عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد درباره بهداشت خواب گفت: برای داشتن بهداشت خواب باید مواردی را در زندگی روزمره رعایت کنیم.
کد خبر: ۶۰۵۸۶۷
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۲ 15 May 2018

به گزارش تابناک : دکتر مجاهد سلمانی،عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد درباره بهداشت خواب  اظهار کرد: برای داشتن بهداشت خواب باید مواردی را در زندگی روزمره خود رعایت کنیم. مثلا ساعت خواب و بیداری مشخصی داشته باشیم و این ساعت ها دچار تغییرات شدید نشوند؛ همچنین داشتن  فعالیت ها و ورزش های روتین  در روز، (صبح یا قبل از غروب آفتاب) می تواند کیفیت خواب شبانه را بهبود بخشد.

وی در ادامه افزود: خواب بعد ار ظهر و چرت های روزانه خیلی زیاد و طولانی به افراد توصیه نمی شود و باید حداکثر نیم ساعت و حتی الامکان ۱ تا ۳ بعد از ظهر باشد و نور محیط زندگی اشخاص باید از آغاز شب(مثلا ساعت ۹ شب) تا آخر شب به مرور کم شود تا ذهن و مغز برای خواب آماده شوند.

مجاهد سلمانی توجه به رژیم غذایی و عدم مصرف چای، قهوه و مواد کافئین دار را در زمان سه تا ۴ ساعت قبل از خواب ، برای خواب بهتر و رعایت بهداشت خواب افراد توصیه و تصریح کرد: استفاده از غذاهای پرچرب، پرادویهو پرکالری باعث سوء هاضمه افراد می شود و باید از خوردن آنها اجتناب کرد. همچنین شام افراد باید در ساعات ابتدایی شب و سبک میل شود تا سبب عدم اختلال در خواب افراد شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد تاکید کرد که اتاق خواب، تنها برای استراحت افراد است و نباید در آن با تبلت، گوشی یا کامپیوتر کار کرده و به تماشای تلویزیون نشست چرا که وسایلی که نور دارند مهم ترین محرک برای تنظیم ساعت خواب بدن افراد می‌شوند.

وی در پایان درباره  باور برخی افراد مبتنی بر وابستگی به داروهای خواب آور در صورت مصرف آنها برای رفع اختلالات خواب ، توضیح داد: اگر داروهای خواب آور به طور خودسرانه و طولانی مدت مصرف شوند، وابستگی در افراد ایجاد می کنند این در حالی است که اگر افراد زیر نظر پزشک و کوتاه مدت،به جا و درست از داروهای خواب آور استفاده کنند؛ نسبت به آنها وابستگی پیدا نخواهند کرد.

منبع: میزان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار