جانشین رئیس سازمان بورس در امور بین الملل اعلام کرد: تا به امروز بورس ایران با ۹ کشور «آلمان، سوییس، ترکیه، چین، هنگ کنگ، عمان، یونان، عراق و هند» در موضوعات متفاوت اقدام به تعامل کرده است.
کد خبر: ۵۸۶۶۵۳
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۰ 06 April 2018
به گزارش تابناک : بهادر بیژنی جانشین رئیس سازمان بورس در امور بین الملل در میزگردی با موضوع جذب سرمایه گذار خارجی در بورس، موانع و راهکار‌ها برگزار شد در ابتدا با اشاره به تدوین برنامه بین المللی شدن در سازمان بورس و اوراق بهادار، بیان کرد: یکی از فعالیت‌هایی که طی یک سال گذشته در سازمان صورت گرفته است، تدوین برنامه بین المللی شدن بازار سرمایه است.
وی افزود: این برنامه با همکاری مسولانی که هم در حوزه فاینانس و هم در حوزه بورس فعالیت داشته تنظیم شده که یکی از نکات بسیار مهم در این برنامه، وجود یک رهیافت فعالانه به جای یک رهیافت عکس العملی است.
وی در توضیح موارد فوق گفت: به عنوان مثال اگر احساس کنیم که باید با نهاد ناظری ارتباط داشته باشیم، بهتر است خودمان به سراغ آن‌ها برویم. منتظر نباشیم آن‌ها ارتباط را برقرار کنند.
یا اگر فکر می‌کنیم بعضی از بازیگران بازار سرمایه، مورد نظر و جزو اهداف ما هستند، خودمان فعالانه برویم، به جای این که منتظر بمانیم آن‌ها سراغ ما بیایند. به نحوی تلاش شد که دید مارکتینگ را توسعه دهیم.
جانشین رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به ارتباط نهاد ناظر با فعالان بازار سرمایه در زمینه بین المللی شدن بیان کرد: در این خصوص چند فعالیت مهم صورت گرفته است.
مورد اول در صنعت نهاد‌های ناظر است که توانستیم با چند نهاد ناظر ارتباط عمیق، درازمدت و سازنده برقرار کنیم.
وی در این زمینه ادامه داد: سازمان بورس تلاش کرد، به جای این که با تعداد بسیار زیادی نهاد ناظر ارتباط سطحی و کم عمقی داشته باشد، با چند نهاد به تعاملات جدی برسد.
یکی از این ارتباطات موفق با نهاد ناظر آلمان «بافین» است، که با همکاری آن‌ها در ایران ورکشاپ برگزار شد. همچنین در این مدت ایران هم در آلمان حضور پررنگی داشت و از زمانی که موافقت نامه میان طرفین امضا شد، جلسات متعددی بین دو کشور برگزار شد.
بیژنی همچنین افزود: آلمانی‌ها در بحث آیسکو حمایت جدی‌ای از ایران داشتند. علاوه بر آن، بیش از ۵۰ درصد حجم سرمایه گذاری در بازار سرمایه ایران متعلق به آلمانی‌ها است.
وی با اعلام خبر همکاری بازار سرمایه ایران و چین بیان کرد: همچنین سازمان بورس و اوراق بهادار طی مدت اخیر ارتباط بسیار خوبی با نهاد ناظر بورس هنگ کنگ، عمان و یونان داشته است.
آخرین خبری که در این خصوص مطرح است همکاری‌های مشترک ایران با نهاد ناظر بازار سرمایه چین است. طی مذاکراتی که صورت گرفت توانستیم یک موافقت نامه امضا و پروژه‌های مختلفی را تعریف کنیم.
بیژنی بخش دوم فعالیت‌های بین المللی شدن را در سطح نهاد‌های منطقه‌ای یا نهاد‌ها و سازمان‌های ویژه بیان کرد و گفت: ارتباط ما با «کامسک» کمیته دائمی همکاری‌های اقتصادی سازمان همکاری اسلامی، مثالی از ارتباط ما در سطح نهاد‌های منطقه‌ای است.
در این زمینه ما توانستیم رییس یکی از بخش‌های این کمیته باشیم و در بخش دیگر نایب رییس هستیم. همچنین در IFSP که در واقع آیسکو اسلامی است، فعالیت ما جدی‌تر شده است. در زمینه قانونگذاری این کمیته حضور ایران جدی است به طوری که در این جلسات معاون حقوقی سازمان بورس ایران نیز حضور دارد.

تلاش برای تبدیل عضویت در IOSCO
جانشین رییس سازمان بورس در امور بین الملل در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به حضور ایران در آیسکو بیان کرد: در سطح نهاد‌های بین المللی مهم‌ترین فعالیت ایران عضویت در IOSCO است.
بیش از یک سال است که سازمان بورس عضو پیوسته آیسکو شده و در تلاش است به عضو عادی تبدیل شود.
تا امروز چند مرحله از تصویب عضویت عادی ایران در این نهاد طی رایزنی‌های بسیار زیادی انجام شده است. در این زمینه ما با نهاد ناظر سوییس یا همان «فینما» و نهاد ناظر ناظر آلمان جلسه حضوری داشته‌ایم و حمایت آن‌ها را جلب کرده‌ایم.
وی در ادامه افزود: در بحث گفتگوی مالی مذاکرات مشترک سازمان بورس، بانک مرکزی و طرف‌های سوییسی را در دستور کار داشته‌ایم. در این زمینه سوییسی‌ها به حمایت از عضویت عادی ما در IOSCO اشاره کرده‌اند.
در مرحله اول پرونده ما در تیم ارزیابی با حضور کشورهایی، چون انگلیس، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، نهاد ناظر کبک و یونان بررسی شد و اعلام کردند که ما استاندارد‌های لازم برای همکاری با IOSCO به صورت عضو عادی را دارا هستیم.
بعد از حصول این موافقت که یکی از مراحل بسیار مهم عضویت عادی ما در آیسکو است، پرونده ما به تیم ناظر ارسال شد که در حدود ۳۰ نهاد ناظر از کشور‌های مهم دنیا در آن عضو هستند.
بیژنی در ادامه توضیح داد: تا به حال چندین جلسه برگزار شده است. در این زمینه طی همین چند روز نیز مشغول تعامل با IOSCO و پاسخگویی به سوالات آنان بودیم. با وجود اینکه در بسیاری از نهاد‌های بین المللی عضو هستیم، اما عضویت در آیسکو ماهیت دیگری دارد. به جرات می‌توان گفت که عضویت عادی ایران در این نهاد، موضوع بسیار جالب، جذاب و جدی است.

جذب سرمایه گذار خارجی
جانشین رییس سازمان بورس، بین المللی شدن بورس را مسیری برای جذب سرمایه گذار خارجی دانست و گفت: تصوری که از بین المللی شدن بازار سرمایه وجود دارد، مربوط به افزایش میزان جذب سرمایه گذار خارجی است.
این نکته مقبول است که هر چقدر سرمایه گذاری خارجی بیش تری جذب شود فضای بازار سرمایه مطلوب‌تر می‌شود، اما واقعیت این است که بین المللی شدن بازار سرمایه را نباید نادیده گرفت.
وی در تشریح این موضوع بیان کرد: یکی از مهم‌ترین تاثیرات بین المللی شدن بازار سرمایه بالا رفتن استاندارد‌ها در بازار داخلی است. این نکته قابل قبول است که حجم سرمایه گذاری خارجی هنوز در شان بازار سرمایه نیست.
برای همین بیش‌ترین و مهم‌ترین تاثیر بین المللی شدن را در افزایش استاندارد‌های بازار سرمایه می‌بینم. به عنوان مثال بسیاری از قوانین کنونی بازار، مانند قانون توسعه و قانون بازار، به دلیل الزاماتی بود که به منظور عضویت در نهاد‌هایی مانند WFE و IOSCO باید تصویب می‌شد.
بیژنی افزود: هدف اصلی آیسکو حمایت از سرمایه گذاری و سرمایه گذاران است، مسلما با عضویت عادی در این نهاد بیش‌ترین فایده متوجه سرمایه گذاران داخلی ایران خواهد شد. بعد از اجرایی شدن «برجام» میزان حضور سرمایه گذاران خارجی بیش از سه برابر شده است.
آلمانی‌ها حجم بسیار عمده‌ای را از سرمایه گذاری خارجی در ایران داشتند و ما ارتباط مان را با نهاد ناظر سرمایه گذاری آلمان به دقت ادامه می‌دهیم تا اعتمادی که سرمایه گذاران آلمانی به بازار، نهاد ناظر، بورس‌ها و کلیه فعالان بازار سرمایه داخلی کردند، حفظ کنیم.

بیژنی در بخش دیگری از ارائه گزارش فعالیت‌های سازمان بورس در زمینه بین المللی شدن به IFRS اشاره کرد و گفت: یکی از بحث‌های مهم ما طی مدت اخیر IFRS بوده است، که الزاماتی در این حوزه وجود دارد. یکی از اهداف مهم اجرایی کردن IFRS ایجاد زبان مشترکی بین ما و فعالان خارجی بازار سرمایه است.
در این زمینه یکی از پروژه‌هایی که سپرده گذاری به صورت جدی پیگیری می‌کند، پروژه XNET است که اگر این پروژه اجرایی شود ما به بیش از ۲۰ بازار دنیا متصل می‌شویم و می‌تواند تاثیر بسیار زیادی را در بین المللی شدن بازار سرمایه داشته باشد.
 وی در ادامه به همکاری‌های مشترک بورس تهران و استانبول اشاره کرد و گفت: بورس تهران با بورس استانبول جلسات و مکاتبات زیادی داشته است. یکی از اختلافات بین این دو بورس در زمینه بحث گزارش گیری و ساعات معاملاتی بود که در نهایت به یک مدل قابل اجرا رسیدند.
از سوی دیگر فرابورس فعالیت‌های بین المللی خود را به صورت جدی در حوزه‌های مختلف ادامه می‌دهد و شاهد تحولاتی در فعالیت‌های بین المللی آن هستیم.
در آخرین اقدام، همکاری با بازار سرمایه عراق را آغاز کردند و اخیرا جلسه‌ای با رییس بورس بغداد داشتند. در نهایت آخرین تحولی که در حوزه فعالیت‌های بین المللی انجام شد تعامل بورس کالا و بحث سکوی مشترک معاملاتی بین این بازار و بورس ملی کالای هند است. در این زمینه پلتفرم و مسایل اجرایی آن آماده شده و در آینده نزدیک امیدواریم که اجرایی شود.
 
 
منبع:سنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار