در پی موج شدید انتقادها از انگلیس به خاطر فروش سلاح به عربستان، نماینده این کشور در شورای امنیت مدعی شد لندن به دقت نحوه استفاده از سلاح‌های فروخته شده به عربستان را پیگیری می‌کند.
کد خبر: ۵۰۷۰۷۸
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۴ 11 October 2017
به گزارش تابناک : متیو ریکرافت، نماینده انگلیس در شورای امنیت در سخنانی در پی انتشار گزارش اخیر سازمان ملل درباره کشتار کودکان یمنی در حملات جنگنده‌های ائتلاف سعودی مدعی شد که کشورش با دقت استفاده از سلاح‌های فروخته شده به عربستان که در یمن مورد استفاده قرار می‌گیرد را زیر نظر دارد.

وی در پاسخ به سوال‌های خبرنگاران افزود: انگلیس قوانین قاطعی برای تضمین نهایی استفاده مناسب از هرگونه تسلیحات فروخته شده دارد. لذا ما نحوه استفاده از سلاح‌های فروخته شده به عربستان را هم زیر نظر داریم.

نماینده انگلیس در شورای امنیت اظهار داشت: لندن معتقد است گزارش مربوط به کودکان در مناطق درگیر، تمایل انگلیس برای پایان درگیری‌ها در یمن را بیشتر می‌کند و انگلیس با هر آنچه در توان دارد، سازمان ملل را ترغیب می‌کند تا به این اقدام ادامه دهد.

پیشتر جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلیس به دنبال وقوع جنگ در یمن، از دولت خواسته بود فروش سلاح را به عربستان متوقف کند.

وی گفت: زمان آن رسیده است که پیرامون صدور سلاح انگلیس به کشورهایی که حقوق بشر را پایمال می‌کنند اقداماتی صورت گیرد.

رهبر حزب کارگر انگلیس افزود: این سلاح‌های فروخته شده انگلیس به عربستان در یمن استفاده می‌شوند و همزمان با آن وزارت توسعه بین‌المللی این کشور کمک‌هایی را به یمن ارسال می‌کند.

دادگاه عالی لندن در ژوئیه گذشته نیز دادخواست فعالان مبنی بر توقف فروش سلاح‌های تولید انگلیس به عربستان را رد کرد. این دادخواست علیه عربستان تنظیم شده بود با این دلیل که سلاح‌های فروخته شده به عربستان در راستای نقض قوانین بین‌المللی انسانی در یمن به کار می‌رود.

انگلیس در ماه‌های اخیر شاهد کمپینی برای توقف فروش سلاح به عربستان است. در این کمپین خواسته شده صدور مجوزهای فروش بمب‌های ساخت انگلیس، جنگنده‌ها و مهمات دیگری که ائتلاف متجاوز عربی به رهبری عربستان در یمن استفاده می‌کند، ممنوع شود.

گزارش‌های سازمان ملل حاکی از این است که هزاران تن در نتیجه جنگ در یمن کشته شده‌اند که بیشترین آنها در بمباران ائتلاف تحت رهبری عربستان جان خود را از دست داده‌اند. همچنین زیرساخت‌های حیاتی از جمله مدارس و بیمارستان‌ها تخریب شده است.

 از سوی دیگر، جان کینگ، مدیر عملیات دفتر هماهنگی امور بشر دوستانه سازمان ملل با بیان اینکه قطع حقوق حدود چهار میلیون کارمند یمنی زندگی یک چهارم از ساکنان این کشور را تحت الشعاع قرار می‌دهد، اعلام کرد: هفت میلیون یمنی با خطر قحطی روبرو هستند و بیماری وبا نیز رنج آنها را تشدید کرده است.

وی اظهار داشت، کودکان بهای بیشتری برای جنگ می‌پردازند تا جایی که به دلیل درگیری در یمن بیش از ۴۶۰ هزار کودک در شرایط انسانی فاجعه‌باری به سر می‌برند.

کینگ با بیان اینکه سازمان‌ها و نهادهای سازمان ملل در تلاشند کمک‌هایی به یمنی‌ها ارسال کنند اما این کار همچنان خطرناک است، خواهان ورود کمک‌ها از طریق بندر عدن، جدیده و فرودگاه صنعا شد.

وی در ادامه از جامعه بین‌المللی خواست، راه‌حل قابل اجرایی برای حل بحران یمن پیدا کند.

در  این جلسه سازمان ملل یکی از نمایندگان وابسته به دولت مستعفی یمن مدعی شد: دولت یمن آماده همکاری فوری برای برقراری صلح است و در آغاز بحران از سلاح استفاده نکرده و به دنبال ایجاد دولتی دموکراتیک فدرالی است که حقوق بشر را محترم می‌شمارد.

وی مدعی شد: "کودتاچیان" با حمایت ایران در طی سه سال اخیر کشور را به زندان بزرگی تبدیل کرده‌اند!






منبع : شبکه الجزیره 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار