اصغر فرهادی و بازیگران فیلمش در فتوکال و مصاحبه مطبوعاتی جشنواره کن شرکت کردند و به سوال‌های مربوط به فیلم پاسخ دادند.
کد خبر: ۶۰۳۵۱۱
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲ 10 May 2018

به گزارش تابناک : در مصاحبه پس از فتوکال که با حضور اصغر فرهادی، پنه لوپه کروز، خاویر باردم و ریکاردو دارن بازیگران فیلم «همه می‌دانند» برگزار شد، شرکت کنندگان در جمعی صمیمی به سوال‌های مصاحبه کننده پاسخ دادند.

مصاحبه کننده با تشکر از فرهادی که هفتاد و دومین جشنواره کن را با این فیلم زیبا شروع کرده از بازیگران فیلم او برای ارایه بازی‌های زیبا تشکر کرد. وی از فرهادی پرسید که پس از دیدن فیلم و واکنش تماشاگران چه احساسی داشت؟

فرهادی در پاسخ گفت: خیلی خوشحال بودم که فیلم به زبان و فرهنگ دیگری ساخته می‌شود. نگران بودم اسپانیایی‌ها همذات پنداری نکنند، ولی وقتی دیدم همه گروه هیجان زده بودند و استقبال کردند خیلی خوشحال شدم و برایم بسیار باارزش بود. سوای همه این چیز‌ها هیچ موقع در رویا هم نمی‌دیدم که همکاری با این تعداد افراد یک دل و دوست داشتنی داشته باشیم.

وی افزود: همانطور که خاویر هم اشاره کرد ما دلمان برای همدیگر تنگ می‌شود و من خیلی از تماشای فیلم در جمع هیجانزده بودم.

باردم هم اشاره‌ای به نقش خودش که رقیب دارن بود کرد و گفت: به او گفتم می‌توانم سرت را با دستانم فشار بدهم، ولی خب سرش خیلی بزرگ است...

پنه لوپه کروز هم گفت: از دیدن فیلم خیلی نگران بود و وقتی اولین بار فیلم را دید قلبش خیلی سریع می‌زد. وی با اشاره بر روند طولانی ساخته شدن فیلم گفت: ما ۵ سال درباره این پروه فکر می‌کردیم.

وی درباره سخت بودن ایفای این نقش هم گفت: شخصیت او خیلی چالش برانگیز است و زنی است که شخصیت قوی‌ای ندارد.

باردم هم درباره نقشش در این فیلم و رابطه خودش و همسرش گفت: ما از این درک که واقعیت و داستان با هم متفاوت هستند برخوردار هستیم و تفاوت بین واقعیت و داستان را درک می‌کنیم و این برایمان سخت نیست، چالش برانگیز است، ولی الهام بخش هم است.

پنه لوپه کروز هم به همین مساله اشاره کرد و گفت: باید کار خودت را بکنی و آن زمان احساس نمی‌کنی در برابر همسرت داری بازی می‌کنی. با این حال او تاکید کرد:، ولی هر سال نمی‌شود چنین فیلمی بازی کرد.

دارن نیز درباره کار کردن با فرهادی گفت: کار کردن با او خیلی فوق العاده است و ما می‌توانستیم شخصیت هایمان را گسترش دهیم و خیلی خوشحال هستم که این فیلم را بازی کردم. بازی با این جمع خیلی باعث افتخار بود.

اصغر فرهادی در باره سوال پرسشگر که از مشابهت ایرانی‌ها و اسپانیایی‌ها پرسیده بود، گفت: من گفتم ایرانی‌ها و اسپانیایی‌ها از نظر عاطفی و احساسی شبیه هم هستند. هر دو ملیت احساسی هستند و من می‌توانستم درکشان کنم و وقتی آنجا بودم احساس غریبه بودن نمی‌کردم، چون با دوستانی مثل باردم و کروز و دارن بودم و یک نزدیکی احساسی داشتیم.

وی افزود: خوشبختانه در ایران هم بازیگران خوبی داریم و اینجا همان حسی را داشتم که با بازیگران ایرانی داشتم. اسپانیا خصوصیت ویژه‌ای که دارد این است که از نظر هنرپیشه خیلی غنی است.

همچنین فرهادی در نشست مطبوعاتی فیلم نیز که با حضور خبرنگارانی از سراسر جهان برگزار شد و ۴۵ دقیقه طول کشید، درباره کار کردن با فرهنگ‌های مختلف گفت: کار کردن در زبان و فرهنگی دیگر کاری سخت است، اما راه وسطی وجود دارد و آن این که درباره مشترکات بین فرهنگی کار کنیم. این که آدم‌ها در گوشه و کنار دنیا با هم متفاوت هستند واقعیت ندارد. عشق، نفرت و خشم همه جا یکی است، ولی شکل بیان آن‌ها در فرهنگ‌های مختلف فرق می‌کند.

وی افزود معتقد است چنین فیلم‌هایی برای مردم کشور خودش مفید است، چون می‌بینند که مردم کشور‌های دیگر با آن‌ها فرقی ندارند و برای دیگر دنیا مفید است، چون متوجه می‌شوند ایرانی‌ها هم شبیه آن‌ها هستند.

فرهادی همچنین از پایان باز فیلمش گفت و افزود هر چند به این اصطلاح خیلی باور ندارد، اما از ۱۳ سالگی هر چه نوشته است پایان باز داشته و علاقه دارد تا به این ترتیب داستان یک شخصیت تمام نشود بلکه در ذهن مخاطب به حیات خودش ادامه دهد.

وی در عین حال تاکید کرد که این فیلم به نوعی شرقی است، چون خالق اثر تلاش داشته تا در فیلم دیده نشود و این جنبه‌ای است که در هنر‌های مختلف ایرانی دیده می‌شود. وی در این بخش یادی از کیارستمی نیز کرد که همواره این اصل را در آثارش مورد توجه قرار می‌داد.

وی وجه پلیسی را بهانه‌ای برای بردن مخاطب به موقعیتی دانست که برای او سوال ایجاد می‌کند که اگر خودش جای شخصیت بود چه کار می‌کرد؟

فرهادی این فیلم را به نوعی به شاه لیر نسبت داد و این که رابطه دختر و پدر چیست؟ آیا دختر جزو مایملک پدرش محسوب می‌شود؟ آیا مثل زمین باید به او نگاه کرد؟ پدر کیست؟ کسی که به صورت بیولوژیک پدر دختر است یا کسی که او را ۱۶ سال بزرگ کرده است؟

وی در پاسخ به اینکه آیا فیلمش می‌تواند در ایران نمایش داده شود گفت: همیشه آرزویم این است که در ایران فیلم بسازم و فیلم ساختن در ایران برایم اولویت اصلی است. تا آنجا که بتوانم سعی می‌کنم بتوانم این فیلم را در ایران نمایش دهم، چون می‌دانم مردم دوست دارند آن را ببینند. سعی می‌کنم راهی پیدا کنم که این فیلم آنجا هم دیده شود.

فرهادی همچنین به رابطه دو بازیگر فیلمش اشاره کرد و گفت: برای من ستایش انگیز این است که خاویر و پنه لوپه توانستند مرز بین کار و زندگی را ترسیم کنند. بعضی وقت‌ها اینقدر هماهنگی آن‌ها برایم عجیب بود؛ سمبلی از خانواده ساده و عاشقانه در کنار فرزندانشان با احترام زیاد برای همدیگر. این هم از تجربیات خوب من در ساخت این فیلم بود.

فرهادی در انتها به این اشاره کرد که امسال برای نخستین بار دو فیلم از کارگردان‌های ایرانی در بخش رقابتی هستند و گفت: جعفر (پناهی) زیاد سفر رفته و جایزه زیاد گرفته، اما تماشای فیلم در میان تماشاگر ارزش زیادی دارد من هنوز امیدوارم و معتقدم هنوز وقت هست و حس عجیبی دارم که من اینجا هستم و او نمی‌تواند باشد و این مرا ناراحت می‌کند.

در نشست مطبوعاتی آلوارو لانگوریا و آلکساندر مالِت-گای تهیه کنندگان فیلم «همه می‌دانند» نیز حضور داشتند.

این نشست در حالی برگزار شد که فرهادی درباره اتفاقات شب گذشته که به لغو برجام از سوی ترامپ رییس جمهوری آمریکا منجر شد، واکنشی نداشت و در سرفصل صحبت هایش در این باره حرفی نزد. باید منتظر ماند و دید سکوت وی در این محفل جهانی در زمینه این اتفاق که سرنوشت کشورش را تحت تاثیر قرار می‌دهد ادامه می‌یابد یا خیر.

 

 

منبع : افکارنیوز 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار