروریست‌ها و جنگی بزرگ در مقابل ۸۰ کشور دنیا بوده باشد و اکنون با نسخه آقای ظریف همه‌چیز را دودستی تقدیم دیپلمات‌های ترک و صهیونیست و آمریکا کند با این ژست که «سوریه ما را نخواست»!

گفتنیست، مبحث احتمال «هرزگوینیزه شدن سوریه» از چند سال قبل مورد رصد و اشاره برخی تحلیلگران قرار گرفته بود.[۴]

رسانه‌های کشور نیز به تازگی این مسئله را به اقتراح گذاشته‌اند.[۵]

منابع : 
۱_ http://fna.ir/a1h53w
۲_ mshrgh.ir/279918
۳_ http://www.farsnews.com/printable.php?nn=13941004000858
۴_ http://fna.ir/VRYRZP
۵_ mshrgh.ir/777290



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار