اواخر ‌سال گذشته،‌ مهدی تاج و علی کفاشیان، رئیس و نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال در سفری که به قطر داشتند قرارداد همکاری با فدراسیون فوتبال این کشور امضا کردند.
کد خبر: ۵۹۱۴۰۱
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶ 16 April 2018

به گزارش تابناک : در حاشیه این جلسات هم رسما اعلام شد که قطر برای میزبانی جام‌جهانی از ایران کمک می‌‌گیرد و جزیره کیش هم به‌عنوان یکی از مناطقی که کمپ و اردوهای تیم‌های حاضر در جام‌جهانی در آن برگزار خواهد شد، مورد استفاده قرار خواهد گرفت. حالا که قرار شده نماینده‌های فیفا برای بررسی امکانات به جزیره کیش سفر کنند، نکته قابل تامل این‌جاست که کیش به هیچ‌عنوان زیرساخت‌های لازم برای کمک به قطر را ندارد!

برگزاری دو مسابقه جام‌جهانی در کیش؟

بهرام افشارزاده، دبیر شورای ورزش و تربیت بدنی سازمان منطقه آزاد کیش در اظهارنظری حیرت‌انگیز اعلام کرده است که علاوه بر کمپ تمرینی‌، برگزاری یکی، دو دیدار جام‌جهانی ٢٠٢٢ در جزیره کیش هم دور از ذهن نیست و قرار است این موضوع در نشست مشترک میان مسئولان قطر و ایران مورد بررسی قرار بگیرد. به گفته افشارزاده، در این نشست احتمالا نماینده فدراسیون جهانی فوتبال هم حضور خواهد داشت. این مقام مسئول گفته است: ‌«به‌جز صحبت‌های اولیه که از سوی قطری‌ها برای کمک گرفتن از امکانات جزیره کیش مطرح شد و البته پیگیری‌های ایران و ازجمله نامه‌نگاری‌هایی که از سوی فدراسیون فوتبال صورت گرفت، قرار است مسئولان فوتبال قطر طی سفر به ایران بازدیدی از کیش و امکانات این جزیره داشته باشند. در جریان همین بازدید مذاکرات تکمیلی هم انجام خواهد شد تا دقیقا مشخص شود درخواست قطری‌ها برای این همکاری چیست.»

واکنش مقامات قطری

چند روز پیش، در جلسه کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی (کونمبول) ۱۰ عضو به افزایش تعداد تیم‌ها در مسابقات جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر از ۳۲ تیم به ۴۸ تیم رأی موافق دادند. این خبر به گوش کمیته ساخت پروژه‌های جام‌جهانی ۲۰۲۰ قطر رسید و این سازمان به این تصمیم احتمالی فیفا واکنش نشان داد. سخنگوی این کمیته در مصاحبه با روزنامه الرایه قطر گفت: به خودمان اطمینان داریم که می‌توانیم این مسابقات را با موفقیت برگزار کنیم و فرقی نمی‌کند تعداد تیم‌ها ۳۲ باشد یا به ۴۸ تیم افزایش پیدا کند، ولی قبل از تصمیم‌گیری نهایی باید با ما مشورت کنند تا زیرساخت‌های لازم را برای میزبانی ۴۸ تیم در دوحه در نظر بگیریم.

بازدید از امکاناتی که در حد جام‌ جهانی نیست!

قبلا مدیران فدراسیون فوتبال و حالا بهرام افشارزاده به‌عنوان دبیر شورای ورزش و تربیت بدنی سازمان منطقه آزاد کیش از بازدید مقامات قطر و فیفا از جزیره کیش صحبت کرده بودند. مسأله حیاتی اما این است که جزیره کیش به هیچ عنوان زیرساخت‌های ورزشی کاملا استاندارد و حرفه‌ای لازم را برای کمک به میزبانی مسابقاتی در سطح جام‌جهانی ندارد. شاید از نظر امکاناتی نظیر هتل و محل اقامت، کیش تقریبا شرایط خوبی داشته باشد اما تنها مجموعه ورزشی حال‌ ‌حاضر این جزیره ورزشگاه المپیک است که اصلا شرایط خوبی ندارد. این ورزشگاه در ظاهر دارای دو زمين فوتبال چمن و دو زمين ميني‌فوتبال چمن مصنوعي، چندين زمين تنيس، سالن اختصاصي پينگ‌پنگ، دو سالن تمرين و مسابقات اسكواش، استخر شنا مجهز به سوناي خشك و بخار با سالن بدنسازي است. همچنين سالن چندمنظوره ويژه ورزش‌هاي توپي و غيرتوپي شامل واليبال، بسكتبال، هندبال، فوتبال، كشتي، تكواندو، جودو، كاراته، خانه شطرنج و همچنين امكاناتي براي ديگر ورزش‌ها در اين سالن فراهم است. البته در صورت تفاهم، برای کمک به میزبانی در تمامی این موارد باید بازسازی و ساخت‌وساز دوباره صورت بگیرد. ضمن این‌که ورزشگاه اصلی المپیک هم اصلا شرایط میزبانی مسابقات جام‌جهانی را ندارد و اگر قرار باشد دو بازی از این مسابقات هم در آن‌جا برگزار شود باید استادیومی جدید ساخته شود که بعید به نظر می‌رسد چنین اتفاقی رخ بدهد و اگر قطر تصمیمی برای ساخت استادیوم جدید داشته باشد هم این کار را در کشور خودش در صورت ٤٨ تیمی شدن جام‌جهانی انجام خواهد داد.

 

 

منبع : شهروند 

برچسب ها: جام جهانی ، جزیره کیش
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار