ابراهیم اصغرزاده، فعال سیاسی اصلاح طلب در مصاحبه ای اعلام کرده است که اصلاح طلبان قوه محرکه فضای سیاسی در بیست ساله اخیر کشور بوده و حتی توانسته‌اند شرایط حاکم بر جریان اصول گرا را تغییر دهند».
کد خبر: ۵۱۲۳۹۵
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۹ 22 October 2017
به گزارش تابناک : در خصوص اهمیت و عملکرد حساس این جریان سیاسی اظهارات بسیاری مطرح شده است که به اعتقاد کارشناسان با توجه به مقبولیتی که اصلاحات در میان مردم کسب کرده است، حفظ و ادامه اعتماد عمومی بسیار اهمیت دارد.
مکانیزمی برای رفع کاستی ها
جواد امام، مدیرعامل بنیاد باران و فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان این که یکی از نقاط موفقیت اصلاح طلبان این بوده است که که اکثریت آن ها در انتخابات چند ساله اخیر به اجماع نسبی رسیده اند و از این جهت توفیقات خوبی هم به دست آورده اند،می‌گوید: سیستم عملکرد اصلاح طلبان اگرچه تاکنون باعث توفیقات بسیاری شده است،اما افرادی در داخل جریان اصلاحات انتقاداتی را مطرح کردند که باید مکانیزمی طراحی شود تا کاستی های روند فعالیت جریان اصلاحات بررسی شده و این روند تقویت شود. او همچنین با بیان این که باید نقدها را بپذیریم تا اشکالات برطرف شود،افزود: لازم است بستری فراهم شود تا فضای فعالیت برای همه افراد و گروه‌ های اصلاح طلب باز شود و کسی خارج از این گردونه قرار نگیرد. امام با بیان این که بخشی از مشکلات به سازوکارهای موجود بازمی گردد،ادامه داد: اکنون موانعی برای حضور اصلاح طلبان در مشاغل مدیریتی و حساس وجود دارد در حالیکه این افراد با هزینه نظام پتانسیل عظیمی در جریان اصلاحات شکل گرفته که اکنون از آن استفاده نمی شود در حالیکه این ظرفیت عظیم متعلق به کلیت نظام و کشور است. این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان این که باید مکانیزمی فراهم کنیم که فقط تمام توان خود را در ایام انتخابات صرف نکنیم و برنامه ای همه جانبه و منسجم داشته باشیم،تصریح کرد: ما در رسیدن به یک حرکت جمعی موفق بوده ایم اما برخی نارسایی ‌ها هم وجود دارد که باید برطرف شود. اکنون زمان آن است که ضعف ها را برطرف کرده و روند حرکت را تقویت کنیم. از سویی اکنون یک فرصت مجدد و بستری برای فعالیت نسبی احزاب فراهم شده بنابراین نباید دنبال رقابت های درون جناحی باشیم.
راهبردهایی برای حرکت جبهه ای
داریوش قنبری، نماینده پیشین مجلس و فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان این که اصلاح ‌طلبان تاکنون سعي كردند كه ضمن تقويت جوهر حزبي ذيل شوراي عالي سياستگذاري حركت كنند،می گوید: جريان سياسی اصلاحات در حال حاضر در آغاز حركت جبهه ‌ای خود قرار دارد و بايد براي تقويت آن برنامه ريزي و اقدامات جدي ‌تری صورت پذيرد. او با بیان این که در این مسیر تعيين راهبردهای حركت جبهه ‌ای و شاخص‌ های روشن و شفاف براي آن ضرورت دارد افزود: لازم است تا سازوكارهايی از نظر تشكيلاتي وسازماندهي تبيين شود تا هم‌ افزايی در اردوگاه اصلاحات هر چه بيشتر اتفاق افتد. قنبری با اشاره به این که حركت جبهه ‌اي وضعيت مناسبي براي سامان دادن تشكيلاتي اصلاح ‌طلبان و رفتن به سمت احزاب فراگير خواهد بود،ادامه داد: بدون شک مديريت كشور با احزاب موثر و فراگير به مراتب داراي محاسن بهتري نسبت به مديريت بدون احزاب مقتدر است. از همين رو جریانات سیاسی بايد چند حزب قوي و بزرگ داشته باشند تا هر يك پايگاه اجتماعي و طبقاتي خاص خود را در جامعه نمايندگي كنند. این نماینده پیشین مجلس می گوید: بايد جريان ‌هاي سياسي وحدت فراگير را در اردوگاه خود محقق كرده تا بستر‌هاي تحقق تحزب در كشور فراهم شود.
 از سوي ديگر احزاب بايد با از خود گذشتگي منافع ملي را دنبال كنند و هر دو جناح كشور بايد تلاش كنند تا خود را در قالب احزاب فراگير شكل دهند. اساسا حركت جبهه‌اي نمي ‌تواند اصالت دائمي پيدا كند.این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان این که حركت جبهه ‌اي در شرايط امروز ويژگي‌هایی دارد و برای مثال اقتضاي زمان و بسترساز شكل‌‌گيري تحزب در كشوردر آن باید مورد توجه قرار گیرد،ادامه داد: در چنين شرايطي مي ‌توان اميد داشت كه با اقدامي موازي يعني تقويت احزاب و پيگيري حركت جبهه ‌اي به سمت ايجاد تشكيلات كارآمد و نظام حزبي پيش برويم.
نمایندگی مطالبات عمومی
سعید شریعتی، دیگر فعال سیاسی اصلاح طلب نیز با بیان این که اصلاحات جریانی برآمده از خواست و مطالبات اکثریت جامعه است، می گوید: توفیقی که این جریان سیاسی توانسته اند کسب کنند، این است که نمایندگی خواست اکثریت ملت را نمایندگی کرده اند و این مهم قابل توجه است که در عین حال توانسته‌اند جهتگیری‌ های خود را تا حد زیادی با دغدغه‌ های جامعه همراه کنند.
 او با بیان این که مطالبات مردم جهت ‌دهنده سیاست خواهد بود و به میزانی که اصلاح ‌طلبان این نمایندگی از مطالبات ملی را حفظ کنند، پایگاه و جایگاه خود در سیاست کشور را نیز نگه خواهند داشت،ادامه داد: طبیعتا شناخت و خواست اکثریت مردم، شاخص اصلی حرکت اصلاح‌ طلبان و برگ برنده آن هاست. این جریان سیاسی باید به درستی مطالبات غالب مردم را بشناسد و ریشه ‌یابی کند و ثانیا برای تحقق آن برنامه و دستور کار داشته باشد.
به گفته شریعتی آن چه مبنای تحلیل و حرکت اصلاح‌ طلبان است، چشم اندازهای پیشرفت کشور و تامین منافع ملی در قالب تحقق مطالبات اکثریت جامعه است. این جریان برنامه ‌ها و اهداف کلان خود برای کشور را در قالب مثلا انتصاب یک وزیر، معاون وزیر یا استاندار تقلیل نمی ‌دهد.
این فعال سیاسی با بیان این که تحزب در ایران به رسمیت شناخته شده، اما هنوز ابزار و لوازم حقوقی و قانونی برای نقش پذیری و مسئولیت ‌پذیری توسط احزاب در اداره جامعه به درستی و دقت تعبیه نشده است،افزود: تلاش های منسجم و سازمان یافته جریانات سیاسی کشور می تواند فضای سیاسی را برای فعالیت های شناسنامه دار آماده کند.
 





منبع : نوآوران 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار