مشاور رئیس‌جمهور با بیان اینکه، تا پایان سال جاری گمرکات اجرایی در مناطق آزاد ۷ گانه کشور به طور کامل مستقر خواهند شد، ساز‌و‌کار جدید تخصیص ارز به فعالان اقتصادی در مناطق آزاد که کارت بازرگانی برای ثبت سفارش ندارند را تشریح کرد.
کد خبر: ۶۰۲۴۶۳
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۶ 08 May 2018

به گزارش تابناک : مرتضی بانک، با بیان اینکه، طی ماه‌های اخیر همکاریهای مناسب با گمرک جمهوری اسلامی انجام شده و در حال حاضر در ۳منطقه آزاد گمرک مستقر شده است،گفت: این مناطق سه گانه از جمله منطقه آزاد اروند از مهمترین مناطق آزاد هستند و سایر مناطق مانند کیش مساله خاصی ندارند. امیدواریم همین روند ادامه پیدا کرده و تا پایان سال جاری گمرکات اجرایی در همه مناطق آزاد کشور مستقر خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص ساز‌و‌کار تخصیص ارز به فعالان مناطق آزاد و ممنوعیت واردات بدون ثبت سفارش از مناطق آزاد با توجه به تصویب نامه ارزی اخیر هیئت دولت، گفت: بر اساس مصوبه دولت برای دریافت یا تخصیص ارز باید ثبت سفارش انجام شده باشد در این راستا هماهنگی‌های لازم با گمرک و سایر دستگاههای مرتبط انجام شده است تا این روند به سهولت انجام شود.

سازو‌کار جدید ثبت سفارش برای فعالان بدون کارت بازرگانی در مناطق آزاد

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور با بیان اینکه، برخی بازرگانان و تجار فعال در مناطق آزاد تجاری کارت بازرگانی ندارند، گفت: برای رفع این چالش اقدامات لازم از سوی مناطق آزاد صورت خواهد گرفت و با هماهنگی انجام شده قرار شد ثبت سفارش بلافاصله از سوی سوی گمرک مورد تایید قرار گیرد.

وی افزود، البته شرایط جدید ارزی، کار را تا حدودی کندتر میکند اما باید تاکید کنم فعالان اقتصادی مناطق آزاد نگرانی ویژه ای نخواهند داشت و طبیعی است که بعد از انجام ثبت سفارش برای کالای مورد نظر ارز تخصیص پیدا خواهد کرد.

مشاور رئیس‌جمهور در امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، با بیان اینکه، فرایند ثبت سفارش برای تجاری که کارت بازرگانی ندارند از طریق منطقه آزاد مربوطه انجام خواهد شد، گفت: برای انجام این روند هماهنگی‌های لازم با سازمان توسعه تجارت و گمرک ایران انجام شده است.

به عبارت دیگر در آینده نزدیک مجوز فعالیت اقتصادی در مناطق آزاد با هماهنگی سازمان توسعه تجارت، تحت عنوان کارت بازرگانی استفاده خواهد شد. همه فرایند ثبت سفارش نیز تحت کنترل خواهد بود و مشکل خاصی در این رابطه وجود نخواهد داشت.

تعیین تکلیف ایجاد ۸ منطقه آزاد جدید

مشاور رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری در خصوص آخرین وضعیت ۸ منطقه آزد جدید گفت: در کمیسیون اقتصادی مجلس موضوع ایجاد ۸ منطقه آزاد تجاری جدید مطرح بوده و این موضوع در حال رسیدگی و نهایی شدن می‌باشد.

وی افزود، بر اساس اطلاعات موجود طی یک ماه آینده لایحه مربوطه به صحن علنی مجلس خواهد رفت چراکه کار کارشناسی لازم روی این موضوع انجام شده است و نقاط ضعف موجود در این با همکاری دبیرخانه مناطق آزاد و همچنین اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس رفع شده است.

بانک ادامه داد، در فرآیند بررسی ایجاد ۸ منطقه آزاد جدید مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی نیز در کنار کمیسیون اقتصادی نقش موثری داشت.

معاون وزیر اقتصاد گفت: با توجه به آنکه امسال سال حمایت از کالای ایرانی است باید تلاش‌ها به گونه‌ای انجام شود که فعالیت‌های بازرگانی در مناطق آزاد با چالش همراه نباشد.

 

منبع: تسنیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار