اگر زیادی فراموشکار شده اید علت آن می‌تواند کم خوابی یا دلایل متعدد دیگری مانند ژنتیک، سطح فعالیت فیزیکی، سبک زندگی و عوامل محیطی باشد. اگرچه در این مسئله که رژیم غذایی و تغذیه سالم نیز نقش مهمی در عملکرد مغز دارند شکی نیست.
کد خبر: ۵۲۷۹۵۶
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۳ 22 November 2017

به گزارش تابناک : تغذیه ی مناسب برای تقویت حافظه می تواند جریان خون به سمت مغز را تقویت کرده و به این طریق باعث بهتر شدن عملکرد مغز شود. تحقیقات نشان داده رژیم غذایی مدیترانه‌ای به هوشیاری مغز کمک کرده و همچنین مواد غذایی که در رژیم غذایی مدیترانه‌ای وجود دارند باعث تقویت عملکرد شناختی، حافظه و هوشیاری می‌شوند.

رژیم غذایی مناسب جهت تقویت حافظه و خواص این مواد غذایی

خوردن سبزیجات

سبزیجات به خصوص انواع کلم مانند کلم بروکلی و سبزیجات با برگ‌های تیره از جمله مواد غذایی هستند که علاوه بر بهبود عملکرد مغز، به کاهش وزن نیز کمک می کنند. در کنار غذای خود سعی کنید از سالاد کلم استفاده کنید. کلم بروکلی سرخ شده نیز گزینه‌ی بسیار مناسبی برای قرار گرفتن در برنامه غذایی ناهار و شام است.

انواع توت و گیلاس را امتحان کنید

انواع توت به خصوص آن‌هایی که رنگ تیره‌ای دارند مانند تمشک، بلوبری و گیلاس سرشار از آنتوسیانین و فلانوئیدهایی است که باعث تقویت عملکرد حافظه می‌شوند. به عنوان میان وعده یا همراه سریال صبحانه و یا در دسرهای خود از یک مشت توت استفاده کنید. شما می‌توانید مواد مغذی لازم را از گیلاس یا توت‌های تازه، یخ زده یا خشک شده نیز به دست آورید.

اسیدهای چرب امگا 3

مواد مغذی ضروری برای سلامت مغز مانند اسیدهای چرب امگا 3 و اسید دوکوساهکسائنویک که بیشتر با نام  DHA شناخته می‌شود می‌توانند منجر به تقویت حافظه در بزرگسالان شوند DHA فراوان‌ترین اسید چرب در مغز است. زمانی که سطح DHA در خون فردی بالا باشد عملکرد مغز بهتر می‌شود. این اسیدهای چرب را حتما در رژیم غذایی خود داشته باشید.

غذاهای دریایی، جلبک‌ها و ماهی‌های چرب

ماهی‌های چرب مانند سالمون، ماهی تن باله آبی، ساردین و شاه ماهی بهترین منابع اسیدهای چرب امگا 3 به حساب می‌آیند و به همین دلیل باید در برنامه غذایی شما باشند. در هفته چند بار به جای گوشت از ماهی استفاده کنید تا از مواد مغذی آن بهره مند شوید. ماهی سالمون را همراه با سالاد کلم قرمز امتحان کنید. اگر ماهی نمی‌خورید برای دریافت مواد مغذی لازم از مکمل‌ها یا مواد غذایی دیگر با پزشک خود یا متخصص تغذیه مشورت کنید. شما همچنین می‌توانید اسیدهای چرب امگا 3 را از روغن ماهی، جلبک دریایی یا مکمل‌ها به دست آورید.

گردو در رژیم غذایی

گردو

گردو تأثیر مثبتی در سلامت قلب دارد و همچنین ممکن است باعث تقویت عملکرد حافظه شود. یک مشت گردو برای میان وعده انتخاب مناسبی است. همچنین می‌توانید آن را به بلغور جو دو سر یا سالاد نیز اضافه کنید.

بهتر است بدانید که...

این مواد مغذی تنها برای مغز مناسب نیستند بلکه برای سایر قسمت‌های بدن و قلب نیز مفیدند. اگرچه تضمینی وجود ندارد که با خوردن این مواد غذایی فردا یادتان بیاید که کلیدهای خود را کجا گذاشته‌اید اما به مرور زمان می‌توانند سلامتی و زندگی سالم طولانی را به شما هدیه دهند.

کافئین و حافظه بانوان

تاثیر کافئین روی تقویت حافظه‌ی بانوان

مطالعات اخیر که روی 700 زن و مرد 65 سال به بالا (میانگین سنی 74) در سه شهر کشور فرانسه (بوردو، دیژون، مونت پلیر)  انجام شده است، نتایج جالبی داشت.

زمانی که این تحقیق آغاز شد شرکت کنندگان اعلام کردند که روزانه چند فنجان چای یا قهوه می‌نوشند. همچنین لیستی از تمام داروهای مصرفی خود نیز تهیه کردند چرا که برخی داروها نیز حاوی کافئین‌اند.

این شرکت کنندگان حتی میزان مصرف شکلات و نوشابه های خود که حاوی کافئین می‌باشد را نیز اعلام کردند. سپس از آن‌ها آزمون مهارت‌های ذهنی و حافظه (با فهرستی از لغات) گرفته شد. همچنین هر دو سال این آزمون‌ها مجدد از آن‌ها گرفته می‌شد.

در نهایت مشخص شد زنانی که روزانه حداقل 3 فنجان چای یا قهوه می‌نوشیدند در آزمون‌هایی که هر 2 سال انجام می‌شد افت حافظه‌ی کمتری نسبت به زنان دیگر داشتند. این عدم افت حافظه در بخش حافظه‌ی کلامی بیشتر به چشم می‌خورد. اینطور شد که تاثیر کافئین روی تقویت حافظه‌ی بانوان مشخص گردید.

اینکه نوشیدنی زنان قهوه یا چای باشد مهم نیست چرا که در این تحقیق در واقع میزان مصرف کافئین و تاثیرش روی تقویت حافظه‌ی بانوان اهمیت دارد. اما با این حال به نظر نمی‌رسد مصرف کافئین در پیشرفت بیماری‌هایی مانند آلزایمر تاثیری  داشته باشد.

اما تأثیر آن روی مردان چگونه است؟

تحقیقات نشان می‌دهد مصرف کافئین روی آزمون‌های گرفته شده از مردان تأثیری نداشته است. همچنین مشخص شد زنان نسبت به مردان حساسیت بیشتری نسبت به مصرف کافئین دارند. مصرف کافئین می‌تواند به عنوان عادت سالمی برای تقویت حافظه شمرده شود. با این حال این مطالعه 100% فواید مصرف کافئین را ثابت نمی‌کند.






منبع : WEBMD 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار