رئیس سازمان حفظ نباتات از ایجاد پست‌های قرنطینه‌ای گیاهی در مناطق آزاد خبر داد و گفت: نخستین مرکز قرنطینه در منطقه آزاد چابهار فعال شده و در مناطق آزاد ماکو و کیش نیز تا ۲ هفته آینده وارد مدار می‌شود.
کد خبر: ۵۲۴۳۵۷
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۶ 14 November 2017
به گزارش تابناک : محمدعلی باغستانی از ایجاد مرکز قرنطینه حفظ نباتات در مناطق آزاد کشور خبر داد و گفت: طی هماهنگی‌ که با سازمان مناطق آزاد و ویژه اقتصادی داشته‌ایم، سه هفته اخیر نخستین مرکز قرنطینه در منطقه آزاد چابهار شروع به کار کرد.

وی همچنین از احداث مرکز قرنطینه و حفظ نباتات در منطقه آزاد کیش خبر داد و افزود: فضای لازم در اختیار ما قرار گرفته و کار احداث این مرکز در حال انجام است و امیدواریم تا دو هفته ‌آینده مرکز قرنطینه کیش نیز کار خود را آغاز کند و همین‌طور در منطقه آزاد ماکو.

رئیس سازمان حفظ نباتات به این نکته اشاره کرد که تاکنون پیش از این هیچ مرکز قرنطینه گیاهی در مناطق آزاد وجود نداشت و اگر قرار بود گیاهی به سرزمین اصلی کشور وارد شود در شهرهای اصلی قرنطینه می‌شد که مشکلاتی را در بازار به وجود آورده بود.

وی در توضیح بیشتر این موضوع گفت: وقتی قرار بود  نوعی از گیاهان وارد مناطق اصلی بشود، به دلیل نداشتن شرایط و استانداردهای لازم امکان ورود را نداشت.

باغستانی گفت: قرار بر این شد تا محصولات کشاورزی از ابتدا با نظارت قرنطینه‌ای وارد مناطق آزاد شوند تا اگر لازم بود، آنها وارد سرزمین اصلی شوند، دیگر مشکلی نداشته باشیم.

به گزارش خبرنگار فارس، دو هفته اخیر تفاهم‌نامه‌ای بین رییس سازمان مناطق آزاد کشور و وزیر جهاد کشاورزی به امضا رسید، تا در مناطق آزاد هم مراکز قرنطینه گیاهی ایجاد شود.

ورود گیاهان غیربومی به کشور خطر ورود آفات و بیماری های جدید را به همراه دارد که به سرعت به گیاهان بومی کشور قابل انتقال خواهد بود. آفت مگس زیتون و شب پره شمشاد از جمله آفات وارداتی است.

ورود میوه و گیاهان قاچاق علاوه بر ضربه به تولید داخل خطر انتقال آفات گیاهی را هم به دنبال دارد چرا که در واردات رسمی مراحل قرنطینه گیاهی قبل از ورود به داخل کشور طی می‌شود.






منبع : فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار