سال گذشته بود که مسؤولان استانی بیان کردند همدان در سال ۲۰۱۸ میلادی میزبان ۲ رویداد بزرگ بین‌المللی است، رویدادی که می‌تواند چهره گردشگری استانی را دگرگون کند و روح تازه‌ای به آن بدمد. در این رویداد‌ها که شهریور و آبان امسال برگزار می‌شود همدان میزبان حضور ۵۰۰ عضو از ۱۵۰ کشور وابسته به سازمان جهانی گردشگری و وزاری خارجی ۳۴ کشور آسیایی است، به گفته کارشناسان اقتصادی و گردشگری این رویداد‌ها می‌تواند نقطه عطفی در معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان همدان در عرصه جهانی و ارتقای صنعت گردشگری و در نتیجه آن رشد اقتصادی و اشتغالزایی استان باشد.
کد خبر: ۶۲۱۶۱۲
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۸ 21 June 2018
سال گذشته بود که مسؤولان استانی بیان کردند همدان در سال ۲۰۱۸ میلادی میزبان ۲ رویداد بزرگ بین‌المللی است، رویدادی که می‌تواند چهره گردشگری استانی را دگرگون کند و روح تازه‌ای به آن بدمد. در این رویداد‌ها که شهریور و آبان امسال برگزار می‌شود همدان میزبان حضور ۵۰۰ عضو از ۱۵۰ کشور وابسته به سازمان جهانی گردشگری و وزاری خارجی ۳۴ کشور آسیایی است، به گفته کارشناسان اقتصادی و گردشگری این رویداد‌ها می‌تواند نقطه عطفی در معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان همدان در عرصه جهانی و ارتقای صنعت گردشگری و در نتیجه آن رشد اقتصادی و اشتغالزایی استان باشد.

* مالمیر: صدای استان رساتر از گذشته شنیده می‌شود
 
به گزارش هگمتانه، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان بابیان اینکه امسال با طنینی که رویداد گردشگری ۲۰۱۸ در کشور داشته صدای استان رساتر از گذشته در سطح ملی و بین‌المللی شنیده می‌شود بیان کرد: توجه مرکزنشین‌ها به همدان جلب شده است.

علی مالمیر با تأکید بر اینکه شرایطی رقم خورده که همدان در سال جدید در حوزه گردشگری شروع خوبی داشته باشدگفت: یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های رویداد گردشگری ۲۰۱۸ تبلیغ همدان است.

این مسؤول اظهار کرد: در حوزه تبلیغات در داخل استان برای حساس کردن مردم تلاش شده و در سطح ملی نیز برای تبلیغات همدان مذاکراتی انجام‌شده است.

مالمیر با بیان اینکه میراث فرهنگی توجه خود را به استان همدان در حوزه گردشگری معطوف کرده است، گفت: باید لایه‌های مختلف مردم را درگیر کرد؛ چراکه اگر بخواهیم یک شهر گردشگری باشیم باید همه آحاد جامعه کنشگر باشند و به یک میزبانی مطلوب برای گردشگر کمک کنند.

* یک فعال گردشگری: لزوم شناساندن همدان به جهان

یکی از فعالان گردشگری استان نیز با بیان اینکه بررسی دلایل و شواهد این رویداد‌ها بیانگر آن است که تبلیغات انجام‌شده در خصوص میزبانی همدان از رویداد‌های بین‌المللی در سال ۲۰۱۸ در این زمینه بی‌تأثیر نبوده گفت: تلاش برای شناساندن استان همدان در سطح جهان شاید نتایج دلخواه را کسب نکرده، اما در شناساندن همدان به هم‌وطنان در جای‌جای کشور تا حدودی مثمر ثمر واقع‌شده است.

علی بهرامی با تأکید بر اینکه ضروری است در راستای معرفی همدان در سطح بین المللی نیز اقدامات اساسی صورت گیرد اظهار کرد: در داخل استان و در تهران نیز تبلیغات خوبی برای معرفی همدان و رویداد ۲۰۱۸ صورت گرفته است، اما از آنجایی که این رویداد‌ها در سطح بین‌المللی است باید تبلیغات و برنامه‌های مختلفی صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه اعتبارات این رویداد‌ها اندک است گفت: میزبانی رویداد‌های ۲۰۱۸ برای استان از آنجایی که ممکن است هر ۴۰ سال یکبار برای کشور اتفاق بیفتد این امر فرصت استثنایی برای استان و کشور محسوب می‌شود به همین منظور ضروری است برنامه‌های خوبی در این زمینه صورت گیرد. 

بهرامی که دانشجوی رشته هتلداری است اظهار کرد: می‌توان در این زمینه از بخش خصوصی نیز استفاده کرد.
وی با بیان اینکه از وجود گردشگرانی که به استان می‌آیند نیز باید استفاده کرد گفت: هر گردشگر می‌تواند یک سفیر برای استان محسوب شود.

*یک فعال حوزه صنایع دستی: لزوم برنامه‌ریزی مناسب برای رویداد ۲۰۱۸

یکی از شهروندان همدانی نیز که فروشگاه صنایع دستی دارد می‌گوید: رویداد ۲۰۱۸ فرصت خوبی برای استان محسوب می‌شود که امیدوارم مسؤولان استانی با برنامه‌ریزی مطلوب از این فرصت استفاده کنند و آن‌را هد ندهند.
مجید سبزواری با بیان اینکه گردشگر با خود شغل و پول به همراه می‌آورد اظهار کرد: یقیناً با توسعه گردشگری استان شغل‌های بسیاری در این زمینه رونق می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه همدان علیرغم گردشگری بودن نتوانسته در این زمینه به خوبی فعالیت کند گفت: همدان دارای ظرفیت‌های بسیاری است، اما تاکنون از این راه استفاده نکرده ایم.

این شهروند ۳۸ ساله همدانی تصریح کرد: کشور ترکیه علیرغم آنکه آثار تاریخی و گردشگری کمتری نسبت به استان و کشور ما دارد، اما به خوبی گردشگران بسیاری را جذب کرده است.

وی با بیان اینکه دولت به تنهایی نمی‌تواند در زمینه گردشگری ورود پیدا کند اظهار کرد: بخش خصوصی بازوی توانمندی برای دولت می‌تواند به شمار آید.

سبزواری با بیان اینکه همدان دارای روستا‌های سرسبز و آب و هوای خوش است گفت: استان می‌تواند با ساخت مناطق بوم گردی به رشد و توسعه روستا‌ها کمک کنند.

وی در پایان سخنان خود اظهار کرد: مدیریت صحیح رویداد‌های ۲۰۱۸ می‌تواند بستر‌های توسعه اقتصادی خوبی را برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی مهیا کند

*حاجی‌بابایی: آزمونی برای مدیریت همدان
 
نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه سال ۲۰۱۸ آزمونی بزرگ برای مدیریت استان و فرصتی طلایی برای استان است که غفلت از آن قابل جبران نیست، گفت: باید همدان به‌عنوان شهری ۳ هزارساله و پایتخت تاریخ و تمدن به زیباترین شیوه ممکن به جهان معرفی و شناسانده شود.

حمیدرضا حاجی بابایی بابیان اینکه توصیه می‌شود مسؤولان در دستگاه‌های مختلف به‌صورت دقیق و علمی فرصت‌ها و چالش‌ها و تهدید‌ها و مشکلات را در این ایام بررسی کنند گفت: دست‌اندرکاران باید با دیدگاه نقادانه و سازنده بعد از خودارزیابی دستگاه‌های ذی‌ربط برنامه خود را ارائه کنند.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: باید موضوع به‌صورت جدی در دستور کار مدیران و برنامه ریزان قرار گیرد که در همین راستا با پیگیری‌های به‌عمل‌آمده ۱۰ میلیارد تومان برای میزبانی رویداد همدان ۲۰۱۸ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است.

حاجی بابایی با بیان اینکه انتظار می‌رود میزبانی دو رویداد بین‌المللی در همدان باقدرت و برنامه‌ریزی مناسب و مطالعه ظرفیت‌های موجود و ایجاد ظرفیت‌ها و موقعیت‌های جدید، مدیریت و اجرا شود، گفت: باید با استفاده از این فرصت، همدان به‌عنوان شهری ۳ هزارساله و پایتخت تاریخ و تمدن به زیباترین شیوه ممکن به جهان معرفی و شناسانده شود.

وی خواستار تشکیل کارگروه‌های مختلف به‌منظور معرفی خرده‌فرهنگ‌های بومی در استان همدان که از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در دنیا محسوب می‌شود، شد و بیان کرد: مطالعات تطبیقی با تأکید بر رویکرد‌های جامعه‌شناسی و روان‌شناسی اجتماعی و مخاطب شناسی و ارائه برنامه‌های متنوع با استفاده از ظرفیت‌های بومی می‌تواند در جذب گردشگران داخلی و خارجی و ارتقای سطح برنامه‌های رویداد همدان ۲۰۱۸ مؤثر واقع شود.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در این زمینه نباید از ظرفیت تشکل‌های مردم‌نهاد، جوانان، توانمندی زنان و هنر صنایع‌دستی، ادبیات محلی و فولکلور و برنامه‌های آیینی در این حوزه‌ها غفلت کرد.

حمید رضا حاجی بابایی بیان کرد: انسجام و وحدت رویه در استان و ایجاد اعتماد و امنیت روانی برای جلب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بسیار مهم است و در صورت موفقیت در این حوزه می‌توان امیدوار بود که ایجاد اشتغال و افزایش تولید و کاهش آمار بیکاری صورت خواهد گرفت. 

وی افزود: باید تمام دستگاه‌های اجرایی استان همدان برای استفاده از این فرصت برنامه عملیاتی خود را ارائه کنند و کارگروه‌های مختلف با بررسی دقیق برنامه‌های ارائه‌شده و تحلیل هزینه و فایده و میزان بهره‌وری و کارآمدی برنامه‌ها جوانب را بررسی و با مدیریت، کنترل و نظارت دقیق بر اعتبار مصوب و تدوین برنامه‌هایی با حداکثر کارآمدی و بهره‌وری در راستای اهداف برنامه‌های دو رویداد ۲۰۱۸ برنامه مذکور را پشتیبانی کنند.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی توصیه کرد: لازمه استفاده از این فرصت وحدت، همدلی و انسجام بین مسؤولان و مردم است و نباید از ظرفیت‌های مردمی غفلت کرد.

وی گفت: اطلاع‌رسانی به‌موقع به مردم همدان و ارتقای آگاهی در خصوص ضرورت‌های این دو رویداد می‌تواند جلب حداکثری مشارکت‌های مردمی و درنتیجه استفاده مناسب‌تر از فرصت‌ها را در برداشته باشد.
 
*ملکی: لزوم استفاده از همه ظرفیت‌های استان در رویداد ۲۰۱۸

معاون گردشگری شرکت سیاحتی علیصدر نیز معرفی ظرفیت‌های گردشگری همدان و ایران را به عنوان نخستین و مهمترین هدف از برگزاری این اجلاس در استان مطرح کرد و افزود: در کشور‌های توسعه‌یافته برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری یک منطقه، رویدادی را در آن برگزار می‌کنند و به وسیله تبلیغات گسترده به معرفی آن می‌پردازند.

مسعود ملکی با اشاره به المپیک زمستانی اتریش گفت: ما باید به اندازه‌ای همدان مقصد گردشگری سال ۲۰۱۸ را تبلیغ کنیم که یک دانشجوی اتریشی هم بتواند نام همدان را به عنوان مقصد گردشگری در سال ۲۰۱۸ بیان کند و به واسطه تبلیغات با نام همدان آشنا باشد.

وی با اشاره به فعالیت‌های دانشگاه‌ها در حوزه گردشگری گفت: پایان‌نامه‌های دانشجویان رشته‌های گردشگری کاربردی نیست که قابل استفاده برای صنعت گردشگری باشد و بتواند گرهی از مشکلات این صنعت در استان بگشاید کما اینکه صنعت گردشگری استان در حال رشد است و نیاز به توجه و پژوهش و راهکار‌هایی کاربردی دارد.

ملکی انتظار ایجاد کردن در زمینه گردشگری را به عنوان گام نخست در ارتقاء این صنعت عنوان و اظهار کرد: هدف اصلی رویداد ۲۰۱۸ در همدان تنها معرفی استان همدان و ظرفیت‌های گردشگری آن است و تبلیغات در زمینه گردشگری داخلی و خارجی نیازمند توان مالی بالایی است که به سبب محدودیت در توان مالی باید انتخاب کنیم که از این فرصت به دست آمده برای جذب گردشگر داخلی یا خارجی استفاده کنیم.

وی بر لزوم دخیل شدن سایر ارگان‌ها و نهاد‌های دولتی و خصوصی در تبلیغات و اجرای این رویداد تأکید کرد و گفت: هر چقدر کیفیت برگزاری این رویداد بالاتر باشد می‌توانیم از رئیس‌جمهور برای حضور در این رویداد دعوت کنیم و دامنه تبلیغات و تأثیرگذاری آن را افزایش دهیم.
 
ملکی اعلام کرد: باید بهره خود را از این رویداد ببریم و از این فرصت برای معرفی شهر و استان استفاده کنیم و به منظور به‌روزرسانی سایت‌ها و تأثیرگذاری در زمینه تبلیغات تلاش خود را انجام دهیم.

*یک مدرس دانشگاه: گردشگری داخلی کم مشکل‌تر است

یکی از مدرسان رشته مدیریت جهانگردی دانشگاه‌های استان همدان نیز با اشاره به ضعف‌های موجود در برنامه‌ریزی‌های حوزه گردشگری اظهار کرد: محدودیت‌هایی که ایران در بخش سیاست‌های خارجی و موضوعات فرهنگی دارد، یکی دیگر از موانعپذیرش گردشگر خارجی است.

محمدقاسم ترکاشوند گردشگری داخلی را کم مشکل‌تر عنوان کرد و گفت: ما در بخش گردشگری خارجی با مشکلات دیپلماسی و فرهنگی مواجهیم و محدودیت‌هایی که داریم تاحدودی موجب ضعف در پذیرش گردشگر خارجی شده است.

وی ضعف در تبلیغات حوزه گردشگری را به عنوان دیگر مشکل بیان کرد و گفت: تعداد وبگاه‌های گردشگری به زبان‌های بین‌المللی بسیار کم است.

ترکاشوند با تأکید بر نیاز به نیروی انسانی متخصص در زمینه گردشگری گفت: دستگاه میراث فرهنگی با پیچیدگی سه معاونت که پیچیدگی‌های خاص خود را دارند، همیشه با کمبود بودجه روبروست و در استان همدان با کمبود زیرساخت در حوزه گردشگری مواجهیم.

وی درجه‌بندی و ستاره‌های هتل‌های استان را غیرواقعی اعلام کرد و گفت: کیفیت هتل‌های استان بسیار کمتر از ظرفیت و کیفیت اعلام شده است و فرودگاه همدان نیز نتوانسته در جابجایی مسافر جایگاه خود را تثبیت کند.

این مدرس دانشگاه قرن جدید را قرن گردشگری بوم‌ها معرفی کرد و افزود: استان همدان نسبت به استان‌های غرب کشور ضعیف‌تر است، اما می‌تواند به واسطه نزدیکی به پایتخت به عنوان آزمونه گردشگری و بوم‌گردی غرب کشور عمل کند.

ترکاشوند، تبلیغ گردشگری استان همدان را بسیار شایسته و مهم ارزیابی کرد و گفت: باید در کاغذبازی اداری استان اندکی کاهش صورت بگیرد و ارتباط مؤثر و مثبت در بین ارگان‌های استان می‌تواند بسیاری از مشکلات موجود را رفع کند.

وی استان همدان را دارای ظرفیت بالا از نظر نیروی انسانی متخصص در زمینه گردشگری معرفی کرد و یادآور شد: اشخاص و سمن‌های زیادی در حوزه گردشگری فعالیت دارند که می‌توان آنان را به عنوان فرصت‌های استان درنظر گرفت.

این مدرس مدیریت جهانگردی با تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی در حوزه گردشگری گفت: از دانشگاه‌ها و توانمندی اساتید و دانشجویان در حوزه گردشگری بیشتر باید بهره برد.
 
*کلام آخر

یکی از مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی تکیه بر توان داخلی است، با توجه به ظرفیت‌های استان همدان در زمینه گردشگری و جذب گردشگر یقیناً می‌توان از این مؤلفه به خوبی در استان استفاده کرد، کشور‌های بسیاری در دنیا همانند ترکیه، چین، هندوستان، یونان، ایتالیا و اسپانیا از محل گردشگری خود درآمدزایی بسیاری می‌کنند و توانسته اند برای شهروندان خود شغل‌های مختلفی را به وجود بیاورند، برگزاری رویداد «همدان ۲۰۱۸» که کمتر از چند ماه تا کلید خوردن آن باقی‌مانده فرصتی است تا استان را در جهان بشناسانیم و از این راه به توسعه اقتصادی گردشگری برسیم. امیدواریم در شرایطی که استان با بیکاری دست و پنجه نرم می‌کند و رکودی طولانی بر بازار‌های همدان حاکم است مسؤولان با توجه به اهمیتی که این رویداد می‌تواند برای استان داشته باشد از آن نهایت استفاده را در داخل و به خصوص خارج کشور داشته باشند و نتیجه آن چیزی جز جذب گردشگر و رونق اقتصادی برای پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین نباشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار