یکی از نکات مهم برای حفظ سلامت دندان مسواک زدن می باشد. حتما برای شما هم این سوال پیش آمده که مسواک برقی استفاده کنم یا مسواک دستی؟! یا اینکه چه مدت مسواک زدن را ادامه دهم؟ چند بار مسواک بزنم؟ چه زمان هایی باید مسواک بزنم؟ و سوال هایی از این قبیل که همیشه در ذهن ما وجود داشته است.
کد خبر: ۵۰۶۹۴۲
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۴ 11 October 2017

به گزارش تابناک : و سوال هایی از این قبیل که همیشه در ذهن ما وجود داشته است. پس با ادامه مطلب همراه اینفوسلامت باشید.

نکاتی که باید در مورد مسواک زدن بدانید!

 

مسواک زدن

 

مسواک مناسبی انتخاب کنید

برای انتخاب مسواک مناسب سایز دهان خود را در نظر بگیرید. اگر برای وارد کردن مسواک به دهان خود مجبور هستید آن‌ را زیاد باز کنید، مسواک برای دهان شما بزرگ است و باید مسواک مناسب برای خودتان انتخاب کنید.

اگر موی مسواک سفت باشد به لثه آسیب وارد می‌کند. استفاده از مسواکی که موی آن نرم است بهترین انتخاب است.


مسواک برقی

 

مسواک برقی یا دستی؟

بستگی به خود فرد دارد که با کدام ‌نوع مسواک راحت‌تر است.

مسواک برقی کمک می‌کند تا راحت‌تر و درست‌تر مسواک بزنیم به خصوص اگر آرتروز دست یا بازو داشته باشید.


دندان

 

برای مسواک زدن وقت بگذارید

آیا به اندازه‌ کافی مسواک می‌زنید؟ توصیه می‌شود حتماً حداقل دوبار در روز مسواک بزنید.

هر بار مسواک زدن باید حداقل دو دقیقه طول بکشد. بهتر است دهان خود را به 4 قسمت تقسیم کرده و روی هر قسمت 30 ثانیه وقت بگذارید. اگر حوصله‌تان سر می‌رود زمان مسواک زدن تلویزیون تماشا کنید.


فواید مسواک

 

در مسواک زدن افراط نکنید

بیش از 3 بار مسواک زدن در روز مناسب نیست چرا که ممکن است به پوسته‌ بیرونی دندان یا همان مینای دندان آسیب رسانده و لثه را زخم کند.

اگر از مسواک برقی استفاده می‌کنید، به موهای مسواک اجازه دهید کارش را بکند و شما تنها مسواک را هدایت کنید.


خمیر دندان

 

خمیر دندان خود را با دقت انتخاب کنید

نوع خمیر دندان شما نیز مهم است. بالا بودن مواد سفید کننده می تواند باعث آسیب رسیدن به مینای دندان شود. سراغ خمیر دندان های ساده‌ فلوراید دار بروید. اگر می‌خواهید دندان‌های خود را سفید کنید، به صورت متناوب از خمیر دندان سفیدکننده و خمیر دندان ساده استفاده کنید.


رعایت بهداشت مسواک

 

دکتر شارون کوپر (Sharon Cooper)- استادیار بالینی در دانشکده‌ دندان پزشکی فلوریدا – می‌گوید:

مسواک هر زمان که در دهان قرار می‌گیرد با میکروب های دهان آلوده می‌شود. میکروب ها و ویروس های فرد آلوده برای هفته‌ها روی سطح مسواک زندگی کرده و باعث ایجاد بیماری‌های مختلف می‌شوند.

برای پاکیزه نگه داشتن مسواک خود حتما این نکات رعایت کنید:

 

مسواک

 

مسواک را بشویید

برای پاک کردن مواد باقی مانده روی سطح مسواک آن را کاملاً با آب بشویید. اگر فرد بیماری سیستمیک یا اختلالاتی در سیستم ایمنی بدن خود دارد باید مسواک را در دهان شویه ضد باکتری خیس کند.


سلامت دندان

 

مسواک خود را به درستی نگهداری کنید

بعد از مسواک زدن فوراً مسواک خیس را در کشو یا قفسه‌ کابینت قرار ندهید.

آن را به صورت عمودی در یک قفسه یا فنجان قرار دهید تا بتواند به راحتی خشک شود. از پوشش مسواکی استفاده کنید که امکان گردش هوا داشته باشد و از تولید کپک ها جلوگیری کند. کمبود هوا باعث پرورش باکتری‌ها می‌شود.


 

چه زمانی باید مسواک را عوض کرد؟

با توجه به رشد میکروب ها سعی کنید هر 3 یا 4 ماه یکبار مسواک خود را عوض کنید. همچنین اگر موهای آن خراب شده باید تعویض شود چرا که لثه و دندان‌ها را به خوبی تمیز نخواهد کرد.


 

از مسواک مشترک استفاده نکنید

استفاده‌ مشترک از یک مسواک باعث انتقال بزاق دهان، میکروب‌ها و حتی پوسیدگی دندان‌ها می‌شود و پوسیدگی دندان بیماری عفونی محسوب می‌شود. پس هرگز نباید از مسواک مشترک استفاده کرد.


اهمیت مسواک زدن در شب

 

 

پیشگیری از پوسیدگی دندان ها

مسواک زدن در شب و قبل از خواب نه‌ تنها از تجمع باکتری ها جلوگیری می کند، بلکه از پوسیدگی ناشی از تشکیل پلاک دندان نیز جلوگیری خواهد کرد. پلاک دندان، لایه‌ میکروبی ‌نازک و بی رنگ است که بر روی دندان ها می‌چسبد و مهم‌ترین عامل پوسیدگی دندان و دندان درد است. بیش از 3000 گونه باکتری در پلاک میکروبی شناسایی شده است. بسیار مهم است که قبل از خواب، دهان  را کامل بشویید تا از مشکلات جدی جلوگیری کنید.


 

جلوگیری از بیماری لثه

بسیاری از افراد نمی‌دانند که دو بار مسواک زدن دندان‌ها در طول روز، سلامت دندان را تضمین کرده و ریسک ابتلا به بیماری های دهانی یا پریودنتال را کاهش می‌دهد. مسواک نزدن در شب، باعث به وجود آمدن جرم‌هایی می‌شود که لثه‌ها را ملتهب کرده و باعث خون ریزی آن‌ها می‌شوند.


 

از بین بردن بوی بد دهان

مواد غذایی باقی‌ مانده در دندان ها منجر به رشد باکتری و در نهایت ترشح موادی شیمیایی می‌شوند که علت بوی بد دهان هستند. این اتفاق گرچه به نظر زیاد مهم نیست، اما می‌تواند در لایه‌های اجتماعی زندگی فرد تأثیر بسزایی بگذارد و کیفیت زندگی اجتماعی فرد را پایین بیاورد.


 

کاهش وزن

مسواک زدن دندان ها قبل از خواب نه‌ تنها باعث می‌شود نفس خوشبویی داشته باشید، بلکه شما را از پُرخوری های شبانه نجات می‌دهد. از لحاظ روانشناسی، مسواک زدن در شب باعث جلوگیری از حمله کردن به یخچال می‌شود. تنها کافی است نگاهی به جدول کالری‌های مورد نیاز در روز بیندازید؛ زمانی که مقدار کالری مورد نیاز را مصرف کردید، مسواک بزنید. این کار باعث می‌شود تا صبح فردا سراغ خوراکی نروید.


 

کمک به سلامت قلب

آیا می‌دانستید سلامت دندان ها به سیستم قلب و عروق مربوط است؟ با تشکیل پلاک روی دندان‌ها، باکتری کلکیولس (calculus bacteria) که باعث جرم‌ دندان می‌شود، وارد رگ ها شده و می‌تواند منجر به انعقاد و لخته شدن خون شود. این اتفاق می‌تواند باعث خونریزی های داخلی و صدمه دیدن شریان شود. همه‌ این اتفاقات ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می‌دهند.






منبع : WEBMD 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار