محرم بار دیگر فرا می‌رسد و هزاران دلداده به عشق حسین در مراسم مختلفی که برای سوگواری شهادت این اسوه مقاومت برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند.
کد خبر: ۶۵۴۱۰۴
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۹ 11 September 2018

تابناک فارس به نقل از فارس: استان فارس در زمینه برگزاری آداب و مراسم محرم بسیار غنی است و از نمونه‌های این مراسم می‌توان به پرچم سرخ حسینی در دوبرجی داراب، چاووش خوانی بوانات در نخستین روز محرم، خیمه‌های برافراشته زرقان، سینه زنی قطاری شیراز، شام غریبان نوبندگان فسا، چک چکو و چارچو گردانی استهبان و ... اشاره کرد که در فهرست میراث ناملموس ملی نیز به ثبت رسیده‌اند. با استفاده از آیین‌های ویژه می‌توان گردشگری مذهبی را در جای جای فارس با برنامه‌های منسجم و گسترده توسعه مطلوبی داد.

استفاده از آیین‌های غنی مذهبی

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس با اشاره به فرا رسیدن ایام محرم و صفر می‌گوید: فارس از ظرفیت‌های عدیده‌ای در حوزه آداب و رسوم برپایی مراسم عزاداری در این ماه برخوردار است.

مصیب امیری می‌افزاید: نباید تصور کرد که در این ایام با کاهش سفر مواجه می‌شویم بلکه می‌توانیم با بهره‌گیری از ظرفیت‌های آیینی، امامزادگان و مساجد، گردشگری مذهبی را در سومین حرم اهل بیت (ع) در این ایام توسعه مطلوبی بدهیم.

وی فارس را در زمینه آیین‌های محرم غنی می‌داند و بیان می‌کند: 16 آیین ویژه محرم در استان به ثبت ملی رسیده است که با تعامل با سایر استان‌های کشور می‌توان تورهای مذهبی خوبی در این زمینه در سراسر فارس برگزار کرد.

 

 

تخفیف در اقامت

رئیس جامعه هتلداران فارس نیز از در نظر گرفتن تخفیف 20 تا 50 درصدی در دهه محرم برای اقامت در هتل‌های استان خبر می‌دهد و به خبرنگار فارس اظهار می‌کند: این اقدام به منظور تسهیل اقامت گردشگران و به ویژه مسافرانی که با هدف تجربه آیین‌های عاشورایی به استان سفر می‌کنند، صورت گرفته است.

سید حسن سیادتان ادامه می‌دهد: در نظر گرفتن چنین اقداماتی در فصل‌های مختلف باعث می‌شود تا بتوانیم از رویدادهای مختلف بیشتر در رونق گردشگری استفاده موثر به عمل آوریم.

مسافران عاشورایی

در تکیه‌هایی که برای برگزاری مراسم دهه محرم در نقاط مختلف شیراز برگزار شده است، عزاداران فراوانی گرد هم می‌آیند که در میان آنها مسافرانی که از شهرهای دیگر سفر کرده‌اند نیز دیده می‌شود.

 

 

مرد مسنی که نذر کرده است هر سال برای ایام سوگواری دهه محرم به یک شهر برود و امسال به شیراز آمده است، می‌گوید: اهل گرگان هستم و نذر خود را امسال در شیراز ادا می‌کنم.

حاج علی می‌افزاید: 2 روز است که به شیراز آمده‌ام تا برای شرکت در این مراسم و آداب مخصوص به این شهر از قبل آماده شوم که متوجه شدم علاوه بر شیراز در سایر شهرستان‌های فارس نیز مراسم ویژه‌ای در این ایام برگزار می‌شود.

وی اضافه می‌کند: قصد دارم در مراسم چک چکوی استهبان و چاووشی خوانی بوانات که در شب اول محرم اجرا می‌شود نیز شرکت کنم و تنوع این آداب سوگواری را به دوستان خود نیز اطلاع داده‌ام تا در صورت امکان در برگزاری این مراسم غنی که شنیده‌ام به ثبت ملی نیز رسیده است، شرکت کنند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار