موضع گیری ها و کارشکنی های رئیس جمهوری آمریکا در خصوص توافق هسته ای ایران با کشورهای 1+5 بار دیگر برجام را در کانون توجه ها قرار داده و ادامه حیات آن را با چالش هایی روبرو کرده است.
کد خبر: ۶۰۲۲۸۷
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۷ 08 May 2018

به گزارش تابناک : اکنون نزدیک به سه سال از انعقاد توافق جامع و نهایی هسته‌ای بین ایران و کشورهای 1+5 می گذرد؛ ولی زیاده خواهی های طرف آمریکایی تمامی ندارد و هر بار به بهانه های مختلف و واهی، در مسیر اجرای کامل برجام مانع تراشی می کند.
طرف ایرانی اما تاکید دارد اجرای بی کم و کاست برجام، یک بازی دو سر برد برای همه طرفین توافق است.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برجام یک تصمیم ملی است، گفت: ممکن است توافق هسته ای عیب و ایراداتی هم داشته باشد ولی باید به این موضوع توجه شود که مزایای این توافق بیشتر است.
احمد بیگدلی به لزوم وفاق و همدلی برای حمایت و حفاظت از برجام اشاره کرد و ادامه داد: در این شرایط اگر وفاقی برای این امر در کشور نداشته باشیم، در آینده پشیمان خواهیم شد.
وی با بیان اینکه با لحاظ شرایط و اوضاع کنونی در سطح دنیا و منطقه، برجام تصمیمی درست و مناسب است، خاطرنشان کرد: هیچ بردی نصیب برهم زنندگان این توافق نمی شود.
نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی به سنگ اندازی های آمریکا در مسیر اجرای برجام اشاره کرد و گفت: به یقین در توافق برجام، طرفی که به تعهدات خود عمل نکند، ضرر خواهد کرد.
وی با بیان اینکه ضروری است تا با عقلانیت و اخلاق به توافق برجام نگاه شود، تصریح کرد: اگر آمریکا بخواهد به نحو دیگری در موضوع برجام عمل کند، این موضوع مطمئنا به ضرر آمریکا خواهد بود.
فرماندار زنجان گفت: طی چهار دهه از حیات انقلاب اسلامی مشخص شده است که هر جا دشمن احساس کرده اختلافی در کشور مطرح است، فشارها را افزایش داده و هر زمان که انسجام بالا بوده و در داخل کشور پیرامون مسائل مختلف یک صدا وجود داشته، دشمن نیز عقب نشینی کرده است.
رضا عسگری با بیان اینکه در موضوع برجام مجموعه مسئولان نظام مواضع مشترکی را دنبال کرده اند، افزود: در برجام اگر طرف مقابل بدعهدی کند، افکار عمومی در دنیا پیرامون آن قضاوت خواهند کرد.
وی اظهار کرد: امروز شاهد این هستیم که دولت و نیز گروههای مختلف سیاسی در موضوع مقابله با تهدیدات دشمن، یک صدا هستند و مردم همیشه در صحنه نیز همراه مسئولان و دولت هستند.
عسگری با بیان اینکه دستاویز قرار دادن بدعهدی آمریکا در برجام در تسویه های سیاسی داخل کشور موجب سو استفاده دشمن می شود، تصریح کرد: باید بتوانیم از مزیت ها و مزایایی که در نتیجه بدعهدی دشمن ایجاد می شود، حداکثر بهره را ببریم.
فرماندار زنجان با بیان اینکه هر تهدیدی از سوی دشمن به نوعی یک فرصت و ظرفیت در کشور ایجاد می کند، گفت: اکنون با شرایطی که در کشور داریم، در بستر آرامشی اجتماعی باید تقویت انسجام و همگرایی را بیش از پیش مورد توجه قرار دهیم.
مدیرعامل بنیاد امید ایرانیان در استان زنجان گفت: حفظ انسجام درونی و اتفاق نظر در مسائل اساسی کشور یک نیاز مهم و همیشگی است و این مهم پیرامون توافق برجام با توجه به شرایط کنونی باید مورد توجه بیشتری باشد.
رسول بیات با بیان اینکه آمریکا به عنوان دشمن مشترک ملت ایران با حیثیت و منافع ملی کشور مبارزه می کند، اظهار کرد: در این شرایط آنچه ما را به موفقیت، پیروزی و اقتدار می رساند، وحدت و همگرایی بیش از پیش است.
وی به موضع گیری های ترامپ پیرامون برجام اشاره کرد و گفت: اگر شکستی در مسیر برجام ایجاد شود، این شکست برای همه است.
عضو شورای هماهنگی اصلاح طلبان استان زنجان تصریح کرد: موضع گیری های ترامپ ممکن است در دل عده ای تردید ایجاد کند ولی باید بدانیم در دفاع از منافع ملی و اقتدار نظام اسلامی، همسنگر، همفکر و هم قدم شویم.
رئیس جبهه متحد اصولگرایان استان زنجان نیز در این باره گفت: معمول این بوده که وقتی دشمن حمله اش را از بیرون زیاد می کند، می طلبد که در درون اتحاد و انسجام بیشتر از هر زمان دیگر مورد توجه قرار گیرد.
حجت الاسلام مهدی بیگ محمدی به ضرورت تلاش دولت برای تامین نیازهای مردم اشاره کرد و افزود: با لحاظ شرایط کنونی همه باید در مسیر انسجام حرکت کنیم چرا که با فقط از این طریق است که دشمنی های دشمنان کارایی اش را از دست می دهد.
توافق هسته ‌ای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) بیست و سوم تیرماه سال 1394 (چهاردهم ژوئیه 2015) در وین بین نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، اتحادیه اروپا و گروه 1+5 شامل انگلیس، فرانسه، آمریکا، روسیه، چین و آلمان امضا شد.
با اجرای برجام از دی ماه 1394، مقام های ایرانی بارها به کارشکنی های طرف مقابل بویژه آمریکا برای اموری مانند ارتباط های مالی و تجاری اعتراض کرده اند.
«دونالد ترامپ» که از بهمن سال 1395 به عنوان رییس جمهوری آمریکا بر سر کار آمده، بارها بر پایان دادن به برجام تاکید کرده است و اکنون بیست و دوم اردیبهشت ماه باید میان ادامه برجام یا خروج از آن تصمیم بگیرد.

 

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار