مدیر کل ورزش و جوانان فارس با اشاره به موفقیت های کسب شده ورزشکاران فارس در بازی های آسیایی جاکارتا گفت: هیات های ورزشی کم کار که نتوانستند نماینده ای در این رویداد مهم داشته باشند، باید پاسخگو باشند.
کد خبر: ۶۵۲۰۰۰
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۴ 06 September 2018


تابناک فارس به نقل از ایرنا:حیدرعلی کامیاب کلانتری افزود:انتظار ما از رشته هایی همچون، تکواندو، ووشو، رزمی، کاراته و جودو، دو و میدانی، تیر و کمان، دوچرخه سواری، تیراندازی و به ویژه شنا با وجود استعدادها بسیار زیاد است و از اینکه آنها ملی پوش در بازی های آسیایی ندارند جای سوال دارد و باید در برنامه های خود تجدید نظر کنند.
وی ادامه داد: ورزش ژیمناستیک هم از جمله رشته هایی است که انتظار کسب موفقیت داریم و این رشته مادر هم تنها به سعید رضا کیخا بسنده کرده اگرچه این ورزشکار تلاش خود را برای کسب مدال کرد اما باید کاری کنیم که چندین کیخا داشته باشیم.
وی گفت: زمانی بهترین وزنه برداران از استان فارس همچون نجاتی و بهروزی ها داشتیم و جای تاسف دارد که رشته وزنه برداری که شهرستان مرودشت مهد پرورش آن است دیگر نامی از ورزشکاران وزنه بردار نمانده و رئیس این هیات باید بکوشد تا دوباره وزنه برداری رونق بگیرد.
مدیرکل ورزش و جوانان فارس اظهار داشت: بوکس استان فارس هم ظرفیت های زیادی دارد اما چند صباحی است که در سطح ملی بوکسوری از این استان حضور ندارد و انتظار ما بر این است که هیات این رشته تلاش بیشتری کند تا شاهد رشد دوباره این رشته مدال آور باشیم.
کامیاب در ادامه سخنانش به رشته های تیمی همچون والیبال، بسکتبال و به ویژه فوتبال اشاره کرد و گفت : ظرفیت والیبال ما بیش از بسکتبال است که در بازی های آسیایی 2 مدال کسب کرد اگرچه والیبال هم در پایه ها بازیکنانی در سطح ملی دارد.
وی اضافه کرد: روزگاری فوتبال فارس بازیکنان زیادی در سطح ملی داشت اما هم اینک اینگونه نیست و باید در این رشته از نظر برنامه زیری و کارهای زیربنایی تجدید نظر شود.
مدیرکل ورزش و جوانان ادامه داد: در هندبال از استان فارس 2 بازیکن در بازی های آسیایی حضور داشتند در صورتی که تیم ملی توانسته بود بر روی سکو برود آمار مدال های استان فارس افزایش پیدا می کرد با این حال در این رشته کارهای خوبی صورت گرفته است.
وی گفت:در کبدی بانوان هم اگرچه 2 نشان طلا داشتیم نباید به این دو مدال اکتفا کرد چرا که ظرفیت بالاتری وجود دارد و در رده آقایان هم که تیم ملی قهرمان شد جای ورزشکاران فارس خالی بود و در این زمینه باید فکر اساسی کرد.
وی گفت: از مجموع 62 نشان رنگارنگی که کاروان اعزامی ایران در رقابت های آسیایی کسب کرد ورزشکاران فارس با 6 نشان، 10 در صد از مدال های این بازیها را به خود اختصاص دادند و باید تلاش کنیم حضور ورزشکاران فارس در اینگونه رویدادهای مهم بیشتر شود.
وی بیان داشت: 40 هیات ورزشی داریم و همه باید تحول اساسی در خود ایجاد کنند تا زمینه رشد استعدادها به ویژه در شهرستان ها بیشتر فراهم شود.
کامیاب گفت: هم اینک زیر ساخت ها برای ورزش قهرمانی در سراسر استان فارس فراهم شده است و دیگر بهانه ای برای هیات ها وجود ندارد.
وی بیان کرد: هیات های ورزشی باید بکوشند ورزشکاران فارس درمیدان هایی همچون المپیک 2020 ژاپن و بازی های آسیایی 2022 چین هم از نظر کیفی و هم از نظر فنی موفقیت کسب کنند.
کاروان ورزشی فارس که متشکل از 13 ورزشکار در هجدهمین دوره بازی های آسیایی 2018 جاکارتا حضور داشت با کسب سه مدال طلا یک نقره و 2 برنز به کار خود پایان داد و کارنامه خوبی نسبت به دوره های قبل گرفت.
کامیاب اضافه کرد: به هیات های ورزشی مبلغ پنج میلیارد ریال براساس توانمندی ها پرداخت شده است و ناکام ها باید دلیل عدم موفقیت خود را بگویند، زمانی که بحث منافع ورزشکاران در رویداد های مهم پیش می آید با هیچ کس تعارف و رفاقتی نداریم.
وی با بیان اینکه کسب 6 مدال رنگارنگ در بازی های آسیایی همه ظرفیت ورزش فارس نیست، اظهار داشت: بر این باوریم که حق ورزش فارس بیش از این است اگرچه در برخی از رشته ها در پایه خوب کار شده است اما باید همین استعدادها را تا رسیدن به بازی های آسیایی و المپیک شکوفا کنیم.
این مقام مسئول ادامه داد: برای حمایت از ورزشکاران صندوق حمایت از آنها راه اندازی شده تا دغدغه ای برای حضور در مسابقات و کسب موفقیت نداشته باشند.
مدیرکل ورزش و جوانان فارس گفت:به زودی کمیته ای متشکل از کارشناسان خبره ورزش تشکیل می شود و در این کمیته نیز به بررسی وضعیت هیات های ورزشی خواهیم پرداخت و هیات ها برنامه خود را برای المپیک 2020 ژاپن و بازیهای آسیایی 2022 چین آماده کنند.
وی اضافه کرد: بدنبال علم گرایی و به روز کردن مربیان هستیم و کسانی که در راس هیات ها و کمیته های آنها از علم روز دور باشند خودشان کنار بروند.
کامیاب با اشاره به اینکه در زمینه آمایش سرزمین برنامه ریزی کرده ایم ادامه داد: شهرستان هایی که در رشته هایی توانمند هستند و می توانند مدال کسب کنند شناسایی شده اند و براین اساس حق بچه های شهرستانی و مناطق دور افتاده گرفته خواهد شد و هیات ها هم بیشتر باید به به فکر شهرستانی ها باشند و دیگر بهانه ای هم برای نداشتن امکانات و تجهیزات وجود ندارد.
وی گفت: هم اینک به دنبال راه اندازی آکادمی های مختلف ورزشی در شهرستان های مستعد با آن رشته هستیم و از بهترین مربیان هم برای پرورش استعدادها استفاده می شود.
کامیاب اعلام کرد:علاوه براینکه وزارت ورزش و جوانان پاداش ویژه ای برای ورزشکاران مدال آور در بازی های آسیایی در نظر گرفته است ما نیز با حضور استاندار فارس در یک مراسم از ورزشکاران مدال آور خود تقدیر خواهیم کرد.
حبیب رنجبر و مهران ستار در رشته جوجیتسو، محمدعلی و محمدرضا گرایی در کشتی فرنگی، سعیده جعفری و راحله نادری در کبدی، فرزاد رستمی و علی رحیمی در هندبال، سعیدرضا کیخا در ژیمناستیک و فرانک پرتو آذر در رشته دوچرخه سواری و محمد بهروز کارگران، محمد حسن زاده در بسکتبال پنج نفره و علی الله وردی در بسکتبال سه نفره 13 ورزشکار استان فارس بودند که در بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا حضور داشتند.
در این رقابت ها، محمدعلی گرایی در کشتی فرنگی مدال طلا گرفت و برادرش محمدرضا در همین رشته مدال برنز را از آن خود کرد.
سعیده جعفری و راحله نادری، دیگر ورزشکاران شرکت کننده از فارس بودند که مدال پُر افتخار تیمی طلا را در ورزش کبدی بانوان کسب کردند.
علی الله وردی از فارس در رشته بسکتبال سه نفره نیز مدال برنز تیمی را بر گردن آویخت و محمد حسن زاده دیگر ورزشکار این استان در بسکتبال پنج نفره مدال نقره گرفت.
سعیدرضا کیخا ورزشکار شیرازی که امید زیادی برای کسب مدال در خرک حلقه داشت سرانجام به عنوان چهارمی بسنده کرد.
فرانک پرتو آذر، بانوی دوچرخه سوار شیرازی که از امیدهای کسب مدال طلا بود هنگام مسابقه، زنجیر چرخش پاره شد و با پنج دقیقه تاخیر و با مقاومت توانست به مقام چهارم دست یابد.
حبیب رنجبر و مهران ستار در رشته جوجیتسو دیگر ورزشکاران فارس بودند که نتوانستند مقامی کسب کنند و از دور مسابقات حذف شدند و در تنیس هم محمد بهروز کارگران، حذف شد.
تیم ملی هندبال ایران نیز با فرزاد رستمی و علی رحیمی از استان فارس به مقام پنجم آسیا دست یافت.
بدین ترتیب، کاروان ورزشی فارس متشکل از 13 نفر در این بازی ها موفق شدند در مجموع رقابت های تیمی و انفرادی، سه مدال طلا، یک نقره و 2 برنز کسب کنند.
محمدعلی چمیانی از شیراز به عنوان مربی تیم ملی کشتی فرنگی در این رقابت ها حضور داشت و فاطمه اسد پور از شیراز هم سرمربی تیم ملی تکواندو بانوان در بازی های آسیایی بود.
مهدی منظری داور شیرازی هم قضاوت چندین دیدار از رقابت های سپک تاکرا در بازی های آسیا را برعهده داشت و مهدی مختاری داور شیرازی بازیهای اسکواش را قضاوت کرد .
همچنین عباس رضایی، رئیس هیات کبدی استان فارس به عنوان نماینده فدراسیون در بازی های آسیایی حضور داشت.
شریف دلارام، نخستین ورزشکار استان فارس بود که در هفتمین دوره بازی های آسیایی 1974تهران در رشته بوکس موفق به کسب نشان طلا، قبل از انقلاب اسلامی شد.
پس از انقلاب اسلامی نیز در شانزدهمین دوره بازی های آسیایی که در سال 2010 در گوانژو چین برگزار شد، امید نوروزی از شیراز پس از 36 سال در رشته کشتی فرنگی و در وزن 60 کیلوگرم مدال طلا را بر گردن آویخت تا دومین ورزشکار طلایی استان فارس در بازی های آسیایی پس از شریف دلارام باشد.
حمید ریحانی، دیگر ورزشکار استان فارس است که در رشته کشتی فرنگی توانسته در بازی های آسیایی 2006 دوحه قطر به نشان برنز دست یابد.
هجدهمین دوره بازی های آسیایی 2018 جاکارتا 27 مرداد 97 آغاز شد و 11 شهریور ماه این سال در 40 رشته و با حضور بیش از 11 هزار ورزشکار از 45 کشور آسیایی در شهر جاکارتا پایتخت کشور اندونزی، پالمبانگ و هفت شهر در حومه جاکارتا پایان یافت.
کاروان اعزامی ایران با 280 ورزشکار مرد، 98 ورزشکار زن و در مجموع 378 ورزشکار در 42 رشته ورزشی راهی این دوره از بازی ها در جاکارتا شد.
ورزشکاران ایرانی در هفدهمین دوره این بازی ها که در شهر اینچئون کره جنوبی برگزار شد با 276 ورزشکار در 22 رشته با کسب 21 نشان طلا، 18 نقره و 18برنز به مقام پنجم آسیا دست یافتند.
بهترین مقامی که ورزشکاران ایران در بازی های آسیایی تاکنون کسب کرده اند مربوط به سال 1974 تهران است که در این سال که هفتمین دوره این بازی ها بود، تیم ایران با 400 ورزشکار در 24 رشته توانست با کسب 36 نشان طلا، 28 نقره و 17برنز در رده دوم جدول رده بندی قرار گیرد.
در پایان بازی های آسیایی 2018 جاکارتا تیم چین با 132 طلا، 92 نقره و 65 برنز به مقام قهرمانی دست یافت.
کاروان اعزامی ایران هم با 20 طلا، 20 نقره و 22 برنز و قرار گرفتن در رده ششم رده بندی به کار خود پایان داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار