رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: امیر عبداللهیان: در قدس نماز خواهیم گزارد/روایت آیت‌الله مکارم از تأثیر فضای مجازی در حادثه مدرسه غرب تهران و کازرون و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۶۱۵۹۸۹
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۰ 07 June 2018

تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

تکذیب اعزام تعدادی از نمایندگان به جام‌جهانی

مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس با تکذیب خبر برخی رسانه‌ها درباره اعزام تعدادی از نمایندگان به مسابقات جام جهانی گفت، این موضوع در کمیته سفرهای خارجی مجلس مطرح نشده است. مهدی کیایی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «مأموریت‌ها و سفرهای نمایندگان با هزینه مجلس، بایستی به تصویب کمیته سفرهای خارجی برسد. موضوع اعزام تعدادی از نمایندگان به مسابقات جام جهانی، در این کمیته مطرح نشده و خبر برخی رسانه‌ها صحیح نیست. احیانا سفر با پاسپورت عادی و نه سیاسی و با هزینه شخصی، مانند دیگر شهروندان است.»

امیرعبداللهیان: در قدس نماز خواهیم گزارد

حسین امیرعبداللهیان مشاور و دستیار ارشد رئیس مجلس در امور بین‌الملل به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی قدس با انتشار پستی در فضای مجازی نوشت: «با همان قدرتی که از حزب‌الله شیعی در مقابله با رژیم کودک‌کش صهیونیستی حمایت کرده‌ایم، با همان قدرت و قوت از حماس و جهاد اسلامی و مقاومت اهل سنت فلسطینی حمایت می‌کنیم. روز قدس امسال آغازی جدید بر پایان رژیم جعلی اسرائیل است. بی‌تردید در قدس نماز خواهیم گزارد».

مرخصی شش روزه بقایی

یک رسانه نزدیک به جریان احمدی نژاد خبر داد که حمید بقایی از روز یکشنبه به منزل خود آمده و قرار است روز شنبه دوباره خود را به زندان معرفی کند. /ایلنا

روایت آیت‌الله مکارم از تاثیر فضای مجازی در حادثه مدرسه غرب تهران و کازرون

آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: دشمنان به دنبال سست کردن عقاید جوانان و خراب کردن اخلاق آن‌هاست، فضای مجازی به بلایی تبدیل شده است، در حادثه‌ای که در یکی از دبیرستان‌های تهران اتفاق افتاد، دیدیم که آن فرد کارهای غیراخلاقی را از فضای مجازی یاد گرفته بود و فیلم‌های مستهجن در بین دانش‌آموزان پخش کرد. این استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: با وجود تمام اتفاقاتی که افتاده است، برخی مدیران کشور می‌گویند که نمی‌توانیم از فضای مجازی صرف نظر کنیم، محصول این فضا را در کازرون دیدیم، اگر به دادگاه‌ها برویم، می‌بینیم که ریشه بسیاری از طلاق‌ها در فضای مجازی است، نمی‌دانم که چرا برخی از افراد این قدر به این فضا تعصب دارند. آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به مفاسد فضای مجازی اظهار کرد: برخی از افراد مفاسد این فضا را می‌بینند، اما باز هم از آن طرفداری می‌کنند، فضای مجازی خوب است اگر سالم باشد، اما نه فضای مجازی که صهیونیست‌ها ایجاد کردند و مملو از توهین به خداوند، انبیا و ائمه معصومین(ع) و مفاسد اخلاقی و آشوب‌های سیاسی است.

دستگیری یک تیم تروریستی پیش از انجام عملیات در شب‌های قدر

پلیس موفق شدن اعضای یک گروه تروریستی که قصد انجام عملیات خرابکارانه در شب‌های قدر را داشتند شناسایی و دستگیر کند. ماموران نیروی انتظامی خراسان جنوبی موفق به انهدام یک گروهک تروریستی شدند که قصد داشتند در شب‌های قدر دست به عملیاتی خرابکارانه بزنند. بر اساس این گزارش، تکاوران پلیس در خراسان جنوبی در این عملیات سه تن از اعضای این گروهک تروریستی را دستگیر کردند و از آن‌ها مقادیری مواد منفجره کشف و ضبط شد. اعضای این گروهک تروریستی قصد داشتند در شب‌های قدر عملیات‌های خرابکارانه‌ای را انجام دهند که با اشراف اطلاعاتی پلیس و دستگیری سه عضو این گروهک، ناکام ماندند.

اینستاگرام هم فیلتر می‌شود؟

اینستاگرام به زودی قابلیت جدیدی اضافه خواهد کرد که ممکن است علاوه بر تبدیل کردن ان به رقیبی برای یوتسوب در جهان این اپلیکیشن را در ایران به فیلترینگ نزدیک کند. همان اتفاقی که برای یوتیوب رخ داد. طبق گزارش جدید وال استریت ژورنال این اپلیکیشن اشتراک گذاری عکس مشغول ساخت قابلیتی است که به کاربران اجازه می دهد ویدئوهایی یک ساعته پست کنند. در حال حاضر کاربران می توانند ویدئوهایی یک دقیقه ای در حساب کاربری خود و پانزده ثانیه ای در استوری ها پست کنند. البته این گزارش به طور دقیق عملکرد چنین ویژگی را تشریح نمی کند بلکه به نظر می رسد این بخشی از افزودنی های استوری اینستاگرام باشد. هنوز مشخص نیست این قابلیت چه زمانی عرضه می شود اما گام بزرگی برای اینستاگرام به حساب می آید.

وکیل مرتضوی: از مرخصی موکلم در شب‌های قدر بی‌اطلاعم

وکیل دادستان سابق تهران از مرخصی موکلش هم‌زمان با لیالی قدر ابراز بی‌اطلاعی کرد. سعید ایوبی وکیل سعید مرتضوی دادستان سابق تهران، در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص خبری که اخیرا مبنی بر حضور مرتضوی در مراسمی در تفت مطرح شده بود، ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت: هیچ اطلاعی از مرخصی سعید مرتضوی هم‌زمان با لیالی قدر ندارم.

دولت می‌خواست به هر طریقی برجام را حفظ کند

نقوی حسینی، نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: البته این ضعف در داخل برجام هم وجود دارد که ما توافقی کرده‌ایم که در آن مجازاتی برای طرفهای عهدشکن تعریف نشده و این نشانه ضعف دیپلماسی است که این همه تعهد را می‌پذیریم، اما سازوکاری برای برخورد با کسی که زیر میز می‌زند، تعریف نمی‌کنیم. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس، با بیان اینکه آمریکایی‌ها پیش از خروج رسمی از برجام، بیش از 20 بار توافق هسته‌ای را نقض کرده‌اند، افزود: با وجود نقض مکرر برجام، اما متأسفانه مکانیزم محکمی برای برخورد با آنها نبوده و دولت نیز برای حفظ برجام به هر قیمتی مسامحه کرده است؛ درحالی‌که اگر با اولین موارد نقض برجام به طور قاطع برخورد می‌کردند، الان نتیجه بهتری گرفته بودیم.

حتی اگر صادرات نفت کشور به یک میلیون بشکه در روز کاهش یابد، مشکلی نخواهیم داشت

عزت‌الله یوسفیا‌ن‌ملا درباره احتمال تحریم صادرات نفت و کاهش درآمدها و تاثیر آن بر تأمین بودجه کشور اظهار داشت: کمتر از یک سوم بودجه کشور وابسته به نفت است و دو سوم متکی به سایر منابع است؛ بنابراین، از این لحاظ اوضاع خوبی داریم. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: اگر رقم صادرات ما به یک میلیون بشکه در روز هم برسد کافی است، بنابراین از این بابت مشکلی نداریم. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره احتمال تجدید نظر در بودجه خاطرنشان کرد: ابتدا باید ببینیم که چقدر از بودجه متکی به نفت است، بودجه بیش از یک سوم به نفت وابسته نیست، بخشی از درآمد نفتی ما مازاد است و به صندوق توسعه ملی می‌رود و قبلا نیز به حساب ذخیره ارزی می‌رفت. وی یادآور شد: تصور نمی‌کنم که نیاز به اصلاح قانون بودجه داشته باشیم و مشکلی در حدی که نیاز به تجدید نظر داشته باشیم، نداریم. /ایرنا

فروش زمین در کیش به خارجیان کذب است

روابط عمومی و امور بین‌ الملل سازمان منطقه آزاد کیش ضمن تکذیب فروش زمین به خارجیان در این منطقه آورده است: اظهارات غیر واقع یکی از نمایندگان مجلس در خصوص واگذاری بخشی از زمین های کیش به خارجیان بلافاصله تبدیل به خوراک معاندین نظام و دستاویزی برای تبلیغ علیه جمهوری اسلامی شده است. از این نماینده محترم انتظار می‌رود چنانچه مستنداتی در رابطه با اظهارات خود دارد، ارایه دهد و از تحمیل هزینه بیشتر به نظام جلوگیری نماید. /خبرآنلاین

در مجالس عزاداری، احساس برعقل غالب شده است

محسن رهامی در مراسم شب قدر با بیان اینکه هیچ اندیشه‌ای بدون نقد نمی‌ماند، گفت: بارخوانی متون دینی به معنای نگاه نقادانه و نقد کردن آنهاست و وقتی ما می خواهیم نهج البلاغه را نقد کنیم؛ بدین معنا نیست که می خواهیم امام علی را نقد کنیم، بلکه بدین معناست که می خواهیم سخنانی که به نقل از ایشان ذکر شده را مورد واکاوی قرار می دهیم. ممکن است سخنی از ایشان نقل شده باشد که وقتی آنرا را با سایر سخنان ایشان مقایسه می کنیم به کل مجموعه کلامی ایشان نخواند و بنابراین ما می توانیم آنرا نقد کنیم و یا اینکه به این نتیجه برسیم که این سخن مربوط به ایشان نیست. این مورد درباره حضرت امام خمینی علیرغم تمامی مجاهدت ها و عظمتی که داشته اند نیز صادق است و ما باید بتوانیم سخنان ایشان را نقد کنیم، چرا که بقای هر شخصیتی با نقد میسر و امکان پذیر است.

پنج سناریو برای لغو برجام در مرکز پژوهش‌های مجلس

کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس از بررسی سناریوها و پیشنهادهای پنج‌گانه این مرکز در شرایط لغو برجام در کمیسیون‌های تخصصی پارلمان خبر داد. سناریوهای مرکز پژوهش‌های مجلس شامل حوزه‌های اقتصادی، پولی و بانکی، چگونگی مبادله با بانک‌های خارجی در دوران تشدید تحریم‌ها و نیز صندوق‌های اعتباری است. سرفصل‌های این سناریوها تقدیم مقامات عالی کشور و نیز اعضای هیأت دولت در همه ارکان و نیز وزرا شده است و در حال حاضر در کمیسیون‌های تخصصی مجلس نیز در حال بررسی کارشناسی است. گزارش نهایی سناریوهای پنج‌گانه مرکز پژوهش‌های مجلس برای شرایط لغو برجام، پس از بررسی‌های نهایی در کمیسیون‌ها، تقدیم هیأت‌رئیسه مجلس می‌شود. /خانه ملت

آمار تکان‌دهنده از زندانیان مالی غیر عمد

آمارها حاکی است۸۶ درصد زندانیان جرایم غیرعمد مالی متاهل هستند که از این تعداد ۸۲ درصد دارای فرزند بوده، با این حساب، بیش از دو برابر کل زندانیان، افراد درگیرجرائم مالی هستند. بیش از سه هزار تن از فرزندان زندانیان ترک تحصیل کرده بودند که شناسایی شده و به مدرسه بازگشتند. بیش از ۳ هزار زندانی مهریه در کشور داریم که ۷۹۸ تن از زندانیان بخاطر بدهی مهریه بالاتر از ۲۰۰ سکه در زندان هستند با این حال هنوز زندانیانی داریم که به خاطر کمتر از ده سکه در زندان هستند. /ایسنا

طرح مسائل سیاسی در شب قدر فضای معنوی را از مردم می‌گیرد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: شاهد بودم در فضاهایی همچون مراسم شب قدر وقتی مسائل اختلافی سیاسی طرح شد که بوی جناحی داشت، زمینه آن حال عنابه و تضرع از مردم گرفته و رابطه مستمع با گوینده قطع شد. آیت الله غروی گفت: شب های قدر زمان عبادت و بندگی است؛ بنابراین حرمت و احترام خاصی دارد. بهترین مطالبی قابل طرح در این شب ها توجه دادن مردم به راه رضای خدا است یعنی اینکه از گناه و معصیت استغفار کنند و ادای واجبات و پرهیز از محرمات را محور کارهای خود قرار دهند. اعتماد انلاین

انتقادات تند ناطق نوري از وحدت شكنی برخی در كشور

ناطق نوری، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در مراسم احيای شب 21 ماه رمضان در حرم امام گفت: عصبانيت دشمنان و استكبار، از استقلال كشور است. اگر وحدت را بشكنيم سايه لطف خدا از سر ما برداشته مي شود؛ خدا با كسي عقد اخوت نبسته است. اين يك هشدار است. به فرموده اميرالمومنين آنچه كمر ما را مي شكند كينه توزي نسبت به هم است. غرور و باندبازي انسان را كر و كور مي‌كند؛ دل مردم را خالي مي كنيم تا طرف را بكوبيم. وقتي همه به هم مي گويند اين دزد است و آن دزد است، مردم در مورد آنها به اجماع مركّب مي رسند. وقتي اينگونه شد به فرموده اميرالمومنين(ع) لباس عزت را از تن آنها درمي آورد و مي گويد شما لايق نيستيد. امروز در شرايطي هستيم كه كشورمان با اين استقلال، موفقيت ها و هوشمندي دشمنان به فكر ضربه قطعي هستند. تجربه جنگ نشان داد ما بايد قدرتمند باشيم و عزيزان ما در وزارت دفاع، سپاه و ارتش تلاش كردند. امروز نيروهاي مسلح ما به پيشرفت هاي بزرگي رسيده اند و دشمن از همين رسيدند. اميدواريم خداوند توفيق وحدت كلمه به ما ببخشد. امروز بيش از هر زمان، مانند زمان جنگ، به وحدت ملي نيازمنديم. هر فريادي كه دل مردم را خالي و ايجاد تفرقه كند، ريختن آب به آسياب دشمن است/ جماران

داد عدالتخواهي مطهري در مسكو

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در همايش بين المللي توسعه نظام هاي پارلماني گفت: در اینجا پارلمان های دنیا وظیفه دارند نسبت به این نقض پیمان و بی عدالتی اعتراض کنند. اگر توسعه و پیشرفت همه جانبه را به عنوان اساس صلح و آرامش در جهان بدانیم، عدالت و تلاش برای تحقق آن، بنیان اساسی توسعه، پیشرفت، صلح و آرامش و در نهایت امنیت در عرصه بین المللی خواهد بود. /خانه ملت

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار