وی ادامه داد: نقش ارز بسیار تعیین کننده است و با تصمیم بانک مرکزی عوض نمی‌شود و آن چیزی که رسالت بانک مرکزی است جلوگیری از نوسانات مقطعی است.
کد خبر: ۶۰۳۵۹۰
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۴ 10 May 2018

به گزارش تابناک : ولی الله سیف عصر روز چهارشنبه در کنفرانس دوسالانه اقتصاد کشاورزی که در پردیش کشاورزی دانشگاه تهران برگزار شد با اشاره به اینکه یکی از مراکز شاخص آرامش و ثبات در بازار ارز در دولت یازدهم بود افزود: شرایط دلار در سال 1392 به طور کامل متحول شد و ابتدای شروع کار دولت تدبیر و امید به 2950 تومان نیز رسید.

وی ادامه داد: نقش ارز بسیار تعیین کننده است و با تصمیم بانک مرکزی عوض نمی‌شود و آن چیزی که رسالت بانک مرکزی است جلوگیری از نوسانات مقطعی است.

سیف گفت: یکی از نوسانات ارز در پذیرش قطعنامه بود، زمان انتخابات 1392 هم تصمیم جدیدی گرفته نشده بود که ظرف دو ماه به زیر 3000 تومان می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه باید در جهت رشد اقتصاد حرکت کرد افزود: دلیل اصلی تضعیف نرخ ارز نوسانات اقتصاد است و یکی از دستاوردهای دولت تدبیر و امید تورم تک رقمی بود.

رییس بانک مرکزی اضافه کرد: ما پس از ۲۶ سال تورم تک رقمی را داشتیم که البته در طرف‌های تجاری ما نرخ تورم ۲ یا ۳ درصد است. از ابتدای دولت سعی کردیم این واقعیت را بپذیریم و اجازه دهیم ارز راه خود را بر مبنای واقعیت طی کند.

سیف افزود: عوامل غیراقتصادی و روانی که عدم اطمینان یا امید کاذب ایجاد می‌کند، قیمت ارز را تحت تاثیر قرار داد.

وی خاطرنشان کرد: نرخ ارز باید پیش‌بینی پذیر باشد و این امر نیازمند ثبات اقتصادی بلند مدت است و هرچه دامنه پیش‌بینی کوتاه‌تر باشد فعال اقتصادی قدرت برنامه ریزی ندارد.

او با بیان اینکه عوامل هیجانی و روانی در بازار ارز بسیار تاثیرگذار بود گفت: انتظاراتی که نسبت به برجام وجود داشت خیلی زیاد بود ولی در عمل محقق نشد.

وی با بیان اینکه برجام تاثیر زیادی در اقتصاد کشور داشت و صادرات نفت دو برابر شد افزود: زمانی که خوش‌بینی افراطی ایجاد می‌شود و در این مسیر با چالش مواجه می‌شود، به طور قطع آسیب‌های فراوانی خواهد داشت.

سیف ادامه داد: در سالهای 1395و 1396 فضای هجمه‌ها و هیجانات کاذب افزایش یافت که شوک تاثیرگذار بر اساس تبلیغات منفی ترامپ بود.

وی با تاکید بر اینکه سبک جدیدی از جنگ که اقتصادی است آغاز شده است گفت: دشمن از این طریق وارد شده اما انسجام داخلی مانع تحقق اهداف معاندان خواهد شد.

رییس بانک مرکزی افزود: پالس‌های منفی به اقتصاد به سیستم کشور حمله‌ور شده و بدنبال ایجاد ناامنی در کشور بود اما باید اقتصاد کشور را با تصمیم به موقع در مقابل هجمه‌ها و التهاب‌ها مقاوم کنیم؛ این امر محقق شده و با اقدامی عظیم و گسترده انضباط‌بخشی شد.

سیف گفت: واردات و صادرات باید روند خود را طی کند و تخصیص ارز از طریق بانک مرکزی، صرافی و غیره ۶ میلیارد دلار به این امر بود ‌و ۴ میلیارد دلار نیز تامین ارز شد.

وی افزود: با اطمینان خاطر در شرایطی هستیم که برنامه‌ها روند خود را طی می‌کند و نواقص جزئی را نیز حل خواهیم کرد.

او با اشاره به رشد اقتصادی کشور که ۱۲.۵ درصد بود افزود: بخش بزرگی حدود ۸ درصد از آن به نفت مربوط می‌شد.

وی گفت: نظام بانکی ما با مشکلات عدیده‌ای مواجه است و باید تلاش کنیم منابع محدود در قالب تسهیلات با روند درست و منطقی صرف شود.

سیف افزود: درصدد ایجاد و توسعه بنگاه‌های زود بازده هستیم که تسهیلات به سمت آن‌ها جهت داده شود و ۵۲ هزار بنگاه زود بازده نیز اکنون در این هدف گذاری قرار گرفتند و با ۳۶ هزار میلیارد تومان به تحرک درآمدند.

 

 

منبع : ایسنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار