براساس قول استاندار البرز و با مساعدت دستگاه قضایی به زودی اقدامات لازم برای قطعیت مالکیت کاخ مروارید به عمل می آید.
کد خبر: ۵۸۱۱۹۸
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۵ 19 March 2018

به گزارش تابناک البرز مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان البرز با بیان اینکه اکنون 27 هکتار از مجموعه کاخ تاریخی مروارید مهرشهر کرج در اختیار این اداره کل قرار دارد،گفت: با اقدامات انجام شده ، به زودی مالکیت قطعی این اثر تاریخی مشخص می شود.

حجت الاسلام فخرالدین صابری در حاشیه بازدید معاون رئیس و رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری از مجموعه کاخ مروارید مهرشهر کرج افزود: براساس قول استاندار البرز و با مساعدت دستگاه قضایی به زودی اقدامات لازم برای قطعیت مالکیت کاخ مروارید به عمل می آید.


مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری البرز با اشاره به تلاش های انجام گرفته برای تامین بودجه مرمت و بازسازی کاخ مروارید ، گفت: سفر رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به البرز دستاوردهای زیادی به دنبال داشت که یکی از آنها قول مساعد برای تامین اعتبار بازسازی و مرمت کاخ مروارید است .


وی با بیان اینکه وضعیت فیزیکی کاخ مروارید کرج مناسب نیست و رئیس سازمان میراث فرهنگی از این وضعیت ابراز تاسف کردند،اظهار داشت :انتظار می رود با تخصیص اعتبار ملی بازسازی و مرمت این مکان تاریخی در آینده نزدیک آغاز شود.


مدیرکل میراث فرهنگی البرز افزود: البرز جاذبه های گردشگری بسیاری دارد که کاخ مروارید، کاخ ناصری، جاده چالوس، خانه مصدق و تپه ازبکی تنها بخشی از آنها است.


وی گفت: در تلاش هستیم تا زمینه بازدید عموم از جاذبه های استان تاریخی استان البرز فراهم کنیم .


مجموعه کاخ مروارید در زمینی به مساحت ۱۱۱ هکتار و بازیربنای 2 هزارو500 متر مربع در سال های 1345 تا 1347 در مهرشهر کرج ساخته شد.


سازهٔ اصلی و طرح کاخ به ریخت یک سفره‌ماهی است که صدفی را دربرگرفته‌است، همه فضاهای معماری در زیر سقفی با فرم حلزونی و با نورگیرهای گوناگون و به‌شکل دانه‌های مروارید اجرا شده‌است.


در ضلع شمالی کاخ و در محوطهٔ بیرونی دریاچه نیز به‌شکل باله‌های سفره‌ماهی طراحی و احداث شده‌است.


این بنا دربردارنده فضاهای مختلف از جمله تالار طلایی بار، دفتر مخصوص شمس پهلوی ، تالار پذیرایی، سالن سینما، سالن بیلیارد، استخر، آب‌نما، محل نگهداری پرندگان کمیاب، اتاق‌های خواب و ... است .


یکی از مهمترین بخش‌های این کاخ اتاق صدف است که دارای تزئینات مختلفی بوده، به خصوص نمای بیرونی آن که به صورت حلزونی شکل ساخته شده‌است.


در طراحی فضای بیرونی دریاچه کوچکی از سه طرف کاخ را احاطه کرده و به زیبایی آن افزوده‌است.


معماری این اثر که بخشی از تاریخ معماری مدرن است، با تأثیر از شیوه فرانک لوید رایت از پرآوازه‌ترین معماران آمریکایی است که از سوی یکی از شاگردان ایرانی‌اش به نام «عامری» شکل گرفته‌است.


اکنون این مجموعه تاریخی در اختیار برخی ارگان ها است و نیاز به مرمت و بازسازی دارد.


دکتر علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شامگاه یکشنبه از بخش های مختلف این مجموعه تاریخی بازدید کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار