افزایش قیمت حامل های سوخت با واکنش نمایندگان مجلس شورای اسلامی روبه رو شده است، به گونه ای که برخی از نمایندگان مجلس بر این باورند که در اوضاعی کنونی، هر گونه افزایش قیمت سوخت، باعث افزایش فشار بر قشرهای ضعیف و متوسط جامعه خواهد شد.
کد خبر: ۵۴۱۳۸۸
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۱ 20 December 2017
پایگاه اطلاع رسانی دولت در گزارشی اعلام کرد، در لایحه بودجه سال ۹۷، راهکار تأمین منابع برای اشتغال‌زایی، افزایش قیمت بنزین و گازوئیل به ۱۵۰۰ و ۴۰۰ تومان برای هر لیتر اعلام شده که مهمترین دلیل آن، رسیدن بهای بنزین و گازوئیل به قیمت فوب خلیج فارس است.

به گزارش «تابناک»؛ این گزارش که روز سه‌شنبه ۲۸ آذر در پایگاه اطلاع رسانی دولت منتشر شده است، می گوید: هم اکنون شکاف زیادی بین قیمت سوخت در ایران با کشورهای اطراف وجود دارد؛ برای نمونه، در حالی که قیمت گازوئیل در کشورمان ۳۰۰ تومان است، این قیمت در بسیاری از کشورهای پیرامون ۶۰۰۰ تومان است و همین، زمینه را برای افزایش قاچاق و مشکلات اینچنینی فراهم کرده است. در واقع، به دولت این اجازه داده شده تا از محل افزایش قیمت سوخت درآمدزایی کند».

در این گزارش همچنین آمده است: بر پایه بودجه ۹۷، قیمت بنزین لیتری ۱۵۰۰ و گازوئیل ۴۰۰ تومان پیشنهاد شده و البته دولت در اجرای آن مختار است و هنوز زمان آن مشخص نیست. این لایحه در صورت موافقت مجلس، ۱۷ هزار میلیارد تومان درآمد برای دولت دارد و برنامه ریزی شده تا این منابع صرف اشتغال شود».

این در حالی است که افزایش قیمت حامل های سوخت با واکنش نمایندگان مجلس شورای اسلامی روبه رو شده است، به گونه ای که برخی نمایندگان مجلس بر این باورند که در اوضاع کنونی، هر گونه افزایش قیمت سوخت، باعث افزایش فشار بر قشرهای ضعیف و متوسط جامعه خواهد شد.

محمد محمودی شاه‌نشین، نماینده مردم ملارد، شهریار و قدس در مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از افزایش حامل های انرژی در لایحه دولت در گفت و گو با تابناک اظهار داشت: ابهامات زیادی در بودجه داریم. در بحث افزایش قیمت ها هم پایه و اساس قیمت ها در کشور ما، فرآورده های سوختی است و مجلس با هر نوع افزایش پایه فرآورده های سوختی که پیش نیاز افزایش همه قیمت ها در کشور است، مخالفت صریح دارد.

این نماینده مجلس گفت: نمی توان همه حجم بار را بر دوش مردم انداخت، بلکه باید راه های دیگری برای جبران پیدا کرد، چون در این گونه روش ها، این تنها مردم هستند که فشار بر آنها خواهد آمد؛ بنابراین، ما با موضوع افزایش قیمت حامل های انرژی مخالف هستیم و اجازاه گران کردن آن را به دولت نخواهیم داد.

این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه مجلس در نهایت می تواند 5 تا 10 درصد در تغییر ردیف ها دخل و تصرف داشته باشد و با این وضعیت چه کاری می توان انجام داد، گفت: اصلا ما افزایش قیمت بنزین 1500 تومانی و گازوئیل 400 تومانی را تصویب نمی کنیم که بخواهیم کم کنیم.
این گونه نیست که هر لایحه ای بیاید و هر قیمت که دولت داده باشد، در مجلس تصویب کنیم. ما به این موضوع ورود می کنیم و در تلفیق به تمام ردیف های آن به صورت جزئی وارد می شویم؛ البته شاید در سقف بودجه تغییرات آنچنانی رخ ندهد، ولی جابجایی ردیف ها و حتی حذف برخی ردیف ها قطعا اتفاق خواهد افتاد.

این نماینده مجلس ادامه داد: ما در مجلس همه تلاش خود را می کنیم تا جای ممکن فشار را از روی مردم برداریم. هم اکنون مردم ما خیلی ناراضی هستند. آمار و ارقام بخش هایی مانند اشتغال و بیکاری، آمار طلاق، و آسیب های اجتماعی بسیار است و از سوی دیگر، مشکلات معیشتی موجود، باعث نارضایتی در میان مردم شده است؛ بنابراین، ما باید زمینه ای فراهم کنیم که مردم بتوانند فرصت نفس کشیدن داشته باشند. افزایش مواردی مانند حامل های سوخت ـ که باعث بالا رفتن قیمت همه اجناس می شود ـ فشار را به طبقه های پایین و متوسط جامعه بالا می برد و این اصلا به صلاح نظام نیست.

محمودی شاه نشین همچنین در بخش دوم گفته های خود، با اشاره به ضعف های دیگر لایحه بودجه دولت اظهار داشت: بودجه امسال نقاط ضعف بسیاری دارد و عمده ترین اشکال آن نیز مربوط به بخش اعتبارات عمرانی است؛ بخش عمده ای از اعتبارات پروژه های عمرانی در یک ستون با نام مشارکت و منابع دیگر آورده اند که متأسفانه تعریف مشخصی ندارند.

وی در تشریح این موضوع گفت: مثلا برای بیمارستانی حدود 22 میلیارد بودجه در نظر گرفته شده که گفته شده دو میلیارد آن از محل تملک دارایی ها باید تأمین شود و در واقع دولت باید پرداخت کند و 20 میلیارد آن از طریق جلب مشارکت عمومی باشد که معلوم نیست این اعتبار چگونه باید تأمین شود و چگونه می شود آن را واگذار کرد، چون کسی بیمارستان نیمه کاره که اسکلت آن زده شده، نمی پذیرد و هیچ عقل سلیمی هم این کار را انجام نمی دهد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار