همدان در سال ۲۰۱۸ پایتخت گردشگری کشور‌های آسیایی شد که افتتاحیه این مراسم با حضور چند ساعته رئیس سازمان میراث فرهنگی همراه بود، اما کهن‌شهر همدان؛ آبان‌ماه میزبان نشست اعضای وابسته سازمان جهانی جهانگردی (UNWTO) است که از همین حالا می‌گوییم آقای مونسان! شما هم دعوتید آن هم نه برای چند ساعت!
کد خبر: ۶۴۹۳۱۹
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۷ 30 August 2018

همدان در سال ۲۰۱۸ پایتخت گردشگری کشور‌های آسیایی شد که افتتاحیه این مراسم با حضور چند ساعته رئیس سازمان میراث فرهنگی همراه بود، اما کهن‌شهر همدان؛ آبان‌ماه میزبان نشست اعضای وابسته سازمان جهانی جهانگردی (UNWTO) است که از همین حالا می‌گوییم آقای مونسان! شما هم دعوتید آن هم نه برای چند ساعت!

به گزارش فارس، معرفی شهر همدان به عنوان پایتخت گردشگری کشور‌های آسیا از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در دومین اجلاس وزیران گردشگری کشور‌های عضو مجمع گفت‌وگو‌های آسیایی (ACD) مطرح شد.

۲۲ خردادماه ۱۳۹۶ نمایندگانی از سازمان میراث فرهنگی در نشست کارشناسان ارشد و مقامات عالی‌رتبه گردشگری دومین اجلاس وزیران گردشگری کشور‌های عضو مجمع گفت‌وگو‌های آسیایی (ACD) که از تاریخ ۲۱ تا ۲۵ خردادماه در شهر «سیم ریپ» کشور کامبوج برگزار شد، حضور پیدا کردند و با برشمردن ویژگی‌های تاریخی، تمدنی و گردشگری همدان، پیشنهاد انتخاب این خطه تاریخی به عنوان به پایتخت گردشگری آسیا را دادند.

این پیشنهاد که به استناد مصوبات اجلاس وزیران کشور‌های عضو در آوریل ۲۰۱۴ در منامه بحرین مبنی بر معرفی شهر‌های پیشنهادی برای تعیین پایتخت گردشگری آسیا انجام گرفت، حالا می‌تواند دستاورد‌های گسترده‌ای برای معرفی ظرفیت‌ها و توسعه گردشگری کشور در ۳۳ کشور عضو از قاره آسیا به همراه داشته باشد.

توسعه محصولات و تقویت همکاری‌های قاره‌ای در صنعت گردشگری و نیز راهکار‌های تبادل اطلاعات حوزه گردشگری کشور‌های آسیایی در سطح بین‌الملل نیز از سوی مدیر اجرایی اتحادیه سفر آسیا و اقیانوسیه (PATA) و نماینده دبیرکل سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) از جمله رهاورد‌های این پیشنهاد در نشست بود.

دومین اجلاس وزیران گردشگری کشور‌های عضو مجمع گفت‌وگو‌های آسیایی (ACD) در همدان برگزار شد، که قرار بود در چهار بخش شامل نشست کارشناسان ارشد، نشست وزرای گردشگری، تور بازدید‌های فنی و نیز کنفرانس گردشگری پایدار و شهر‌های تاریخی تشکیل شود که متناسب با موضوع، نمایندگانی از سازمان میراث فرهنگی در این رویداد شرکت کنند.

این رویداد امروز هفتم شهریورماه با خروج آخرین گروه از میهمانان کنفرانس از همدان، به کار خود پایان داد، رویدادی که آنطور که پیش‌بینی می‌شد پیش نرفت و شاید مسؤولان و متولیان امر نیز رضایت کافی از سطح برگزاری آن نداشته باشند.

اینکه در چنین رویدادی هدف اول و مهم، معرفی همدان به آسیا و جهانیان بود؛ درست، البته این هدف تا حدودی نیز محقق شد، زیرا همدان در چند ماه قبل که به این عنوان برگزیده شده بود، تبلیغات خود را در سطح ملی و بین‌المللی گسترده کرد و سعی داشت با ابزار‌های مختلف خود را به شایستگی معرفی کند، اما آنچه انتظار می‌رفت این مهم بود که بتوانیم جایگاه همدان را در امر گردشگری قوت بخشیم.

امروز همدان در تور‌های گردشگری داخل کشور جایگاهی ندارد، هنوز هم در پک‌های توری کشور شناخته شده نیست، این در حالی است که این کهن‌شهر با یک‌هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی و طبیعی و آب و هوایی بکر ظرفیت قابل توجه و چشمگیری برای ورود تور‌های مختلف و متنوع دارد.

امروز همدان به عنوان شهری پاکیزه که همه مسافران به این امر اذعان دارند، با مرکز کشور تنها سه ساعت فاصله دارد و شاهراه غرب کشور محسوب می‌شود، اما بسیاری از تور‌های آژانس‌های گردشگری با عبور از این شهر، شیراز، یاسوج، بندرعباس و. را انتخاب می‌کنند که این برای کهن‌شهر ایران زمین قابل قبول نیست.

اینکه متولی ورود همدان به تور‌های گردشگری کیست، مورد بحث نیست، اما رویداد «همدان ۲۰۱۸» می‌توانست بابی برای ورود این استان به این مهم باشد و با معرفی گسترده آن، بتوان شاهد ورود تور‌های گردشگری داخلی و خارجی بود.

از ابتدای مطرح شدن نام همدان برای پایتختی گردشگری کشور‌های آسیایی، قرار بود معاون اول رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به مناسبت این نامگذاری که نه تنها برای همدان بلکه برای کشور نیز یک امتیاز بین‌المللی بود، در این شهر حضور یافته و توجه بیشتری به این منطقه داشته باشند، اما این حضور تنها به روز افتتاحیه مراسم و آن هم فقط به چند ساعت بسنده شد که معنایی جز بی‌توجهی به این کهن شهر و پایتخت گردشگری آسیا ندارد!.

شاید برخی از مسؤولان حاضر در مراسم افتتاحیه مثل معاون اول رئیس جمهور به دلایل موجهی همدان را ترک کرده باشند، اما از رئیس سازمان میراث فرهنگی انتظار داشتیم حداقل یک روز خود را وقف «همدان، ۲۰۱۸» کند، اما نیامده رفت!

برخی معتقدند عایدی «همدان ۲۰۱۸» برای این شهر «هیچ» بود، اما ما نیمه پر لیوان را می‌بینیم و معتقدیم همین مطرح شدن نام همدان در سطح آسیا خود اتفاق بزرگی است، اما ناگفته نماند قرار بود از ۳۳ کشور در این رویداد شرکت کنند که فقط شاهد حضور ۱۵ کشور بودیم آن هم در سطح مشاور و نماینده!

وزارت امور خارجه قرار بود برای حضور میهمانان و مقامات خارجی در این رویداد ورود پیدا کند، اما گویا رایزنی آن‌ها تنها برای این تعداد و آن هم در سطحی که در بالا اشاره شد، جواب داد؟!

سوال دیگر اینکه چرا به رویداد «همدان ۲۰۱۸» به عنوان یک رویداد ملی و بین‌المللی نگاه نشد، اگر این رویداد در تهران برگزار می‌شد نیز چنین دیدگاهی به آن وجود داشت؟ آیا در این رویداد گردشگری بین‌المللی که از بین ۳۱ استان کشور و دیگر شهر‌های قاره آسیا، نام همدان به شایستگی انتخاب شده بود، باید شاهد حضور تنها معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی بودیم؟

استان همدان برای برگزاری این رویداد اهتمام ویژه‌ای داشت و از هیچ تلاشی فروگذار نکرد شرکت علیصدر و دهکده تفریحی ـ. توریستی گنجنامه نیز یاری‌گر اداره کل میراث فرهنگی بودند، اما در جایی باید ابعاد ملی و بین‌المللی این رویداد مد نظر بود، نادیده گرفته شد و آن طور که انتظار داشتیم، پیش نرفت.

استان همدان در آبان‌ماه نیز میزبان نشست اعضای وابسته سازمان جهانی جهانگردی (UNWTO) است که امیدواریم این رویداد در ابعاد ملی و بین‌المللی مورد توجه قرار گیرد و بتوانیم بهره‌برداری‌های لازم را در سطح ملی و استانی داشته باشیم، آقای مونسان شما هم دعوتید آن هم برای چند روز نه چند ساعت!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار