سه مقام دولت آمریکا که حاضر به افشای نام خود نشده‌ اند، گفته اند که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور این کشور احتمالا در استراتژی جدید خود در قبال ایران، توافق هسته ‌ای 2015 را در حال حاضر حفظ خواهد کرد اما از کنگره خواهد خواست تا نظارتی سخت‌ گیرانه‌ تر در مورد پایبندی ایران به این توافق انجام شود.
کد خبر: ۵۰۵۷۷۰
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۸ 09 October 2017
به گزارش تابناک : به گفته این مقامات، هدف از این استراتژی که انتظار می ‌رود در روزهای آینده توسط ترامپ اعلام شود، ایجاد جبهه ‌ای متحد از دولت و کنگره آمریکا گرفته تا متحدان اروپایی است. در عین حال این منابع از اظهار نظر در مورد تصمیم احتمالی دونالد ترامپ در اعلام پایبندی یا عدم پایبندی ایران به توافق هسته‌ ای - تصمیمی که طبق قانون آمریکا هر 90 روز یک بار اتخاذ می شود - خودداری کرده ‌اند.
بر اساس این قانون، دولت آمریکا موظف است هر ۹۰ روز یک بار، پایبندی یا عدم پایبندی ایران به توافق هسته ‌ای را به کنگره این کشور اعلام کند و دونالد ترامپ در دوران ریاست ‌جمهوری خود تاکنون دو بار پایبندی ایران را تایید کرده است.
ترامپ منتقد توافق هسته ای است که در دوران «باراک اوباما» امضا شده است. او این توافق را بدترین معامله تا به امروز در آمریکا خوانده است.
ترامپ از زمان تبلیغات ریاست جمهوری سال گذشته در آمریکا، از منتقدان سرسخت برجام بوده است.
او در مصاحبه ای که امروز شنبه منتشر شد، در مورد احتمال خروجش از توافق با ایران گفت: «من این را نگفته ام. چند روز دیگر موضوع روشن می شود.»
ترامپ در این مصاحبه بار دیگر از توافق هسته ‌ای ابراز نارضایتی کرده است.
او در پاسخ به سوال «مایک هاکبی» مجری شبکه «ترینیتی»، تهران را «بازیگری بد» در صحنه بین‌ الملل خوانده و تهدید کرده که در آینده نزدیک با ایران مثل یک «بازیگر بد» برخورد خواهد کرد.
در تابستان امسال زمانی که دولت ترامپ برای دومین بار پایبندی ایران به توافق هسته ‌ای را تایید کرد، مجله «فارن پالیسی» در گزارشی به نقل از چند مقام آمریکایی نوشت که رئیس‌ جمهور آمریکا به دلیل نارضایتی از اقدامات وزارت خارجه‌ اش در زمینه برجام، از گروهی از کارمندان معتمد کاخ سفید خواسته است تا به دنبال تهیه پرونده ‌ای بالقوه برای اثبات عدم پایبندی ایران به روح برجام در مهلت ۹۰ روزه آینده باشند.
این مهلت ۹۰ روزه در روزهای آینده به اتمام می‌ رسد و به رغم آنکه برخی مقام‌ های آمریکا، از جمله وزیران خارجه و دفاع، و نیز رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح این کشور از حفظ برجام حمایت کرده‌ اند، اظهار نظرهای شخص رئیس‌ جمهور و برخی دیگر از مقام ‌های آمریکایی، احتمال تایید دوباره پایبندی ایران به برجام و در نهایت آینده این توافق را در هاله ‌ای از ابهام قرار داده است.
او که ایران را به نقض روح توافق هسته ‌ای متهم می ‌کند، اخیرا گفته بود که این توافق مایه شرمساری آمریکا است.
اگر اعلام عدم پایبندی ایران به توافق هسته ‌ای منجر به خروج واشنگتن از این توافق شود، مقام‌ های ایران گفته‌ اند که گزینه ‌هایی را در دست دارند که از جمله آنها می‌ تواند خروج تهران از این توافق باشد.
اگر دولت آمریکا پایبندی ایران به توافق هسته ‌ای را تایید نکند، کنگره آمریکا ۶۰ روز فرصت خواهد داشت تا در زمینه برگرداندن تحریم‌ های لغو شده ایران، تصمیم ‌گیری کند.
در عین حال دیگر دیگر کشورهای امضا ‌کننده در توافق هسته ‌ای به ویژه اروپایی ها اقداماتی را برای حفظ این توافق در دستور کار دارند و در این مورد هفته پیش رویترز گزارش داد که سفرای کشورهای فرانسه، آلمان و انگلیس به همراه سفیر اتحادیه اروپا در واشنگتن تلاش ‌های تازه ‌ای را برای جلب حمایت اعضای کنگره آمریکا از توافق هسته‌ ای با ایران آغاز کرده ‌اند.
«سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری در روز پنجشنبه گفت که دونالد ترامپ، با راهبرد جدیدی که به زودی اعلام خواهد کرد، «رفتارهای بد ایران» را پاسخ خواهد داد.
وی همچنین گفت: «ترامپ در نظر دارد راهبردی برای مقابله با تمامی این رفتارها و نه فقط یکی از آنها را طراحی کند. این چیزی است که تیم او بر آن تمرکز دارد و چیزی است که او در روزهای آینده از آن رونمایی خواهد کرد.»





منبع : بلومبرگ 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار