خانه‌هاي تاريخي شيراز يکي پس از ديگري به بهانه توسعه و نوسازي شهري تخريب مي‌شوند. همان بافت تاريخي‌اي که گردشگران را از سراسر دنيا به سمت خود جذب مي‌کرد و رونق اقتصادي را براي استان به ارمغان مي‌آورد، حالا زير چرخ‌ بيل‌هاي مکانيکي تخريب‌کننده با خاک يکسان مي‌شوند. اين خانه‌ها که تاريخ و سبک زندگي مردم قديم ايران را با خود به همراه داشتند، تخريب مي‌شوند تا بناهاي مدرني که فرقي بين شيراز و شهرهاي ديگر باقي نمي‌گذارند، جايشان را بگيرند.
کد خبر: ۵۷۳۱۸۲
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۰ 03 March 2018

 

تابناک فارس به نقل از جوان آنلاین:صنعت گردشگري به عنوان يکي از صنايع پردرآمد در سراسر دنيا شناخته مي‌شود و به گفته رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از هر 11 شغل دنیا یکی مربوط به گردشگری است. علی‌اصغر مونسان در اين باره مي‌گويد:« آمارها نشان می‌دهد که یک میلیارد و 400 میلیون گردشگر در دنیا وجود دارد که اگر این عدد به‌ ازای متوسط هر گردشگر یک‌هزار و 500 دلار در نظر گرفته شود، می‌تواند اقتصاد عظیمی را به وجود آورد.» با اين حال به رغم اهميت بالاي صنعت گردشگري در رونق اقتصادي، اين روزا خانه‌هاي قديمي، بافت تاريخي و سنتي شهر شيراز مورد غفلت قرار گرفته شده است و هر روز به بهانه‌اي يکي از آنها تخريب مي‌شود. اتفاقي که خيلي زود شيراز را از يک مقصد گردشگري تاريخي به شهري معمولي تبديل مي‌کند.

تخريب بناهاي تاريخي و فرهنگ شيرازي

طبق اخبار به دست آمده خانه‌هاي تاريخي شيراز يکي پس از ديگري به بهانه توسعه و نوسازي شهري تخريب مي‌شوند و جاي آنها را ساختمان‌هاي تازه تاسيس مي‌گيرند. اين نيز درحالي است که بافت ۳۶۰ هکتاری فرهنگی و تاریخی شیراز به تنهایی ميتوانست بار گردشگری جنوب کشور را به دوش بکشد. بهانه مسئولان نيز براي تخريب اين خانه‌ها شمال طرح‌هاي توسعه، خیابان جدید و... است. در آخرین اقدام متوليان نيز ۲ خانه تاریخی مربوط به دوره قاجار از بين رفته است. البته تعداد خانه‌هاي تخريبي بيش از اين‌هاست. در اين خصوص نماينده مردم شيراز در مجلس شوراي اسلامي به خبرنگار «جوان» مي‌گويد:« درحال حاضر 5 خانه تاريخي در حال بازسازي هستند و اطلاعي از تعداد خانه‌هاي تخريبي ندارم، اما آنچه روشن است، تعداد خانه‌هاي تخريبي بايد بيش از اين‌ها باشد.»

علي اکبري با اشاره به مجموعه‌‌‌‌اي که کار تخريب را بر عهده دارد، مي‌افزايد:« مجموعه عمراني نيکان مدتي است که فعاليتش را در استان فارس شروع کرده و متعلق به سازمان توسعه و عمران شهري است. اين مجموعه فعاليت‌هاي عمراني مسير از حرم به حرم را بر عهده دارد و طي اين فعاليت‌هاي خود منجر به تخريب تعداد زيادي از خانه‌ها شده است که از لحاظ گردشگري تاريخي از اهميت بالايي برخوردار بوده‌اند.» خانه‌هايي که توجه گردشگران زيادي را به سمت خود جلب مي‌کرد و حالا با خاک يکسان شده‌اند.

اين نماينده مجلس ضمن انتقاد از نحوه فعاليت ميراث فرهنگي استان ادامه مي‌دهد:« حفاظت و جلوگيري از تخريب خانه‌ها وظيفه ذاتي ميراث فرهنگي است و کم‌کاري مسئولان اين بخش غيرقابل توجيه و جبران است.» نکته قابل توجه در اين بين هم اين است که ميراث فرهنگي هم مدعي است که از نحوه تخريب اين خانه‌‎ها اطلاعي ندارد و موضوع را به گردن بخش خصوصي مي‌اندازد.

بناهاي جديد جاي ساختمان‌هاي تاريخي

اين نيزدرحالي است که تعدادي از اين خانه‌ها ثبت ملي شده‌ بودند و عملا بخش خصوصي نمي‌توانسته دراين رابطه اقدامي کند. رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی استان فارس نيز با تاييد مطالب فوق مي‌گويد:« همه از حفاظت بافت تاریخی شیراز دم می‌زنند اما در عمل خانه‌ها تخریب می‌شود و تنها اعلام نگرانی را از مسئولین شاهد هستیم.» مسعود منیعاتی مي‌افزايد:« طبق قانون اگر آثار ثبت ملی شده باشد مربوط به تمامی مردم است و حال باید دید مسئول نگهداری از این املاک ثبت شده در استان فارس و شهر شیراز چه کسی است.»

البته به گفته اکبري نماينده مردم شيراز در مجلس مجموعه نيکان هم اين خانه‌ها را تخريب کرده است تا بناهايي جديد متناسب با بافت شهري ايجاد و بازاري مشابه بازارچه وکيل را احداث کند. بناهاي جديدي که ديگر جاذبه تاريخي ندارند و فقط ظاهرشان شايد شبيه معماري اصيل ايراني باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار