کد خبر: ۵۷۶۲۹۱
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۶ 08 March 2018

بانوان آگاه با قدرت ایفای نقش ،عامل موثر در دست یابی به اهداف ایران 1404
برخی از نکوداشت های درج شده در تقویم رسمی، منحصر و محدود به همان روز نبوده و نیست؛ علاوه بر بار معنایی و مفهومی، این نکوداشت ها، منضم به ارزش هایی است که ریشه در فرهنگ و تاریخ ایران اسلامی دارند.
باید تصریح نمود که چه خجسته روزی را به عنوان روز نکوداشت مقام زن و مادر انتخاب کرده اند و چه بهجت اثری این انتخاب در فضای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ... کشورمان ظرف چهار دهه گذشته برجای گذاشته است.
این سخن که همه ما حاصل رویاهای مادر خود هستیم؛ با ادبیات مختلف در طول تاریخ، از زبان افراد اثرگذار تاریخ بیان شده است. در نتیجه اینجانب در مقام بیان نقش مادران در پرورش فرد و بالتبع جامعه نمی باشم. اما نمی توان انکار کرد علی رغم تغییر الگوهای رفتاری و منابع هویتی در جامعه امروز و اضافه شدن شبکه های اجتماعی به حوزه اثرگذاری افراد(نهادهای) مرجع بر رفتار فردی و اجتماعی افراد؛ هنوز نقش بسزای مادران(خانواده به صورت اعم) در فرهنگ سازی رفتار هر یک از ما غیر قابل کتمان است. این مهم را می توان در موضوعاتی مانند صداقت در رفتار، گفتار و عمل؛ حسن رفتار در کار گروهی، پشتکار و صبر در رسیدن به هدف مشاهده کرد، آموزه های رفتاری که مادران می توانند در طول عمر فرزندان خود از طرق مختلف به آنها آموزش داده و فردی با شاخص های شهروندی مسئول و مسلمانی واقعی(در عمل) تحویل جامعه دهند.
اینکه زن در طول تاریخ جنس دوم بوده و به آن ظلم شده و باید حقوق زنان را مطالبه و استیفاء کرد جای سخن بسیار دارد، اما آنچه مطمح نظر بنده است آگاه سازی و آگاه شدن زنان ایران زمین نسبت به نقش خود در اجتماع است. به باور بنده، جنسی نگاه کردن به تاریخ از اساس غلط است، چراکه در مراودات اجتماعی این نقش افرادی است که می تواند شاخص رفتاری- کارکردی و ناکارآمدی قرار گیرد.
در نتیجه با تقسیم بندی زن و مرد و بررسی ظلم هایی که یکی بر دیگری روا داشته موافق نیستم، به دو دلیل نخست اینکه این برداشت از نگاه فرهنگ غربی نسبت به شرق نشأت گرفته و دوم اینکه تقسیم بندی جنسیتی روابط میان این دو، مبتنی بر باور به وجود ضدیت ذاتی در روابط زن و مرد می باشد، و در مسیر استدلالی بررسی و بالتبع نتیجه مأخوذه فردی که در این حوزه اقدام به تحلیل می کند دچار توهم خود درست پنداری و قضاوت است، موضوعی که بنده خود را از این مقام دور ارزیابی می کنم.
شاید بتوان مهمترین اثری که این دوره از زنان در نقش آفرینی اجتماعی جامعه ایرانی برجای گذاشت را بالا بردن امکان و ظرفیت ورود بانوان به عرصه های مختلف اجتماع عنوان کرد. به این معنی که با توجه به نگاه سنتی دینی و مخالفت موجود میان باورهای رسمی رژیم پیشین درباره نوع پوشش و روابط بانوان و آقایان در اجتماع، با اعتقادات عموم مردم، خانواده ها از ادامه تحصیل دختران خود ابا داشتند، از سوی دیگر ارتباطات میان روستاها و شهرهای کوچک کشور با شهرهای بزرگ و مراکز استانها بسیار اندک بود؛ این دو عامل در دوران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برطرف شد و طی سالهای اخیر شاهد افزایش میزان قبولی دختران کشورمان در مسابقات علمی کنکور سراسری هستیم.
بنابراین طی این چهار دهه بانوان ایرانی از جنگ تا سازندگی و بالندگی کشور حضور داشتند و از مشاغل محدود به پرستاری و آموزگاری به سرحد نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی، وزارت و معاونت ریاست جمهور در حوزه های سیاسی و مدیریتی کلان کشور ارتقاء یافتند.
به عبارت بهتر در حالیکه طی سالهای گذشته موضع جامعه نسبت به ارتقاء سطح کمی و کیفی دانش و آگاهی بانوان نسبت به نقش خود در مسیر تحولات اجتماعی، موضع لطف بود، در سالهای اخیر این نگاه به تحمیل توانمندیها در پذیرش و ایفای نقش موثر و مفید در موقعیت های مختلف اجتماعی(دولتی-خصوصی) تغییر موقعیت یافت. این کیفیت را می توان در کمیت دانشمندان هسته ای، پزشکان و متخصصین حوزه های مختلف کشور مشاهده کرد، آمارهایی که به زعم سازمان های بین المللی از شاخص های توسعه انسانی در سطح منطقه فراتر رفته و جامعه ای پویا را نشان می دهد.
در نهایت باید تصریح کرد به گواهی نهادهای نظارتی مسئولیت پذیری بانوان ایران اسلامی طی دوران مختلف اثبات کننده وجود سلامت نفس، سلامت مالی، عملیاتی سازی نگاه تخصصی به جای نگاه رابطه ای در تصمیم گیری در مدیریت بانوان است.
برای ساخت ایران و ایرانی الگوساز در منطقه باید الزامات حضور بانوان در عرصه های مختلف را پذیرفت، چراکه جامعه ای که دارای دختران و بانوان آگاهی است، ضریب موفقیت و مسئولیت پذیری در مسیر تعالی کشور را طی می کند. امید است منطقه آزاد کیش تحت مدیریت دکتر انصاری لاری به عنوان شهر خلاق کشور، الگوی موفقی از نقش آفرینی بانوان در عرصه های مختلف، پیش چشم ناظران قرار دهد.
روز زن را به همه بانوان تبریک عرض می نمایم.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار