سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی جزئیات جلسه غیر علنی نمایندگان مجلس با وزیر امور خارجه را تشریح کرد.
کد خبر: ۵۰۷۰۷۳
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۹ 11 October 2017

به گزارش تابناک : بهروز نعمتی در تشریح جزئیات جلسه غیر علنی نمایندگان مجلس با محمد جواد ظریف، گفت: آقای ظریف و معاونین خود امروز مهمان جلسه غیر علنی مجلس بودند.

وی با اشاره به اینکه ظریف در سه محور اساسی موضوعات گزارش خود را به نمایندگان تبیین کرد، افزود: اتفاقات اخیر در کشور سوریه، همه پرسی اقلیم کردستان درعراق و موضوعات مربوط به برجام از جمله محورهای مورد بحث وزیر امورخارجه با نمایندگان بود.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوعات مربوط به کشور سوریه و حضور نیروهای دولتی این کشور در دیرالزور تاکید کرد: عکس العمل‌هایی که بعضا برخی از دشمنان سوریه داشتند ثابت کرد که حقانیت مردم سوریه پابرجاست. البته در این موضوع بحث های مختلفی هم مطرح شد از جمله اینکه در فضای موجود و با توجه به موضوعات مربوط به آستانه ماندن آقای بشار اسد برای همه به اثبات رسید.

نعمتی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها در 5 الی 6 سال اخیر به دنبال این بودند تا حکومت بشار اسد سرنگون شود، ادمه داد: ما عملا دیدیم که این اتفاق رخ نداد.

وی با اشاره به موضوعات مربوط به همه پرسی اقلیم کردستان درعراق و مسائل مطرح شده در جلسه غیرعلنی تأکید کرد: در این رابطه مذاکرات سه جانبه بین ایران ، عراق و ترکیه برقرار است و همچنین به غیر از این مذاکرات ، مذاکرات چند جانبه هم ادامه دارد. بالاخره مردم کردستان عراق به خوبی می‌دانند که نزدیکترین دوست و برادرشان ما هستیم و در مقطعی هم که داعش به عراق حمله کرد هیچ کس به داد مردم کرد عراق نرسید. همچنین باید گفت در ادوار مختلف هم این اتفاقات به این نحو بوده است.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما با مردم کردستان عراق دوست هستیم، بیان کرد: البته ما از نظر شخصی از یک فرد در آن منطقه گله مند هستیم و گلایه ما از این است که فردی بخواهد به صورت شخصی در آنجا تصمیم گیری کند لذا قاعدتاً این تصمیمات برای مردم عراق پسندیده نیست.

نعمتی افزود: بدون شک نظام جمهوری اسلامی ایران به دنبال حاکمیت دولت عراق بر اساس قانون اساسی می‌باشد و ما به مرزهای قانونی عراق احترام می‌گذاریم.

این نماینده مجلس با اشاره به محور سوم مذاکرات نمایندگان مجلس با محمد جواد ظریف که بر روی مسائل مربوط به برجام انجام شد، تاکید کرد: در این بخش پیرو مطالبی که ترامپ در سازمان ملل مطرح کرد موضوعات مورد بررسی قرار گرفت و سناریوهای مختلفی که ممکن است آقای ترامپ و سنا و کنگره آمریکا مد نظر قرار دهد مورد نظر قرار گرفت که ما هم در این راستا سناریوهای مختلفی را به صورت اقدامی و عملی خواهیم داشت.

وی با اشاره به موضوع وحدت و همدلی بین دولت و مجلس و قوای دیگر در این رابطه اظهار کرد: در این جلسه این موضوعات به صورت مناسب مورد ملاحظه قرار گرفت لذا همدلی آن هم حول فرامین مقام معظم رهبری در واقع پیش می رود و امیدواریم که انشاءالله اتفاقاتی که ترامپ از سر ناآگاهی و یا از سر کم خردی می خواهد انجام دهد، موجب بر هم زدن برجام نشود.

نعمتی در ادامه با اشاره به موضوع کاتسا و مذاکرات بر روی این مسئله در جلسه غیرعلنی گفت: ما باید به این نکته اذعان کنیم که سپاه متعلق به همه مردم ایران است لذا ما هیچ خانواده ای را در ایران پیدا نمی‌کنیم که بسیجی و یا پاسدار نداشته باشد. بنابراین آنها نمی‌توانند از روی احساس مواردی را مطرح کنند چرا که همه مردم ایران پاسدار و بسیجی هستند واین موضوع موضوعی نیست که آمریکایی‌ها بخواهند با آن سپاه را مورد تحرم قرار دهند چرا که اگر این کار را بکنند همه ملت ایران راتحریم کرده‌اند.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین باید گفت اگر قرار باشد آمریکایی ها از برجام خروج کنند باید هزینه آن را بپردازند. بنابر این اگر آنها بخواهند این کار را انجام دهند طبیعتاً مجامع بین المللی و اتحادیه اروپا و 5+1 باید هزینه‌های آن را متقبل شوند ضمن اینکه اگر در کنار این موضوعات ما شاهد سکوت مجامع بین المللی باشیم حتما ما هم اقدامات خود را انجام خواهیم داد.

وی در ادامه با اشاره به جلسه روز گذشته هیئت نظارت بر برجام و ذکر موضوعاتی از این دست، در جلسه غیرعلنی مجلس اظهار کرد: در این رابطه هم مواردی در جلسه غیر علنی مطرح شد و سناریوهایی که در آنجا مطرح شده مورد نظر قرار دارد؛ بنابراین درمقابل هر سه سناریویی که آمریکایی‌ها مدنظر دارند ما هم سناریوهایی را مدنظر داریم.

نعمتی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ظریف و وزارت امور خارجه خروج آمریکا از برجام را به چه میزان جدی قلمداد می‌کنند، گفت: این مسئله جزو یکی از سناریوها است اما اینکه این مسئله به تحقق بپیوندد، بعید به نظر می رسد.





منبع : میزان 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار