ویتامین D نقش مهمی در سلامت استخوان دارد. همچنین ویتامین ها و مواد معدنی بسیاری در رژیم غذایی به سلامت استخوان کمک می کند. با افزایش سن نیز استفاده از یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از مواد مغذی مورد نیاز برای حفظ تراکم استخوان توصیه می شود.
کد خبر: ۵۰۸۷۷۸
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۹ 15 October 2017
به گزارش تابناک : استخوان ها از شبکه پیچیده ای از پروتئین ها از جمله کلاژن و مواد معدنی مانند کلسیم و فسفر تشکیل شده اند. ویتامین D نقش مهمی در سلامت استخوان دارد. همچنین ویتامین ها و مواد معدنی بسیاری در رژیم غذایی به سلامت استخوان کمک می کند. با افزایش سن نیز استفاده از یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از مواد مغذی مورد نیاز برای حفظ تراکم استخوان توصیه می شود.

مواد غذایی سرشار از مواد معدنی اصلی

کلسیم، منیزیم و فسفر اصلی ترین مواد معدنی مورد نیاز برای حفظ قدرت و سلامت استخوان بوده به طوریکه لبنیاتی مانند شیر، ماست و پنیر سرشار از این مواد معدنی است. همچنین می توان کلسیم  مورد نیاز را از بروکلی، سبزیجات برگ سبز، توفو و لوبیای خشک شده به دست آورد. فسفر نیز در گوشت، مرغ، غذاهای دریایی، آجیل، دانه ها، غلات، سیب زمینی، ذرت و نخودفرنگی وجود دارد. منابع منیزیم نیز شامل عدس، توفو، بادام زمینی، بادام، بادام هندی، غلات، گوشت گاو ، گوشت خوک و مرغ است.

منابع معدنی دیگر

منابع معدنی دیگری مانند روی، مس و سیلیکون به میزان کم برای رشد و استحکام استخوان و تولید کلاژن مورد نیاز است. شما می توانید ماده معدنی روی را از مواد غذایی مانند گوشت گاو، مرغ، غذاهای دریایی، حلزون صدف دار، لوبیا، نخودفرنگی، آجیل، دانه ها و لبنیات به دست آورید. مس نیز در حلزون صدف دار، غلات، آجیل، دانه ها، لوبیا، سیب زمینی، سبزیجات برگ سبز و آلو سیاه خشک شده یافت می شود. همچنین مصرف بیشتری ازغلات و ریشه سبزیجات به افزایش دریافت سطح سیلیکون کمک می کند.

ویتامین D و ویتامین K موجود در مواد غذایی

استخوان برای تنظیم جذب کلسیم به ویتامین D و برای افزایش تشکیل پروتئین استخوان و اتصال یون های کلسیم به ویتامین K وابسته است. مصرف لبنیات، غذاهای دریایی مانند سالمون، تن و میگو، جگر و تخم مرغ به دریافت بیشتر ویتامین D کمک می کند. از طرفی زمانیکه پوست بدن در معرض نور خورشید قرار میگیرد، بدن نیز می تواند این ویتامین حیاتی را بسازد. همچنین منابع دریافتی ویتامین K شامل سبزیجات برگ سبز، برگ چغندر، کلم کیل، کلارد و اسفناج، کلم بروکسل، بروکلی، گل کلم، کلم، ماهی، گوشت و تخم مرغ است.

منابع ویتامین C و ویتامین B6

ویتامین C و ویتامین B6 با تشکیل کلاژن و تحریک فعالیت سلولی، به ترمیم و تراکم استخوان کمک می کند. مواد غذایی غنی از ویتامین C شامل مرکبات، خربزه، توت فرنگی، تمشک، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، گل کلم، بروکلی، کلم بروکسل و سیب زمینی است. همچنین ویتامین B6  را می توانید از غذاهای دریایی، مرغ، گوشت گاو، گوشت خوک، تخم مرغ، لوبیا، نخودفرنگی، موز، آووکادو، هندوانه، سیب زمینی و هویج دریافت کنید.






منبع : گیل نگاه 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار