برای اولین بار در استان یزد
گیاه کینوآ (Quinoa) یا همان خاویار گیاهی که در اغلب کشورهای آمریکای جنوبی به جای حبوبات استفاده می شود این امکان را دارد تا در زمینهای شور استان یزد نیز کشت شود.
کد خبر: ۶۵۶۳۳۷
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۳ 17 September 2018

به گزارش تابناک یزد، معاون فنی جهاد کشاورزی اردکان گفت: برای اولین بار کشت آزمایشی گیاه کینوآ در 2.5 هکتار از اراضی منطقه چاه افضل این شهرستان انجام شد.
سید علی حسینی پور افزود: گیاه یادشده با توجه به اینکه در اغلب کشورهای آمریکای جنوبی به جای حبوبات به دلیل مواد مغذی و ویتامین های موجود در آن کشت می شود، اظهار داشت: در این منطقه نیز با توجه به آزمایش هایی که توسط مرکز تحقیقات شوری استان یزد انجام گرفت، مناسب کشت تشخیص داده شد.

کشت آزمایشی خاویار گیاهی در چاه‌افضل اردکان
حسینی پور افزود: با کشت عمومی گیاه کینوآ، انتظار می‌رود بیش از پنج تن از این محصول در هر هکتار با قیمت تقریبی 30 هزار ریال برداشت شود.
وی اشاره کرد: یکی از خصوصیات عمده این محصول علاوه بر شوری پسند، طول دوره رشد پایین و مقاومت نسبت به آفات و بیماری‌هاست.

کشت آزمایشی خاویار گیاهی در چاه‌افضل اردکان
حسینی پور گفت: کینوآ به خاویار گیاهی شهرت دارد و با توجه به وجود مقدار زیاد آهن، اسید فولیک، کلسیم و اسیدهای امینه برای کنترل و پیشگیری بسیاری از بیماری ها موثر است.
گفتنی است کینوآ گیاهی است که به خاطر دانه‌های خوراکی‌اش کاشته می‌شود. جزو غلات نیست و به خانواده اسفناج شباهت دارد. این گیاه در آمریکای جنوبی می‌روید و نحوه طبخ دانه‌های آن مشابه برنج است.
این گیاه بومی کوه‌های آند در بولیوی، شیلی و پرو، بسیار خوش هضم و منبع غنی از پروتئین، آهن، فسفر، انواع ویتامین‌ها و امگا ۳ است.

غذاهایی که با کینوآ می توان پخت:

با کینوا Quinoa میتوان انواع غذاهای گیاهی برگر و دلمه و استانبولی و سالاد های گرم و سرد و حتی نان و سوپ و کوکو و شامی و سوپ های گیاهی و گیاهخواری و یا همراه با گوشت و سبزیجات دیگر تهیه کرد .کینوا دارای 9 آمینو اسید اساسی است که آن را به یک پروتئین تمام عیار تبدیل می کند.

 کشت آزمایشی خاویار گیاهی در چاه‌افضل اردکان

از کینوا بعنوان حجم دهنده پروتئینی در سالاد ها و دیگر غذاها میتوان استفاده کرد

 تقریبا هرچیزی که با برنج و عدس یا عدس سرخ میتوان تهیه کرد با کینوا هم میتوان تهیه نمود . حتی میتوان آن را داخل آش ها اضافه کرد و یا با آن انواع کیش های غذایی یا ترین های غذایی و سوخاری و ... تدارک دید .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار