فاکس نیوز، همانند بی‌بی‌سی تصاویر ماهواره‌ای از پایگاه مورد نظر را منتشر و همانند بی‌بی‌سی منبع خبر خود را منابع ناشناس غربی معرفی کرده است. هاارتز احتمال داده که ممکن است، منبع واقعی این تصاویر، مقامات اسرائیلی باشند. صرف نظر از منبع این تصاویر، احتمالا تهران و دمشق این اخبار را جدی گرفته و آن را سیگنال مستقیم و یا غیرمستقیمی از جانب اسرائیل فرض خواهند کرد.
کد خبر: ۵۷۴۰۹۶
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۳ 04 March 2018

انتشار گزارشی توسط شبکه خبری فاکس نیوز آمریکا درباره پایگاه‌های وابسته به ایران در الکسوه و جبل الشرقی در اطراف دمشق، یادآور گزارش ماه دسامبر شبکه خبری بی‌بی‌سی درباره پایگاه نیروهای شیعه طرفدار ایران است که به فاصله کوتاهی پس از انتشار گزارش بی‌بی‌سی، هدف حمله هوایی اسرائیل قرار گرفت.

به گزارش «تابناک»؛ وبسایت روزنامه اسرائیلی هاارتز مدعی شده، انتشار یک گزارش توسط شبکه خبری فاکس نیوز آمریکا درباره پایگاه‌های نظامی جدید وابسته به ایران در نزدیکی دمشق پایتخت سوریه، مقدمه‌چینی برای حمله به این پایگاه است.

در موردی مشابه، چند هفته پیش و در ماه دسامبر سال 2017، بی‌بی‌سی به نقل از «منابع اطلاعاتی غربی» گزارشی درباره پایگاه نیروهای شیعه وابسته به ایران در سوریه منتشر کرد و به فاصله کوتاهی، این پایگاه هدف حمله هوایی قرار گرفت؛ هرچند اسرائیل مانند همیشه در خصوص نقشش در این حمله سکوت کرد.

در هفته گذشته، گزارش‌های بیشتری در خصوص استقرار ایرانی‌ها در سوریه (از جمله استقرار شبه‌نظامیان شیعه، حضور کارشناسان نظامی و سربازان سپاه پاسداران، و همچنین برنامه‌هایی برای ساخت پایگاه و کارخانه‌های تسلیحاتی) منتشر شد. در ابتدا نیویورک تایمز نقشه‌ای با جزئیات مفصل از پایگاه‌های ایران منتشر کرد و روز چهارشنبه گذشته، فاکس نیوز ساخت پایگاهی جدید با آشیانه‌های بزرگ در نزدیکی دمشق را گزارش کرد که احتمالا محل استقرار موشک‌هایی است که قادرند هر نقطه‌ای در اسرائیل را هدف قرار دهند.

 

فاکس نیوز، همانند بی‌بی‌سی تصاویر ماهواره‌ای از پایگاه مورد نظر را منتشر و همانند بی‌بی‌سی منبع خبر خود را منابع ناشناس غربی معرفی کرده است. هاارتز احتمال داده که ممکن است که منبع واقعی این تصاویر، مقامات اسرائیلی باشند.

صرف نظر از منبع این تصاویر، احتمالا تهران و دمشق این اخبار را جدی گرفته و آن را سیگنال مستقیم و یا غیرمستقیمی از جانب اسرائیل فرض خواهند کرد.

گزارش رسانه‌های غربی درباره حضور نظامی ایران در سوریه با تحولات مهم دیگری همراه شده که سخنرانی غیرمعمول بنیامین نتانیاهو در اجلاس امنیتی مونیخ در 18 فوریه از آن جمله است. وی در این اجلاس برای اولین بار تهدید حمله مستقیم به ایرانی‌ها و دولت سوریه را مطرح کرد. تحول مهم دیگر برنامه نتانیاهو برای سفر به آمریکا و دیدار با ترامپ است، در حالی که گروهی از سناتورهای آمریکایی که اخیرا به اسرائیل سفر کرده‌اند، از مقامات دولت خواسته‌اند کمک‌های نظامی به اسرائیل برای مقابله با ایران افزایش یابد.

آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع دولت نتانیاهو نیز صبح روز چهارشنبه در گفت وگو با صدای اسرائیل مدعی شد، اسرائیل اجازه استقرار ایرانی‌ها در لبنان را نخواهد داد و به شکل خاص جلوی استقرار موشک‌های دوربرد را خواهد گرفت. لیبرمن البته این ادعا را که اسرائیل خواهان جنگ نیست، تکرار کرد.

بیشتر موشک‌های دوربرد و میان‌برد سوریه در جنگ داخلی این کشور از بین رفته و یا مورد استفاده قرار گرفته است. تمرکز ایران در دوره اخیر بر تسلیح حزب‌الله و به ویژه افزایش دقت راکت‌های هدایت شونده این گروه بوده است.

با توجه به ضرورت کسب آمادگی برای جنگ احتمالی آینده میان حزب‌الله و اسرائیل، منطقی این خواهد بود که ایران جبهه دومی برای حمله به اسرائیل از خاک سوریه تدارک ببیند. این اقدام باعث شود، در صورت بروز درگیری، نیروی هوایی اسرائیل مجبور باشد گستره عملیات خود را بیشتر کند و نیروی زمینی اسرائیل هم برای مقابله با موشک‌هایی که از مناطق دورتر شلیک می‌شوند، نیازمند گسترش محدوده عملیات خود خواهد بود.

 

گزارش جدید استقرار ایرانی‌ها در سوریه، حدود دو و نیم هفته پس از درگیری اخیر پدافند هوایی سوریه با جنگنده‌های اسرائیل منتشر شده که در جریان آن، یک هواپیمایی اسرائیلی ساقط شد و در مقابل اسرائیل مدعی است در جریان این درگیری، خسارات سنگینی به پایگاه‌های سوری و ایرانی وارد کرده است.

علی‌رغم هزینه‌هایی که دو طرف در این درگیری متحمل شدند، ظاهرا هر دو برنامه‌های قبلی خود را ادامه می‌دهند. ایران در حال افزایش امکانات خود در سوریه است تا در موقعیت بعدی به اسرائیل ضربات بیشتری وارد کند و در حالی که از دهم فوریه و ساقط شدن هواپیمای اسرائیلی تاکنون، گزارش جدیدی از حمله اسرائیل به خاک سوریه منتشر نشده، مقامات ارشد اسرائیلی اصرار دارند که سیاست قبلی اسرائیل در مرزهای شمالی ادامه خواهد یافت.

به زبان دیگر و با توجه به گزارش فاکس نیوز، می‌توان حدس زد که شمارش معکوس برای یک درگیری دیگر در آسمان سوریه آغاز شده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار